Jäähdytysneste jäänyt vaihtamatta
Vein auton vuosihuoltoon. Huoltokirjassa luki, että jäähdytysneste on vaihdettu + muuta. Tietysti luotin, että näin on. Seuraavana päivänä kojetaulu alkoi vilkuttaa, että jäähdytysnesters häikkää, pitää pysähtyä turvallisesti. Ajattelin, että ovat unohtaneet siirtää kojetaulun tiedot oikein. ( Näin on käynyt joskus).
Eräs tuttavani lainasi autoani ja oli tarkastanut jäähdytysnesteen. Oli liian vähän ja likaista. Vein auton tietysti samaan korjaamoon ja lisäsivät nestettä.
Ehdin kuitenkin ajaa autolla noin 1500 km tämän jäähdytysnesteilmoituksen jälkeen.
Voiko moottori mennä rikki tästä? Kertokaa asiasta tietävät.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Onko sytystulpat hankala vaihtaa itse? Ohjeessa luki, että pitäisi olla momenttiavain, ettei kansi hajoa yms.
Tähän tuli vain alapeukku, mutta ei kommenttia. Ihan tosissani kysyin. Kohde eri kuin aloittajalla, mutta sikäli sama ongelma, että aikaisemmin ok toiminut korjaamo osoittautui vähän epäluotettavaksi ja jouduin vaihtamaan akun itse, kun auto jäi lopulta kotipihaan.
Tulppien vaihtoon on ohje käsikirjassa, mutta onko se amatöörille liian hankala.?Ikäauto kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Onko sytystulpat hankala vaihtaa itse? Ohjeessa luki, että pitäisi olla momenttiavain, ettei kansi hajoa yms.
Moon vaihtanu ihan mututuntumalla. Kun tuntuu kireältä, niin lopetan kiristämisen.
Zincc
Mutta niiden kiristämiseen saa myös momenttiavaimen, joka kertoo koska kiristäminen pitää lopettaa ;)
Zinc
En oo koskaan ostanu ;) Hyvin on omalla järjelläkin pärjätty ..
Jos on alumiinia kansi, niin se saattaa vääntyä jos kuumenee liikaa, rupeaa sitten vuotamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän tuli vain alapeukku, mutta ei kommenttia. Ihan tosissani kysyin. Kohde eri kuin aloittajalla, mutta sikäli sama ongelma, että aikaisemmin ok toiminut korjaamo osoittautui vähän epäluotettavaksi ja jouduin vaihtamaan akun itse, kun auto jäi lopulta kotipihaan.
Tulppien vaihtoon on ohje käsikirjassa, mutta onko se amatöörille liian hankala.?Ikäauto kyseessä.
Kannattaa ostaa sellainen tulpanavain, joka on magneettinen. Sillä on huomattavasti sitten helpompi laittaa se tulppa sinne, kun se pysyy kiinni siinä avaimessa.
(omalla vastuulla jokainen tietenkin, kuten minäkin teen)
Zincc
Helppo homma se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moon vaihtanu ihan mututuntumalla. Kun tuntuu kireältä, niin lopetan kiristämisen.
Zincc
Tarviihan siihen sen tulppa-avaimen kuitenkin.
Niitä tulpanavaimia on sitten vielä eri kokoja. Itselläni on ollut autossa 16, 17 ja 19 mm tulpilla.
Veneessä on ollut muistaakseni vielä pienemmälläkin ..
Zincc
Se kannattaa tarkistaa, ettet osta väärän kokoista avainta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zincc
No jos ei muita työkaluja omista ..
Zincc
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zincc
Mun ohjeessa sanotaan, että irrotetaan 16 mm hylsyavaimella. Mutta tuo momenttikohta on hämärä, tiivisteen puristuma 2/3 kierros ja sitten se kiristysmomentti. Ja kansi on kevytmetallia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zincc
Mun ohjeessa sanotaan, että irrotetaan 16 mm hylsyavaimella. Mutta tuo momenttikohta on hämärä, tiivisteen puristuma 2/3 kierros ja sitten se kiristysmomentti. Ja kansi on kevytmetallia.
Paljonko on ilmoitettu newton metrejä kiristysmomenttiin ?
Zinc
Newtonmetri (tunnus Nm[1][2], N m tai N · m[3]) on (vääntö-)momentti, joka syntyy vääntämällä metrin pituisella varrella newtonin voimalla. Newtonmetri on SI-järjestelmän mukainen vääntömomentin, momentin ja taivutusmomentin yksikkö.
Newtonmetri on yleisesti auton moottoreille tehon lisäksi annettu suoritusarvo, jolla kuvataan moottorin tuottamaa huippuvääntömomenttia.
Ruuvien ja muttereiden kiristysmomentit ilmoitetaan newtonmetreissä. Kiristys tiettyyn momenttiin hallitaan momenttiavaimella.
Zincc
Lähde: Wiki
ap:lle, jos et tiennyt ..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zincc
Zinc
18
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zincc
Zinc
18
Ei siis kovin paljoa .. ei kannata paljo kiristää ..
Zincc
Jos ite laittasin, niin niin, että juur ottaa kiinni.
Muta jokainen omalla vastuulla ;) Kuin minäkin teen omani ..
Joo toki on omalla vastuulla... Jälkeenpäin voi kaduttaa 😁. Mulle tosiaan ei tuo 18 Nm sano mitään, että kuinka tiukkaan pitäis vääntää.
Vierailija kirjoitti:
Jos on alumiinia kansi, niin se saattaa vääntyä jos kuumenee liikaa, rupeaa sitten vuotamaan.
Jep, jos ei tiedä mitä tekee, niin kannattaa viedä huoltoon.
Zincc
Halpa momenttiavain on jotain 10€, joka riittää tuohon hommaan ihan ok. Osta sellainen, niin et ainakaan tuohoa kantta.
Varoitellaan vielä, että löysä ei saa olla eikä liian kireä... Riskiltä vähän vaikuttaa, mut kiitos kommenteista.
Vierailija kirjoitti:
Halpa momenttiavain on jotain 10€, joka riittää tuohon hommaan ihan ok. Osta sellainen, niin et ainakaan tuohoa kantta.
Ok, saattaisi olla muutakin käyttöä esim. fillarissa joskus.
Vierailija kirjoitti:
Varoitellaan vielä, että löysä ei saa olla eikä liian kireä... Riskiltä vähän vaikuttaa, mut kiitos kommenteista.
Jos se on löysällä, niin auto käy vaan huonosti. Sitä voi sitten kiristää ..
Zinc
(mutta vain omalla vastuulla ;))
Tässä oli faktaa, moni muu oli aika poskellaan.
”Jäähdytysnesteen vaihto yleensä ainoastaan suositus. Täytä ylärajalle oikeaa nestettä (pun/vihr/sin/kelt) ja seuraa tilannetta ja lämpötilaa. Jos herja palaa niin jossain on vuoto. Helpot vuodot on letkuissa, vesipumpussa ja klemmareissa, kalliit löytyy kansipahvista tai jäähdyttimestä”
Moottori ei luultavasti hajoa mikäli nesteen pinnasta tulee varoitus. Sitä on vielä riittävästi, mutta jos vuoto jatkuu...