Ennätyssato marjoista mätänee metsään, tuet ovat AIVAN LIIAN Korkeat kun helppo lisäraha ei saa näitä korviansa lotkauttamaan
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/marjasato-on-parhaimmillaan-mutta-p…
Miten voi olla mahdollista että tukia kyllä huudetaan isommaksi mutta MITÄÄN ei tehdä rahan ansaitsemiseksi. Jos aitoa köyhyyttä olisi niin takuulla nämä ihmiset nyt hakisivat äärimmäisen helppoa lisätuloa luonnosta.
Nämä ottaisivat kyllä rahaa muiden poimimista marjoista mutta sentään niin kovaa rahan puutetta ei ole että ämpärillistäkään eivät ole halukkaita poimimaan. Oksettavaa tuo ulina joka taas paljastuu ahneudeksi, ei todelliseksi tarpeeksi.
Tämäkin asia osoittaa että ainoa keino saada nämä työhön on pudottaa tukien tasoa siten että mikä tahansa työ ja ansaitseminen tulee houkuttelevaksi.
Nyt alkaa meilläkin aktiinen verosuunnittelu ja vaatimus omille poliitikoille hoitaa työllisyys kuntoon tuki tasoa raa'asti kannusta uuteen pudottamalla!
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Lakka on ainakin poimittu pois raakana, niin paljon on ollut poimijoita.
En tiedä lähiseudullani kuin pari lakkapaikkaa ja joka vuosi kun käyn niissä, kaikki on poimittu enkä itse saa mitään. Tuo lienee selitys, että muut poimii ne raakoina, minä kun odotan että ne kypsyvät..
Itse paljon marjastavana ja sienestäjänä en ole huomannut mitään ongelmaa, että olisi muka pulaa poimijoista. Ennemminkin ongelmana on löytää sellainen pläntti missä kukaan ei olisi jo käynyt. Aika syvälle metsään joutuu yleensä kävelemään jos sellaisen haluaa löytää.
Kyllähän tuo kertoo tukien olevan niin hyvät että lisärahaa ei tarvita.
Olisi hauska kuulla työttömiltä oikea ja rehellinen arvio kuinka pienellä tuella oikeasti pärjää ja mitoittaa tuki sen mukaan.
Olisiko keskimäärin noin 200 euroa varaa pudottaa tukia tai esim juuri asumistuen verran? Saisimme Helsingin vuokratason aidolle tilalle ja asuntoja työssä käyville pääkaupunkiseudulla.
Vasta sitten alan kiinnittää huomiota työttömien ulinaan kun valtaosa työttömistä odottaa marjakautta kun marjarahoilla he voivat ostaa ylellisyystuotteita ja tukitaso on tiukasti rajattu arjessa selviämiseen.
Teemmekö passivoittavan karhunpalveluksen jakamalla tukina selvää rahaa? Olisiko kuitenkin viisaampaa jakaa ostokuponkeja ja auttaa asumisessa mutta jättää selvä raha jakamatta. Tuki-ihminen eläisi silloinkin mutta varsinaiset rahat eivät tulisi työssäkäyvän kukkarosta vaan saadakseen selvää rahaa Työttömän olisi itse osallistuttava, tehtävä jotain ansaitakseen ja näin työtön oppisi rahan arvon.
Miksi pitäisi kerätä raakoja mustikoita?
miten sinun mielestäsi autoton työtön pääsee metsään keräämään marjoja, kun marjametsät ovat lähes poikkeuksetta jossain haja-asutusalueella, jnne ei edes julkinen liikenne kulje. Pk-seudulla pääsee suhteellisen helposti esim. nuuksioon, mutta sisemmällä suomessa on ihan toisin.
eilen kävelin töistäni kotiin ja katsoin että on hurjasti vadelmaa teiden varsien pikkumetsiköissä ja metsämansikkaa, mutta eipä niistä arvaa marjoja kerätä, kun samoissa metsiköissä käyvät koirat pissalla ja kakalla ja autotie kulkee 10 metrin päässä. no.. minä pääsen marjametsään, kun mökille menen ja mökin ovesta astun ulos, siellä on aivan järkyttävät määrät mustikkaa, kerätään pakastin täyteen.
Mätäneminen tapahtuu hapettomassa tilassa. Uskokaa jo!
Just oli aamu-uutisissa, et mustikasta maksetaan n. 2€/ kg. Menisitkö itse tuolla summalla kyykkimään itikoiden ja mäkäräisten syötäväksi?
