Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jäähdytysneste jäänyt vaihtamatta

Vierailija
22.07.2020 |

Vein auton vuosihuoltoon. Huoltokirjassa luki, että jäähdytysneste on vaihdettu + muuta. Tietysti luotin, että näin on. Seuraavana päivänä kojetaulu alkoi vilkuttaa, että jäähdytysnesters häikkää, pitää pysähtyä turvallisesti. Ajattelin, että ovat unohtaneet siirtää kojetaulun tiedot oikein. ( Näin on käynyt joskus).
Eräs tuttavani lainasi autoani ja oli tarkastanut jäähdytysnesteen. Oli liian vähän ja likaista. Vein auton tietysti samaan korjaamoon ja lisäsivät nestettä.
Ehdin kuitenkin ajaa autolla noin 1500 km tämän jäähdytysnesteilmoituksen jälkeen.
Voiko moottori mennä rikki tästä? Kertokaa asiasta tietävät.

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen kuin lisäät mitään nesteitä niin tarkistat että lisättävä jäähdytysneste on yhteensopiva sen kanssa jota siellä jäähdytysjärjestelmässä on tällä hetkellä.

En ole lisäämässä mitään nesteitä. Kävin tänään samalla korjaamolla ja lisäsivät siellä, kun tarkastivat. Nyt pitäisi olla ok.

Kiinnostaisi tietää, mitä korjaamolla on tapahtunut.

Vierailija
22/72 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei herjannut korkeasta lämpötilasta tuskinpa vain.

Kojelaudassa oli teksti, jäähdytysneste vähäinen, pysähdy turvallisesti. Tai jotain tähän suuntaan. Vilkutti tuota tekstiä.

Olisivatko vaihtaneet likaisen nesteen huollossa? Alkoi vilkuttamaan tuota tekstiä heti seuraavana päivänä huollosta. Maksoin huollosta kuitenkin noin 600 €.

Huoltomies on nyt kuulemma lomalla.

Jos moottori ei ylikuumentunut ja alkanut herjaamaan sitä, niin silloin ei ole mitään hätää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki voi, jos vaje on riittävän suuri.

Varsinkin jos pääsee kiehumaan.

Tuleeko viat esiin heti vai myöhemmin?

Myöhemmin.

Mutta jos moottorinlämpö ei ole päässyt liian korkeaksi, en usko, että mitään on käynyt. Autossasi on anturi, joka hälyttää jäähdytysnesteen pinnan alentuessa normaalin alle. Yhdessäkään omassa autossani tuollaista varoitussysteemiä ei ole ollut, vain(uusin 2006) lämpömittari tai lämmön varoitusvalo.

Vierailija
24/72 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun piti käydä aikaisemmin korjaamolla näyttämässä autoa, mutta oli kiireitä. Ja tein kesälomareissunkin autolla. Huollosta on yli kuukausi.

Mulla on huollosta 3 vuotta ;)

Zincc

Minä olen käyttänyt autoa päivälleen huollossa. Kehuivat vielä, kuinka öljy piti juuri vaihtaa, kun oli viimeisestä huollosta tasan vuosi.

Vierailija
25/72 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäähdytysnesteen vaihto yleensä ainoastaan suositus. Täytä ylärajalle oikeaa nestettä (pun/vihr/sin/kelt) ja seuraa tilannetta ja lämpötilaa. Jos herja palaa niin jossain on vuoto. Helpot vuodot on letkuissa, vesipumpussa ja klemmareissa, kalliit löytyy kansipahvista tai jäähdyttimestä

Vierailija
26/72 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myöhemmin.

Mutta jos moottorinlämpö ei ole päässyt liian korkeaksi, en usko, että mitään on käynyt. Autossasi on anturi, joka hälyttää jäähdytysnesteen pinnan alentuessa normaalin alle. Yhdessäkään omassa autossani tuollaista varoitussysteemiä ei ole ollut, vain(uusin 2006) lämpömittari tai lämmön varoitusvalo.

Ok, hyvä tietää. Olen tosiaan kuvitellut, että kun käytän autoa huollossa juuri silloin, kun pitääkin, niin toimii hyvin. Maksan siitä, että auto toimii. Tähän asti on toiminut ilman mitään ongelmia.

Vierailija
27/72 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäähdytysnesteen vaihto yleensä ainoastaan suositus. Täytä ylärajalle oikeaa nestettä (pun/vihr/sin/kelt) ja seuraa tilannetta ja lämpötilaa. Jos herja palaa niin jossain on vuoto. Helpot vuodot on letkuissa, vesipumpussa ja klemmareissa, kalliit löytyy kansipahvista tai jäähdyttimestä

Ok, tarkkailen tuota jäähdytysnestettä. Jos alkaa vilkuttamaan taas, sitten jäähdyttimessä on vikaa. Kiitos tiedosta.

Vierailija
28/72 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun piti käydä aikaisemmin korjaamolla näyttämässä autoa, mutta oli kiireitä. Ja tein kesälomareissunkin autolla. Huollosta on yli kuukausi.

Mulla on huollosta 3 vuotta ;)

Zincc

Minä olen käyttänyt autoa päivälleen huollossa. Kehuivat vielä, kuinka öljy piti juuri vaihtaa, kun oli viimeisestä huollosta tasan vuosi.

