Vaikuttaako päätös ammatillisesta kuntoutuksesta ansiosidonnaiseen päivärahaan?
Vaikuttaako päätös ammatillisesta kuntoutuksesta/kuntoutusraha ansiosidonnaiseen päivärahaan?
Eli olen ansiosidonnaisella päivärahalla mutta kipeän selkäni vuoksi sain vakuutusyhtiön hyväksyvän päätöksen ammatillisesta kuntoutuksesta. Uskaltaako kuntoutusta ottaa vastaan vai vaikuttaako se ansiosidonnaiseen päivärahaani?
Rahatilanne on potkujen jäljiltä tiukka, joten mietittävä tarkkaan mitä tekee :(
Kommentit (46)
Kantsii muistaa ettei se ansiosidonnainenkaan loputtomiin riitä. Väliaikainen ratkaisu joka tapauksessa. Vakuutusyhtiön kirjeessä on varmasti numero johon soittamalla saat lisätietoa. Tukipalveluakin on mahdollista pyytää opintosuunnitelman tarkentamiseksi. Älä jumita pennien laskemiseen vaan tartu tilaisuuteen. Harva saa palkkaa opinnoista!
[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 20:30"]
Meneekö kuntoutusrahasta vielä ennakonpidätyskin, kuten ansiosidonnaisesta ja kuinka tarkkoja kuntoutusraha-arviot yleensä ovat, kun kirjeessä korostetaan että kyseessä on vasta arvio kuntoutusrahan suuruudesta?
Päässä pyörii ja humisee ja hitsivie tosiaan jos työvoimatoimistolle menee tieto että olen saamassa kuntoutusrahaa, jos sen varassa elämiseen ei riitäkkään perheen rahat :(
ap
[/quote]
Arvio on tarkka, paitsi siinä tapauksessa, että sun tulot on oleellisesti muuttuneet äskettäin. Kuntoutusrahan suuruus on työkyvyttömyyseläke + 33%. Harvemmin se ansiosidonnainen on isompi. Eikä kuntoutusta tarvitse ottaa vastaan, opiskele itsenäisesti ansiosidonnaisella.
Onko muita eroja ammatillisen kuntoutuksen ja ansiosidonnaisella olon välillä? Noin niinkuin arjessa? En ole aiemmin ollut kummallakaan - aina töissä. Minkälaisiin kouluihin ammatillisessa kuntoutuksessa on mahdollista päästä? Avautuvatko jotkut ovet jopa helpommin kuin normaali pääsykokeilla??
ap
Ei ap:ta edes kiinnosta opiskelu. Miettii vain, mistä saisi enemmän ilmaista rahaa.
Musta kyllä vaikuttaa siltä että ansiosidonnainen olisi parisataa/kk korkeampi.
ap
[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 20:41"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 20:30"]
Meneekö kuntoutusrahasta vielä ennakonpidätyskin, kuten ansiosidonnaisesta ja kuinka tarkkoja kuntoutusraha-arviot yleensä ovat, kun kirjeessä korostetaan että kyseessä on vasta arvio kuntoutusrahan suuruudesta?
Päässä pyörii ja humisee ja hitsivie tosiaan jos työvoimatoimistolle menee tieto että olen saamassa kuntoutusrahaa, jos sen varassa elämiseen ei riitäkkään perheen rahat :(
ap
[/quote]
Arvio on tarkka, paitsi siinä tapauksessa, että sun tulot on oleellisesti muuttuneet äskettäin. Kuntoutusrahan suuruus on työkyvyttömyyseläke + 33%. Harvemmin se ansiosidonnainen on isompi. Eikä kuntoutusta tarvitse ottaa vastaan, opiskele itsenäisesti ansiosidonnaisella.
[/quote]
Se työkkärin täti täällä: Uskokaa nyt. Se työeläkeyhtiön kuntoutusraha on ensisijainen. Oikeutta opiskella omaehtoisia opintoja ansiosidonnaisella päivärahalla ei tässä tapauksessa myönnetä!
[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 20:44"]
Ei ap:ta edes kiinnosta opiskelu. Miettii vain, mistä saisi enemmän ilmaista rahaa.
