Jäähdytysneste jäänyt vaihtamatta
Vein auton vuosihuoltoon. Huoltokirjassa luki, että jäähdytysneste on vaihdettu + muuta. Tietysti luotin, että näin on. Seuraavana päivänä kojetaulu alkoi vilkuttaa, että jäähdytysnesters häikkää, pitää pysähtyä turvallisesti. Ajattelin, että ovat unohtaneet siirtää kojetaulun tiedot oikein. ( Näin on käynyt joskus).
Eräs tuttavani lainasi autoani ja oli tarkastanut jäähdytysnesteen. Oli liian vähän ja likaista. Vein auton tietysti samaan korjaamoon ja lisäsivät nestettä.
Ehdin kuitenkin ajaa autolla noin 1500 km tämän jäähdytysnesteilmoituksen jälkeen.
Voiko moottori mennä rikki tästä? Kertokaa asiasta tietävät.
Kommentit (72)
Osaako joku vastata tähän kysymykseen, että voiko auton moottori mennä rikki, jos ajaa pitkään liian vähäisellä jäähdytysnesteellä?
Toki voi, jos vaje on riittävän suuri.
Varsinkin jos pääsee kiehumaan.
En ymmärrä, miksi jäähdytysneste pitäisi vaihtaa. Lienee noiden nykyautojen ongelmia, kuten öljynvaihtokin. Meillä niitä vain lisätään tarvittaessa, eli aika usein.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei herjannut korkeasta lämpötilasta tuskinpa vain.
Kojelaudassa oli teksti, jäähdytysneste vähäinen, pysähdy turvallisesti. Tai jotain tähän suuntaan. Vilkutti tuota tekstiä.
Olisivatko vaihtaneet likaisen nesteen huollossa? Alkoi vilkuttamaan tuota tekstiä heti seuraavana päivänä huollosta. Maksoin huollosta kuitenkin noin 600 €.
Huoltomies on nyt kuulemma lomalla.
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku vastata tähän kysymykseen, että voiko auton moottori mennä rikki, jos ajaa pitkään liian vähäisellä jäähdytysnesteellä?
No laita sinne lisää. Ostat litran purnun huoltsikalta ja lisäät sinne glykolia.
Olen minä lisännyt kesällä ihan vettäkin ..
Zinc
Ei se mihinkään voi hajota, kun seuraat lämpöjä !
Jos lämmöt näyttää punaselle, niin sitten kannattaa pysähtyä jäähdyttelemään. Muista ettei korkkia saa avata kuumasta koneesta, ne voi tulla silmille. o_O
Zincc
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos auto on toiminut ihan hyvin ja moottori ei ole ylikuumentunut. Voiko silti tulla jotain vahinkoa? En halua maksaa mitään kallista moottoriremonttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kojelaudassa oli teksti, jäähdytysneste vähäinen, pysähdy turvallisesti. Tai jotain tähän suuntaan. Vilkutti tuota tekstiä.
Olisivatko vaihtaneet likaisen nesteen huollossa? Alkoi vilkuttamaan tuota tekstiä heti seuraavana päivänä huollosta. Maksoin huollosta kuitenkin noin 600 €.
Huoltomies on nyt kuulemma lomalla.
Sen jäähdytinneste purkin määrän näet, kun katsot sieltä konehuoneesta
Zincc
Tuossa on kuva, ei kovin hyvä kuva, mutta saa osviittaa ..
https://www.is.fi/autot/art-2000005781898.html
Zinc
Minun piti käydä aikaisemmin korjaamolla näyttämässä autoa, mutta oli kiireitä. Ja tein kesälomareissunkin autolla. Huollosta on yli kuukausi.
Yleensä se glykoli on punaista tai vihreää. (ja myrkyllistä)
Zincc
Vierailija kirjoitti:
Minun piti käydä aikaisemmin korjaamolla näyttämässä autoa, mutta oli kiireitä. Ja tein kesälomareissunkin autolla. Huollosta on yli kuukausi.
Mulla on huollosta 3 vuotta ;)
Zincc
Ennen kuin lisäät mitään nesteitä niin tarkistat että lisättävä jäähdytysneste on yhteensopiva sen kanssa jota siellä jäähdytysjärjestelmässä on tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko viat esiin heti vai myöhemmin?
Mutta Volvohan puskuttaa eteenpäin kuin juna ..
Zincc
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos auto on toiminut ihan hyvin ja moottori ei ole ylikuumentunut. Voiko silti tulla jotain vahinkoa? En halua maksaa mitään kallista moottoriremonttia.
Ei siellä mitään kamalaa ole tapahtunut, kun punaisia valoja ei ole syttynyt.
Vierailija kirjoitti:
Ennen kuin lisäät mitään nesteitä niin tarkistat että lisättävä jäähdytysneste on yhteensopiva sen kanssa jota siellä jäähdytysjärjestelmässä on tällä hetkellä.
En ole lisäämässä mitään nesteitä. Kävin tänään samalla korjaamolla ja lisäsivät siellä, kun tarkastivat. Nyt pitäisi olla ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko viat esiin heti vai myöhemmin?
Heti. Mulla oli kerran siellä liikaa vettä talvella ja meni jäähän.
Pamahti 3 minuutissa lämpötila punaiselle ja jouduin pysähtymään, kun olin aamulla töihin lähdössä.
Odottelin vartin, että jäät sulaa ja sitten lähdin taas matkaan. Lämmöt putosi normaaleiksi ..
Zincc
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä mitään kamalaa ole tapahtunut, kun punaisia valoja ei ole syttynyt.
Toi kojelauta teksti oli punaisella. Siis se jäähdytysneste / jäähdytysjärjestelmä vika.