Taitaa olla päivän ensimmäinen työttömien haukkumisketju? Ap voisi hankkia parempaa tekemistä kuten vaikka mennä metsään :D
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä niitä kerään, mutta vain omiin tarpeisiin. Ei ilman autoa oikein edes pysty muuhun. Jotta alkaisin niitä työkseni kerätä, pitäisi olla myös työvälineet ja kuljetus. Näissä lähimetsissä käy mummot keräämässä kaikki, pitäisi päästä vähän kauemmas.
Tää on kyllä ihan täyttä skeidaa. Näiden valheiden jälkeen saisi kaikki työttömät velvoittaa keräämään 100 litraa mustikkaa.
Myydään ne sitten japanialaisille, niin tulee vähän rahaa takaisin.
Zinc
Meinaan ärsyttää nää paskapuheet ettei pääse. Mä olen päässyt polkupyörällä 50 km (yhteen suuntaan) kalaankin jo 12 vuotiaana, jos olen vain HALUNNUT.
Kyllä PÄÄSEE !
Vierailija kirjoitti:
Marjajobbarien on vaan maksettava enemmän jos haluavat marjoja. Kysynnän ja tarjonnan laki.
Tai ehkäpä yhteiskunnan pitäisi maksaa vähemmän, kysynnän ja tarjonnan laki!
Sanotaanko että työttömien rahan kysyntä ei kyllä lopu milloinkaan mutta työssäkäyvien selvän rahan tarjonta työttömille voi loppua hyvinkin pian.
Rahaa on metsässä marjojen muodossa mutta se ei työttömiä kiinnosta, mitä tämä vänkääjien mielestä kertoo työttömien ahkeruuden tasosta ja toisaalta heille tarjotuista tuista.
Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa (tukia työttömälle)
Ei se ole hullu joka pyytää vaan se joka maksaa (silkkaa rahaa työttömälle, yhteiskunta kaatuu tuohon työllisyysasiaan)
Siis mätänee metsään?
Mitä marjoja nyt on poimittavana?
Kävin eilen katsomassa (PIrkanmaan pohjoisosa) joko mustikat olisivat kypsiä, mutta ei ollut vielä poimittavissa. Joillain aukeilla paikoilla osa oli. Ei kai niitä raakoina pidä poimia?
Puolukathan nyt ei ainakaan ole kypsiä, joten mitä sieltä pitäisi mennä hakemaan?
Vierailija kirjoitti:
miten sinun mielestäsi autoton työtön pääsee metsään keräämään marjoja, kun marjametsät ovat lähes poikkeuksetta jossain haja-asutusalueella, jnne ei edes julkinen liikenne kulje. Pk-seudulla pääsee suhteellisen helposti esim. nuuksioon, mutta sisemmällä suomessa on ihan toisin.
eilen kävelin töistäni kotiin ja katsoin että on hurjasti vadelmaa teiden varsien pikkumetsiköissä ja metsämansikkaa, mutta eipä niistä arvaa marjoja kerätä, kun samoissa metsiköissä käyvät koirat pissalla ja kakalla ja autotie kulkee 10 metrin päässä. no.. minä pääsen marjametsään, kun mökille menen ja mökin ovesta astun ulos, siellä on aivan järkyttävät määrät mustikkaa, kerätään pakastin täyteen.
Parhaiten pääsee julkisilla sellaisista kaupungeista joissa toimiva joukkoliikenne. Myös pyörällä pääsee melkein mistä vaan minne vaan. Itsellä parhaat marja-ja sienipaikat parin ison kaupungin lähellä ihan muutaman kilsan päässä. Asuin myös ison kaupungin kehyskunnassa lähiössä jossa heti pihalta alkoi mahtavat marjametsät. Ei paljon muita näkynyt. Ei siihen koirankusetusmetsälöön tarvi mennä.
Mene ap itse keräämään kun se kerran on noin helppoa, sen kun ovesta ulos astuu ja kumartuu niin johan on ämpäri viidessä minuutissa täys. Et mene vai? Laiskuri mikä laiskuri.
Pikku vinkki, kaikki ei asu korvessa marjametsien ympäröiminä eikä kaikkialla ole ostopisteitä. Helpot, satoisat ja helpon matkan päässä olevat marjat on poimittu ensimmäisenä ammattilaisten toimesta. Lisäksi, työttömän päätoiminen työ on työnhaku. Pari päivää metsässä, ehkä eksyksissä, tarkoittaa takapakkia työnhakuun ja siitä ei työkkäri tykkää. Marjatulotkin saattaa aiheuttaa ikävän useamman kuukauden katkon niukkaan tuloon kun työkkäri miettii onko työtön nyt töissä vai ei. Mielivaltainen loppupäätelmä on että kyse ei olekaan työttömästä vaan yrittäjästä jolta voikin lakkauttaa kaikki tuet. Osa peritään takasin...
Vierailija kirjoitti:
Mätäneminen tapahtuu hapettomassa tilassa. Uskokaa jo!
Mikähän älykkö täällä taas kirjoittaa. Väitätkö sä siis, että kun heittää porkkanat kompostiin, että ne vaan siellä on 10 vuoden päästä kunnnossa ;) Ei kun syömään!
Ei oo mädäntynyt
Zinc
Hellurei ..
Eikä pelkästään tuet ole liian suuret vaan monien palkka on myös liian suuri. Mullakin on monta tuttavaa töissä ns. pienpalkkatöissä, mutta tuntuvat saavan ihan riittävästi palkkaa, kun ei marjanpoiminta kelpaa lisätuloksi. Valitetaan kyllä rahan vähyyttä, mutta oikeasti taitaa asiat olla liian hyvin, kun ei melkein ilmainen lisäraha kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Just oli aamu-uutisissa, et mustikasta maksetaan n. 2€/ kg. Menisitkö itse tuolla summalla kyykkimään itikoiden ja mäkäräisten syötäväksi?
En minäkään myyntiin kerää mutta itselle ilmaista ruokaa.
No jaa mistä tiedät kuinka moni niissä metsissä käy? Näyttäähän tuota marjaa myynnissä olevan vaikka kuinka paljon ja teollisuuskin saa välillä niin paljon etteivät ota vastaan. Ei kaikkia marjoja saada koskaan suomen metsistä eikä tarvitsekaan. Eikö siellä jo jotkut valitelleet joskus muutama vuosi sitten miten on marjat viety metsästä? Ja onhan järvissäkin kalaa mutta ei niitä ole tarkoitus tyhjiksi kalastaa.
Monet tukien saajat ovat myös liikunta rajoitteisia joten ei siinä marja metsiin ole asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Mene ap itse keräämään kun se kerran on noin helppoa, sen kun ovesta ulos astuu ja kumartuu niin johan on ämpäri viidessä minuutissa täys. Et mene vai? Laiskuri mikä laiskuri.
Pikku vinkki, kaikki ei asu korvessa marjametsien ympäröiminä eikä kaikkialla ole ostopisteitä. Helpot, satoisat ja helpon matkan päässä olevat marjat on poimittu ensimmäisenä ammattilaisten toimesta. Lisäksi, työttömän päätoiminen työ on työnhaku. Pari päivää metsässä, ehkä eksyksissä, tarkoittaa takapakkia työnhakuun ja siitä ei työkkäri tykkää. Marjatulotkin saattaa aiheuttaa ikävän useamman kuukauden katkon niukkaan tuloon kun työkkäri miettii onko työtön nyt töissä vai ei. Mielivaltainen loppupäätelmä on että kyse ei olekaan työttömästä vaan yrittäjästä jolta voikin lakkauttaa kaikki tuet. Osa peritään takasin...
Siinä olet oikeassa, että tämä tämmöinen tuki pelleily, jossa jotkut leikkii jumalaa tulisi lakkauttaa.
Perustulo vaan kaikille sama summa joka kuussa, niin johan kannattaa lähtä marjametsään lisätienestiä hakemaan ..
Zincc
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä niitä kerään, mutta vain omiin tarpeisiin. Ei ilman autoa oikein edes pysty muuhun. Jotta alkaisin niitä työkseni kerätä, pitäisi olla myös työvälineet ja kuljetus. Näissä lähimetsissä käy mummot keräämässä kaikki, pitäisi päästä vähän kauemmas.
Tää on kyllä ihan täyttä skeidaa. Näiden valheiden jälkeen saisi kaikki työttömät velvoittaa keräämään 100 litraa mustikkaa.
Myydään ne sitten japanialaisille, niin tulee vähän rahaa takaisin.
Zinc
Meinaan ärsyttää nää paskapuheet ettei pääse. Mä olen päässyt polkupyörällä 50 km (yhteen suuntaan) kalaankin jo 12 vuotiaana, jos olen vain HALUNNUT.
Kyllä PÄÄSEE !
kaikki eivät voi ajaa pyörällä, aivan samoin kun kaikki eivät osaa vaihtaa nepparia paitaansa, siinäkään ei aina ole kyse halusta, vaan kyvyttömyydestä.
Minä otan 50 €/ämpäri ja hyvin menee kaupaksi. Kaksi ämpärillistä kerään päivässä.