Ennätyssato marjoista mätänee metsään, tuet ovat AIVAN LIIAN Korkeat kun helppo lisäraha ei saa näitä korviansa lotkauttamaan
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/marjasato-on-parhaimmillaan-mutta-p…
Miten voi olla mahdollista että tukia kyllä huudetaan isommaksi mutta MITÄÄN ei tehdä rahan ansaitsemiseksi. Jos aitoa köyhyyttä olisi niin takuulla nämä ihmiset nyt hakisivat äärimmäisen helppoa lisätuloa luonnosta.
Nämä ottaisivat kyllä rahaa muiden poimimista marjoista mutta sentään niin kovaa rahan puutetta ei ole että ämpärillistäkään eivät ole halukkaita poimimaan. Oksettavaa tuo ulina joka taas paljastuu ahneudeksi, ei todelliseksi tarpeeksi.
Tämäkin asia osoittaa että ainoa keino saada nämä työhön on pudottaa tukien tasoa siten että mikä tahansa työ ja ansaitseminen tulee houkuttelevaksi.
Nyt alkaa meilläkin aktiinen verosuunnittelu ja vaatimus omille poliitikoille hoitaa työllisyys kuntoon tuki tasoa raa'asti kannusta uuteen pudottamalla!
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä niitä kerään, mutta vain omiin tarpeisiin. Ei ilman autoa oikein edes pysty muuhun. Jotta alkaisin niitä työkseni kerätä, pitäisi olla myös työvälineet ja kuljetus. Näissä lähimetsissä käy mummot keräämässä kaikki, pitäisi päästä vähän kauemmas.
Tää on kyllä ihan täyttä skeidaa. Näiden valheiden jälkeen saisi kaikki työttömät velvoittaa keräämään 100 litraa mustikkaa.
Myydään ne sitten japanialaisille, niin tulee vähän rahaa takaisin.
Zinc
Meinaan ärsyttää nää paskapuheet ettei pääse. Mä olen päässyt polkupyörällä 50 km (yhteen suuntaan) kalaankin jo 12 vuotiaana, jos olen vain HALUNNUT.
Kyllä PÄÄSEE !
Turhaa nykyajan hifistelyä tuollaiset polkupyörät. Silloin kun minä olin nuori, me ryömittiin sata kilometriä suuntaansa marjametsässä ylämäkeen molempiin suuntiin kolmen metrin lumihangessa ja ai että kun oli kuuma siinä 35 asteen helteessä.
Melkein nauroin kun luin eilen jonkun marjafirman ilmoituksen ostopisteistä hesarissa, ilmoittivat, että maksavat mustikasta 1,7 euroa kilolta..
Juuh, no jäävät mustikat sitten metsään jos näin on. Nythän pitäisi olla myyjien markkinat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä niitä kerään, mutta vain omiin tarpeisiin. Ei ilman autoa oikein edes pysty muuhun. Jotta alkaisin niitä työkseni kerätä, pitäisi olla myös työvälineet ja kuljetus. Näissä lähimetsissä käy mummot keräämässä kaikki, pitäisi päästä vähän kauemmas.
Tää on kyllä ihan täyttä skeidaa. Näiden valheiden jälkeen saisi kaikki työttömät velvoittaa keräämään 100 litraa mustikkaa.
Zinc
Meinaan ärsyttää nää paskapuheet ettei pääse. Mä olen päässyt polkupyörällä 50 km (yhteen suuntaan) kalaankin jo 12 vuotiaana, jos olen vain HALUNNUT.
Kyllä PÄÄSEE !
Ja sitten kuljetetaan pyörällä se myyntiin menevä mustikkasato. Rahantuloa ei voi estää.
mustikkaa ei kannata myydä, vaan säilöä visusti pakkaseen ja ne mitkä eivät pakkaseen mahdu, niin kuivattaa. on meinaan sen verran hyvä terveysmarja, että ensin kannattaa varmistaa parin vuoden tarpeet.
Rasittavia nää alotukset marjojen poimimisestå, näköjään yllättävän moni on sitä mieltä, että on huutava vääryys, etteivät työttömät poimi pää punasena marjoja. Mikä ratkaisu se nyt on mihinkään? Elääkö ihminen sitten talven syömällä mustikoita? Tai sillä muutamalla kympillä, mitä tuosta tienaisi? Sanoisin, että nämä aloittajat nyt poimivat niitä lillukanvarsia marja-aloituksillaan, ymmärrän, etteivät mustikat juuri rahapulaa ja muuta puutetta korjaa. Ja työssä käyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zinc
Kyllä PÄÄSEE !
