Mistä romanit ostavat ne hameensa?
Kommentit (6)
Ompelijat tekevät.. Suomessa on sekä romaninaisia että valkolaisnaisia, jotka ompelevat.. Jotkut teettävät pukunsa Virossakin.. Jotkut ompelijat hankkivat myös kankaita esim. Arabiemiraateista ja Dubaista, niitä hienoja koristeellisia kankaita.
Valkoihoiset niitä ompelevat, työkseen.
Enemmän mua kiinnostaa mistä ne saavat rahat niihin pukuihinsa.
Jotain dokkaria kerran katselin romaninaisten vaatteista ja siinä silloin kerrottiin, että halvimmat ovat tuhannen euron pintaan.. eli ei mitään koukeroita ja koruommelta silloin. Se samettikangas itsekseenkin on seitsemänmetrinen ja hintaa on.
Eikä meillä päin kovin "köyhiä" vaatetuksia noilla naisilla näy. Korutkin lähi-itä mallia, eli liian keltaista mun makuuni. jne. Töissähän tuo "tuntemani" porukka ei käy.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 20:05"]
Enemmän mua kiinnostaa mistä ne saavat rahat niihin pukuihinsa.
Jotain dokkaria kerran katselin romaninaisten vaatteista ja siinä silloin kerrottiin, että halvimmat ovat tuhannen euron pintaan.. eli ei mitään koukeroita ja koruommelta silloin. Se samettikangas itsekseenkin on seitsemänmetrinen ja hintaa on.
Eikä meillä päin kovin "köyhiä" vaatetuksia noilla naisilla näy. Korutkin lähi-itä mallia, eli liian keltaista mun makuuni. jne. Töissähän tuo "tuntemani" porukka ei käy.
[/quote]
Romaneillahan harvemmin on samaa määrää vaatteita kuin meillä valtaväestöön kuuluvilla. Ei niitä hameita ole mitenkään jokaiselle viikonpäivälle.
Romaniväestössä on paljon syrjäytyneitä, mutta ei nyt yleistetä töissä käymättömyyttä kaikkiin mustalaisiin. Äkkiseltään veikkaisin, että säkään et tunne henkilökohtaisesti yhtään mustalaista.
Mä asun sellaisella paikkakunnalla, missä romanit ovat keskimäärin tosi köyhiä, eikä täällä monellakaan naisella ole noita arvokkaita samettihameita. Suurin osa naisista kulkee nk. pikkuvaatteissa (pitkä musta kapeahko hame ja siihen sopiva yläosa), siis aikuisetkin.
Kaipa jotkut romaninaiset ompelevat niitä työkseen.