[/quote]
Väärä arvio. Opiskella aion joka tapauksessa saadakseni itselleni fyysisesti sopivampia töitä, mutta monen lapsen kanssa on pakko ajatella toimeentuloakin/ näitä tukiasioita tarkkaan.
ap
[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 20:42"]
Onko muita eroja ammatillisen kuntoutuksen ja ansiosidonnaisella olon välillä? Noin niinkuin arjessa? En ole aiemmin ollut kummallakaan - aina töissä. Minkälaisiin kouluihin ammatillisessa kuntoutuksessa on mahdollista päästä? Avautuvatko jotkut ovet jopa helpommin kuin normaali pääsykokeilla??
ap
[/quote]
Ei tietenkään avaudu helpommin, sun itsesi on haettava ja päästävä sinne kouluun, ihan niinkuin muutkin. Sitäpaitsi vakuutusyhtiön on hyväksyttävä suunnitelmasi, koulutuksen on oltava tarkoituksenmukaista terveydentilasi huomioiden.
Eli näyttää pahasti siltä että ansiosidonnaisella pärjäisimme paremmin, mutta olen mokannut pahasti kokeillessani hakea ammatillista kuntoutusta :( AU!
ap
Tässä siitä uravalmentajasta on apua. Esim. oppisopimuksen järjestämisessä.
T. Toinen uravalmentajalla ollut
[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 20:48"]
Eli näyttää pahasti siltä että ansiosidonnaisella pärjäisimme paremmin, mutta olen mokannut pahasti kokeillessani hakea ammatillista kuntoutusta :( AU!
ap
[/quote]
Hölmökö olet? Olet ilmeisesti saanut ennakkopäätöksen eli ei sun tarvitse hakea varsinaista päätöstä. Ei se raha sieltä ala tulemaan ilman hyväksyttyä suunnitelmaa.
Yleensä vak yhtiö hyväksyy vain aiemman koulutuksen tasoisen tutkinnon. Eli jos olet amk-tutkinnon omaava niin sitten amk tai amis. Samat haut kuin muillakin eli yhteishaku ym. Ei kiintiöitä. Etkö ole saanut mitään neuvontaa?? SOITA sinne vakuutusyhtiöön oikeasti, sulta puuttuu ihan perustiedot näistä.
Hölmö! Ota tuo mahdollisuutena. Et sinä eläkkeelle pääse tuon päätöksen jälkeen. On nyt vaan ruvettava hommiin. Ansiosidonnaisellako ajattelit lopun ikäsi elää??
[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 20:50"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 20:48"]
ap
[/quote]
Hölmökö olet? Olet ilmeisesti saanut ennakkopäätöksen eli ei sun tarvitse hakea varsinaista päätöstä. Ei se raha sieltä ala tulemaan ilman hyväksyttyä suunnitelmaa.
[/quote]
Ei me työkkärissäkään hölmöjä olla...
Hölmökö olen... No niin minäkin ajattelin ettei nyt tässä vaiheessa mitään tietoja työkkäriin mene kun on vasta ennakkopäätökset käsissä, mutta kun "työkkäritäti" sanoo etten tässä tilanteessa edes saisi muuntokouluttautua ansiosidonnaisella. Vetoaoson siis työkkärissä vain siihen ettei alani töitä ole juuri ollenkaan edes tarjolla.
ap
Eipä taida vetoaminen riittää jos on ennakkopäätös olemassa.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 20:57"]
Hölmökö olen... No niin minäkin ajattelin ettei nyt tässä vaiheessa mitään tietoja työkkäriin mene kun on vasta ennakkopäätökset käsissä, mutta kun "työkkäritäti" sanoo etten tässä tilanteessa edes saisi muuntokouluttautua ansiosidonnaisella. Vetoaoson siis työkkärissä vain siihen ettei alani töitä ole juuri ollenkaan edes tarjolla.
ap
[/quote]
Mikä oli aikaisempi työsi ja mitä haluaisit opiskella?
En halua kertoa työstäni sen tarkemmin.
ap
Jos opiskelupaikkani olisi maksullinen, maksaisiko vakuutusyhtiö sen? Koulutukseen johon haluaisin ja johon minun olisi myös järkevää työllistymiseni kannalta mennä on vaikeaa päästä, ellei maksa sisäänpääsystä noin 3000€ ja siihen itselläni ei ole varaa.
ap
Jos työelämässä vakiintuneesti ollut asiakas on terveydellisistä syistä joutunut lopettamaan entisen työnsä, häneltä kysytään työvoimatoimistossa onko hän hakenut työeläkekuntoutusta. Ja jos ei ole hakenut, neuvotaan hakemaan.