Montako ämpärillistä kuljetit kalaa mukanasi takaisin?
1. minulla on oikeus päivärahoihin
2. kenelläkään ei ole mitään velvoitetta koluta metsiä
3. työttömän velvollisuus on kokoaikatyön hakeminen tai te-palvelun hyväksymässä koulutus
4. en ole vappaehtoisesti työtön, työllistymisessä on kyse siitä palkkaako joku töihin
Vierailija kirjoitti:
Siis mätänee metsään?
Mitä marjoja nyt on poimittavana?
Kävin eilen katsomassa (PIrkanmaan pohjoisosa) joko mustikat olisivat kypsiä, mutta ei ollut vielä poimittavissa. Joillain aukeilla paikoilla osa oli. Ei kai niitä raakoina pidä poimia?
Puolukathan nyt ei ainakaan ole kypsiä, joten mitä sieltä pitäisi mennä hakemaan?
Vaasan ympäristössä mustikat ovat kypsiä. Eli varmasti löytyy monesta paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Melkein nauroin kun luin eilen jonkun marjafirman ilmoituksen ostopisteistä hesarissa, ilmoittivat, että maksavat mustikasta 1,7 euroa kilolta..
Juuh, no jäävät mustikat sitten metsään jos näin on. Nythän pitäisi olla myyjien markkinat.
eilen katsoin kaupassa, että kilo mustikkaa maksoi 15,7 euroa... kuka vetää välistä, jos kerääjälle maksetaan vain 2 euroa kilo? kauppias vai välittäjä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miten sinun mielestäsi autoton työtön pääsee metsään keräämään marjoja, kun marjametsät ovat lähes poikkeuksetta jossain haja-asutusalueella, jnne ei edes julkinen liikenne kulje. Pk-seudulla pääsee suhteellisen helposti esim. nuuksioon, mutta sisemmällä suomessa on ihan toisin.
eilen kävelin töistäni kotiin ja katsoin että on hurjasti vadelmaa teiden varsien pikkumetsiköissä ja metsämansikkaa, mutta eipä niistä arvaa marjoja kerätä, kun samoissa metsiköissä käyvät koirat pissalla ja kakalla ja autotie kulkee 10 metrin päässä. no.. minä pääsen marjametsään, kun mökille menen ja mökin ovesta astun ulos, siellä on aivan järkyttävät määrät mustikkaa, kerätään pakastin täyteen.
Parhaiten pääsee julkisilla sellaisista kaupungeista joissa toimiva joukkoliikenne. Myös pyörällä pääsee melkein mistä vaan minne vaan. Itsellä parhaat marja-ja sienipaikat parin ison kaupungin lähellä ihan muutaman kilsan päässä. Asuin myös ison kaupungin kehyskunnassa lähiössä jossa heti pihalta alkoi mahtavat marjametsät. Ei paljon muita näkynyt. Ei siihen koirankusetusmetsälöön tarvi mennä.
Meinaat sitten tosissasi että kaupungista julkiset vie sinne haja-asutusalueelle ja suoraan marjamättäiden luo XDD Miettikää nyt vähän mitä idioottimaisuuksia kirjottelette. Ei toimiva julkinen liikenne auta yhtään mitään kun ei se vie lähellekään metsiä. Tai niin, onhan noita lähipusikoita sen mitä vihreä kaupunkisuunnittelu ei ole saanut tuhottua. Ne vaan on täys spugeja, narkkeja, koiria ja muita kulkijoita kusemassa metsään. Sellaisiako marjoja haluat aamupuuroosi?
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuo kertoo tukien olevan niin hyvät että lisärahaa ei tarvita.
Olisi hauska kuulla työttömiltä oikea ja rehellinen arvio kuinka pienellä tuella oikeasti pärjää ja mitoittaa tuki sen mukaan.
Olisiko keskimäärin noin 200 euroa varaa pudottaa tukia tai esim juuri asumistuen verran? Saisimme Helsingin vuokratason aidolle tilalle ja asuntoja työssä käyville pääkaupunkiseudulla.Vasta sitten alan kiinnittää huomiota työttömien ulinaan kun valtaosa työttömistä odottaa marjakautta kun marjarahoilla he voivat ostaa ylellisyystuotteita ja tukitaso on tiukasti rajattu arjessa selviämiseen.
Teemmekö passivoittavan karhunpalveluksen jakamalla tukina selvää rahaa? Olisiko kuitenkin viisaampaa jakaa ostokuponkeja ja auttaa asumisessa mutta jättää selvä raha jakamatta. Tuki-ihminen eläisi silloinkin mutta varsinaiset rahat eivät tulisi työssäkäyvän kukkarosta vaan saadakseen selvää rahaa Työttömän olisi itse osallistuttava, tehtävä jotain ansaitakseen ja näin työtön oppisi rahan arvon.
Olen aina tiennyt rahanarvon, sekä vuosikymmeniä töissä ollessani että välillä työttömänä. Lapsellista yleistystä tuo että tukia pitäisi pienentää, toki jotkut saavat suuretkin tuet työttöminä mutta moni elää kituuttaen kädestä suuhun ja joutuu tekemään valintoja minkä tärkeistä asioista (esim hammaslääkärikäynti) jättää toteuttamatta. Näiltä en pienentäisi mitään, päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zinc
Kyllä PÄÄSEE !
kaikki eivät voi ajaa pyörällä, aivan samoin kun kaikki eivät osaa vaihtaa nepparia paitaansa, siinäkään ei aina ole kyse halusta, vaan kyvyttömyydestä.
Sen takia hallituksen tulis muuttaa noi sähköpyörä lait silleen, että niitä voi oikeasti käyttää ;)
Tähän minä olen koko ajan sanonut !!
Zincc
Sairaat kuuluu sairauslomalle, eikä työkkärin listoille. Se on sitten ihan toinen keskustelu se ..
Olis pitänyt jättää koronan yritystuet maksamatta!
Ois voinu vaikka se hesburgerin rukoileva äijä lähteä poimimaan marjoja.
Vierailija kirjoitti:
Suoraanhan ne kannattaa tietenkin myydä ja jättää nämä riistofirmat nuolemaan näppejään.
Nyt on ennemminkin ostajan markkinat, kun marjaa ja kerääjiä on paljon.
Me kerättäis miehen kanssa, mutta joka vuosi harhaillaan tuntikausia metsissä ja ajellaan ympäri pitäjiä ja saalis on useimpina vuosina mitätön. Ei kaikkialla kasva ja taitolaji on jo tietää ja löytää apajat.
Sähköpyörällä yhteen suuntaan voisi jokainen hurauttaa 40 km ja takaisin helposti marjaan ;) Mukavasti tulisi kyydissä vähän marjaakin ;)
Voi voi kun meillä on tämmöinen hallitus, joka vaan lyö ihmisten tekemiselle kapuloita rattaisiin!
Tuputetaan saastuttavia sähköautoja, ja sähköpyöriä ei ole huomioitu ollenkaan .. ainoastaan kieltoja ja estoja, ettet voisi käyttää ..
Zincc
Mikä ilmastolle haitan tekeminen tämäkin on? Keisarilla ei ole vaatteita ..
Katsos kun sähköpyörästä valtio ei saa tuloja, niin on keksitty vain kieltoja ja estoja.
Näin se todellisuus näyttäytyy! Kauniit juhlapuheet ilmastosta, mutta teot ovat PÄINVASTAISIA.
Zinc
Miksei vihreät ota tästä koppia ? Tekisivät kerrankin jotain hyödyllistä ..
Kai sitä ihmiset lähtisivät marjoja keräämään, jos siitä saisi palkkaa jolla tulee toimeen.
Nykyiselläänhän lisätienestit aiheuttavat ylimääräistä byrokratiaa ja viivästyksiä tukien maksamisessa.
Tämänkaltaisen "kannustinloukun" purkamiseen on muitakin tapoja kuin tuen määrän laskeminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eilen katsoin kaupassa, että kilo mustikkaa maksoi 15,7 euroa... kuka vetää välistä, jos kerääjälle maksetaan vain 2 euroa kilo? kauppias vai välittäjä?
Molemmat tietenkin. Luuletko että he ilmaiseksi työtään tekevät?
No kuule ihan maisteri luonnontieteelliseltä alalta. Googletapa lahoaminen ja mätäneminen ja selvitä ero.
Mä en nyt juuri jaksa elämänkoululaisia.