Kuinka onnistuisi lastenkirjan kirjoittaminen?
Jos sellaisen haluaisi julkaista, niin kuinka tulisi toimia?
Kommentit (7)
Kiitos vinkeistä. Pää pursuaa ideoita, mutta mietin, että voisiko ne kirjoittaa ihan vain word-ohjelmalla vai tarvitaanko nykypäivänä hienompia laitteita.
Laitat kirjaimia peräkkäin mielellään niin että niistä syntyy sanoja...
Kuule, riittää vaikka kynä ja paperi, et tarvi edes wordia.
Tee niin, että laitat ideoita paperille mindmapiksi. Anna kaiken virrata pääkopasta paperille estoitta, älä kritisoi että hyvä tai huono. Mitä vaan tulee mieleen, anna tulla.
Sitten katot vaikka tunnin päästä sitä paperia ja erivärisellä kynällä poimit sieltä ne ajatukset, jotka sopisi yhteen kirjaan. Sitten alat niitä jäsennellä, kehitellä eteenpäin.
Jos tulee stoppi, lähde kävelylle. Lue sanomalehteä. Selaa satunnaisesti wikipediaa. Katsele taidekirjaa. Mistä vaan saattaa tulla inspiraatio, josta ammennat kirjaan materiaalia.
Sitten vaan alat jäsennellä ja kirjoittaa.
Mä haluaisin myös kirjoittaa lastenkirjoja! Tunnen yhden ihmisen, joka on koonnut ympärilleen 3 tyypin ryhmän ja ne kirjoittaa juttuja yhdessä, yhteisöllisesti. Tokin erikseenkin kirjoittavat. Mutta olisi mahtavaa, kun olisi tuollainen työryhmä! Perustetaanko?
Minä olen pohtinut tätä ihan samaa! Haaveena on ollut kirjoittaa lastenkirja, mutta en ole koskaan aloittanut, koska olen täysin kuvitustaidoton. Onko mitään järkeä edes yrittää kirjoittaa lasten satu-/lorukirjaa, jos ei itse pysty sitä kuvittamaan?
Entä jos saan ystäväni tekemään kuvitukset? Olettaen että kirjasta tulisi jotain voittoa, miten se normaalisti jakautuu kirjoittajan ja kuvittajan kesken? 50/50?
Mieti aihe, henkilöt, maailma, juonen perusrunko. Sitten alat kirjoittaa. Kun teksti on mielestäsi valmis, anna sen levätä. Lue uudelleen vaikka viikon päästä, korjaa. Lue jollekin toiselle se. Kuuntele mielipiteitä. Lähetä kustantajalle, odota parasta. :)