Mulla on öljypumppu.

Pumppu käymään. 

Juo kupin kahvia.

Kaataa uudet öljyt koneeseen ja eikun hoodeille ..

Zincc

Vierailija
29/72 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen kuin lisäät mitään nesteitä niin tarkistat että lisättävä jäähdytysneste on yhteensopiva sen kanssa jota siellä jäähdytysjärjestelmässä on tällä hetkellä.

En ole lisäämässä mitään nesteitä. Kävin tänään samalla korjaamolla ja lisäsivät siellä, kun tarkastivat. Nyt pitäisi olla ok.

Hyvin tavallista on, että määräaikaishuollossa ei tehdä läheskään kaikkia listattuja asioita.

Vierailija
30/72 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myöhemmin.

Ok, hyvä tietää. Olen tosiaan kuvitellut, että kun käytän autoa huollossa juuri silloin, kun pitääkin, niin toimii hyvin. Maksan siitä, että auto toimii. Tähän asti on toiminut ilman mitään ongelmia.

Olen koittanut ajaakin tuolla autolla nätisti, kierrokset aina 2 ja 3 välillä, ettei tulisi mitään ylimääräistä remonttia. Katsastuksessa kehuivat melkein uudeksi, vaikka jo 70000 km mittarissa :)

Vierailija
31/72 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin tavallista on, että määräaikaishuollossa ei tehdä läheskään kaikkia listattuja asioita.

Törkeää. Olen kiireinen uraihminen, ei minulla ole aikaa tarkastella öljyjä autosta. Maksan siitä, että hommat hoituu sovitulla tavalla.

Vierailija
32/72 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saiskohan uuden jäähdyttimen jollain sadalla viidelläkympillä. 

Joskus olen vaihtanut .. ei se kallis ollut, jos huollosta ap maksoi jo 600. Mulla menee 50e, kun teen itse.

Zincc

Vierailija
33/72 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos auto on toiminut ihan hyvin ja moottori ei ole ylikuumentunut. Voiko silti tulla jotain vahinkoa? En halua maksaa mitään kallista moottoriremonttia.

Jäähdytinnnesteen tarkoitus on jäähdyttää moottoria. Kojelaudassa on merkki/valo, joka ilmoittaa, jos moottori kuumentunut liikaa. Jos näin ei ole tapahtanut, ei ole mitään ongelmaa. Kunhan nyt lisäät sitä jäähdytinnestettä. Hätätapauksessa voi lisätä myös tislattua vettä. Rauhoitu.

Vierailija
34/72 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos auto on toiminut ihan hyvin ja moottori ei ole ylikuumentunut. Voiko silti tulla jotain vahinkoa? En halua maksaa mitään kallista moottoriremonttia.

Jäähdytinnnesteen tarkoitus on jäähdyttää moottoria. Kojelaudassa on merkki/valo, joka ilmoittaa, jos moottori kuumentunut liikaa. Jos näin ei ole tapahtanut, ei ole mitään ongelmaa. Kunhan nyt lisäät sitä jäähdytinnestettä. Hätätapauksessa voi lisätä myös tislattua vettä. Rauhoitu.

Mietin, että varmaan luovun autosta, jos nyt tulisi kallis moottoriremontti. Pärjään ihan hyvin ilman autoakin.

Tarkastelen tilannetta.

Vierailija
35/72 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, tarkkailen tuota jäähdytysnestettä. Jos alkaa vilkuttamaan taas, sitten jäähdyttimessä on vikaa. Kiitos tiedosta.

Ei siinä jäähdyttimessä voi olla vikaa.

Zincc

Se on mekaaninen laite, joka jäähtyy kun ajat kohden ilmavirtaa. Ei se VOI olla rikki.

Vierailija
36/72 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun EU:sakin on tehty mittavia ilmastoon vaikuttavia rahallisia päätöksiä, voisi olla aika luopua autosta.

Vierailija
37/72 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Zincc

Se on mekaaninen laite, joka jäähtyy kun ajat kohden ilmavirtaa. Ei se VOI olla rikki.

Toivottavasti sinulla ei ole autoa. Ilmavirta käy korviesi välissä.

Vierailija
38/72 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Zincc

Toivottavasti sinulla ei ole autoa. Ilmavirta käy korviesi välissä.

Niinpä niin. Nyt jo mammat antaa autoilu ohjeitakin täällä itseään tietävämmille.

Se kertoo vain teidän tyhmyydestänne ..

Zincc

Vierailija
39/72 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sytystulpat hankala vaihtaa itse? Ohjeessa luki, että pitäisi olla momenttiavain, ettei kansi hajoa yms.

Vierailija
40/72 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vanha jäähdytinneste johtaa ajan myötä moottorin rikkoutumiseen. Jos jäähdytinneste on oikeasti likaista niin sitten alkaa tulla aika kiire jäähdytysnesteen vaihdolle, samalla pitää huuhdella vanha jäähdytinneste kokonaan pois jäähdytysjärjestelmästä. Hyväkuntoisen jäähdytinnesteen pitäisi kestää käytössä viisikin vuotta jos käytössä on longlife jäähdytinneste.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi