3v ei osaa kirjoittaa nimelään - VASU - moitteet
Kävin eilen vasu-keskustelussa. Kaikki on hienosti, mutta hoitaja sanoi, että tyttö ei osaa kirjoittaa vielä nimeään, ei tunne kirjaimiakaan. Minä olin öönä, ei kai kukaan osaa? Vai olenko ajasta jäljessä ?
Kommentit (8)
No et osaa sinäkään, useita virheitä noin pienessä viestissä. Lueppas, minä löysin kerta-lukemalla kolme.
no aika monet ovat kiinnostuneita kirjaimista tuossa iässä. Kyllä mun mielestä on aika tavallista, että lapset kirjoittaa 3-4 -vuotiaina nimensä piirustukseen. Tässä iässähän se monilla tulee vielä takaperin.
Mä en saanut kiinni miten tuo oli moite. Jos se on vasussa esiin tullut, niin ehkä ovat päiväkodissa ajatelleet harjoitella nimen kirjoittamista.
Onpas hienoa, jo päiväkodissa aloitetaan tämä "olet alisuoriutuja/epäonnistuja"- jankkaus. Tsiisus... olihan tää provo?
Kolmevuotias oppii tunnistamaan nimet, jos niitä näytetään hänelle usein. Mutta ainakaan oman ryhmäni lapsista ei monikaan kolmevuotias vielä nimeään kirjoita, eikä ole tarvekaan.
Ei meillä vielä 4 v osaa kirjoittaa nimeään. Kaksi vanhinta oppivat noin 4-5 -vuotiaina. Älä stressaa. Outoa, jos tuollaista vaaditaan jo 3 -vuotiaalta! Ihan turhia paineita asetetaan jo leikki-ikäisillekin, joiden tärkein tehtävä on oppia leikkimään nätisti muiden kanssa ja nauttimaan lapsuudestaan.
No, jos nimi on vaikkapa Nea tai Ruu, voivat oppiakin aikaisemmin kuin Isabella ja Aleksanteri....
[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 15:49"]
No et osaa sinäkään, useita virheitä noin pienessä viestissä. Lueppas, minä löysin kerta-lukemalla kolme.
[/quote]
Pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin.
Luepas.... kertalukemalla.
I rest my case.
Sanottiinko se moitteena vai vain toteamuksena? Minä voisin tuollaisen todeta ääneen, jos lapsi on jo lähemmäs neljä vuotias ja jatkaa siitä, että se on sellainen asia jota aloitamme sitten ensi syksynä harjoittelemaan. Oman nimen tunnistaminen ja kirjoittaminen on ihan hyvä taito ja sitä voi rauhassa harjoitella kuukausiakin, vaikkei se aivan onnistuisikaan. Pakollista ja välttämätöntä toki se ei ole, mutta nelivuotiaalle päiväkotilapselle aivan tavallinen taito.
Minä en tunne ainuttakaan lasta, joka olisi osannut kirjoittaa nimensä tuossa iässä. Ensimmäiset ovat osanneet noin nelivuotiaina.