Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikuttaako päätös ammatillisesta kuntoutuksesta ansiosidonnaiseen päivärahaan?

Vierailija
12.06.2013 |

Vaikuttaako päätös ammatillisesta kuntoutuksesta/kuntoutusraha ansiosidonnaiseen päivärahaan?

Eli olen ansiosidonnaisella päivärahalla mutta kipeän selkäni vuoksi sain vakuutusyhtiön hyväksyvän päätöksen ammatillisesta kuntoutuksesta. Uskaltaako kuntoutusta ottaa vastaan vai vaikuttaako se ansiosidonnaiseen päivärahaani?

Rahatilanne on potkujen jäljiltä tiukka, joten mietittävä tarkkaan mitä tekee :(

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntoutusrahan maksaa vakuutusyhtiö ja se vastaa eläkettä. Ansiosidonnaista ei makseta samalta ajalta vaan se siirtyy sitten kuntoutusjakson verran.

Itse sain kuotoutusrahan eläkkeen kerrottuna 1,3:lla kun olin työkokeilussa.

Ansiosidonnainen on "säästössä" jos tästä vielä työkykyiseksi tulen.

Vierailija
2/46 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä miten käy asuntolainan vakuutuskorvauksen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mikä näistä on taloudellisesti turvallisin vaihtoehto kun tarvitsisin selän kuntoutumisen (ja sen varuilta ettei kuntoudu) lisäksi lisäopintoja:

1. Irtisanomisesta johtuvan muutosturvan avulla opiskelu

2. Työvoimatoimiston kautta muuntokoulutus sen vuoksi että alani töitä on surkean vähän edes tarjolla

3. Kuntoutusraha ja koulutus

4. Normaali ansiosidonnainen ja itsekseen jumppailu...

Viidakossa rämpivä ap

Vierailija
4/46 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ainakin ottaisin ton kolmosen. #2#

Vierailija
5/46 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kakkonen kun autat! Mietin kuitenkin vielä että kuntoutusrahahan on ymmärtääkseni pienempi kuin ansiopäiväraha. En tiedä tulisimmeko toimeen sen aikana. Enkä itseasiassa noista papereista edes varmuudella ymmärrä onko kuntoutusraha jo myönnetty kun mukana on vain "arviolaskelmia kuntoutusrahasta"

ap

Vierailija
6/46 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos se saamasi arvio kuntoutusrahasta on pienempi kuin ansiosidonnainen, niin kantsii ehkä miettiä esim tuota muutosturvan avulla opiskelua, eikö siltä ajalta saa ansiosidonnaista työttömyysrahaa? Olet saanut nyt kuntoutuksesta ennakkopäätöksen, ja kuntoutusrahaa aletaan maksaa sitten, kun koulutus alkaa eli olet oikeasti opiskelemassa ja sitä maksetaan opiskelun ajan. Ensin eläkeyhtiön pitää vielä hyväksyä suunnittelmasi koulutus.

Vierailija
7/46 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. Ja kannattaa miettiä vaihtoehdot pidemmällä tähtäimellä eli mistä toimenpiteestä hyötyisit työkyvyn palautumisena ja pääsisit töihin. Se on aina lopulta kannattavin ratkaisu. Vakuutusyhtiö on antanut ennakkopäätöksen eli edellyttää ammatillista kuntoutusta. Et siis tule pääsemään ihan pian eläkkeelle. Mutta ilmeisesti se ei ole tavoitteesikaan?

Vierailija
8/46 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 7 ja 8! Mutta onko siis niin että jos otan tämän ammatillisen kuntoutuksen vastaan ja kouluttaudun uuteen ammattiin, saan sen ammatillisen kuntoutuskoulutuksen päätyttyä ansiosidonnaisesta sen lopun mikä jää kuntoutuskoulutuksen alkaessa pois? (voiko sen selkeämmin kysyä... :) )

ap

Vierailija
9/46 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näin ilmeisesti on.  Eli ilman muuta ansiosidonnaista kannattaa säästää jos muitakin vaihtoehtoja on.

Vierailija
10/46 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumman vaikeaa näistä asioista on löytää tietoa. Mieletön viidakko. Mutta teistä on todella apua mulle! Kertokaa vaan muutkin jos teillä on kokemusta/tietoa tälläsistä. Kahlaan googlea koko illan... Kun joku vielä tietäisi esim. sen vaikuttaako nämä kuntoutusasiat pankkilainan vakuutuksiin?

ap

Vierailija
11/46 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 1 ja 2 versio tarkoittaa molemmat ansiosidonnaisella päivärahalla opiskelua. Jos sinulle on myönnetty työeläkeyhtiön kuntoutus, se on etusijalla, eikä työvoimatoimisto lähdekään sinua kuntouttamaan, eli ei myönnä esim. opiskeluoikeutta ansiosidonnaisella päivärahalla kun olet oikeutettu työeläkeyhtiön kuntoutukseen.

Vierailija
12/46 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otin samassa tilanteessa tuon sun vaihtoehto kolmosen. Pyysin myös eläkeyhtiöltä ynsilöllisen  uravalmentajan, hän löysi minulle työpaikan ja siihen rinnalle monimuotokoulutuksen. Olin tosi tyytyväinen, valmennuksen maksoi eläkeyhtiö.

Vierailija
13/46 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietojeni mukaan ansiosidonnainen päväraha ei kulu kuntoutusrahalla ollessa. Uskoisin, että lainan vakuutuskorvaukseen kuntoutusraha ei vaikuta, koska et aloita uutta työtä ja kuntoutusraha on yhtä pieni kuin työttömyyskorvaus. Terveisin työkkärin täti, eli sama joka kirjoitti jo aiemmin työeläkekuntoutuksen ensisijaisuudesta...  

Vierailija
14/46 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eihän työvoimatoimisto saa mistään tietoonsa työeläkeyhtiön päätöksiä?

Vierailija
15/46 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meneekö kuntoutusrahasta vielä ennakonpidätyskin, kuten ansiosidonnaisesta ja kuinka tarkkoja kuntoutusraha-arviot yleensä ovat, kun kirjeessä korostetaan että kyseessä on vasta arvio kuntoutusrahan suuruudesta?

Päässä pyörii ja humisee ja hitsivie tosiaan jos työvoimatoimistolle menee tieto että olen saamassa kuntoutusrahaa, jos sen varassa elämiseen ei riitäkkään perheen rahat :(

ap

Vierailija
16/46 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nostapa kahta tukea yhtä aikaa niin maksat sitten takaisin. Tieto kulkee. Lääkärinlausunto pitää työttömyyden jatkuessa toimittaa työkkäriin jos sanoo olevansa työkyvytön entiseen työhönsä.

Vierailija
17/46 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään ajatellut nostaa kahta tukea yhtäaikaa vaan punnita kumpi on parempi vaihtoehto tilanteessani!

ap

Vierailija
18/46 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita eläkevakuutusyhtiöön niin saat tarkat vastaukset. Vero menee kaikista tuista tottakai.

Vierailija
19/46 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 20:34"]

En tietenkään ajatellut nostaa kahta tukea yhtäaikaa vaan punnita kumpi on parempi vaihtoehto tilanteessani!

ap

[/quote]

Vastasin tuolle yhdelle, joka kuvitteli ettei työkkäri saa tietoa.

Vierailija
20/46 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti siis ansiosidonnainen olisi hieman enemmän/kk ja myös sen aikana saisin opiskella. Mutta ammatillisen kuntoutuksen jälkeen ansiosidonnainen päiväraha jatkuisi ellen sattuisi saamaan heti työpaikkaa.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän