Painostetaanko seurakunnasta ristiäisiin?
Kun itse sain esikoiseni 20 vuotta sitten, niin muista miten vauvan syntymän jälkeen seurakunnalta tuli onnittelukirje ja samalla siinä aika käskevään sävyyn lakipykäliin vedoten kerrottiin minkä ajan sisällä lapsen kastaminen ja ristiäiset tulisi järjestään.
Lastahan ei ole mikään pakko kastaa eikä liittää seurakuntaan, mutta kirjeestä sai sellaisen kuvan että näin tulee tehdä.
Olisi mielenkiintoista kuulla että mikä tilanne on nykyisin. Tuleeko seurakunnista edelleen paimenkirjeitä, joissa painostetaan liittämään lapsi seurakuntaan, ikään kuin se olisi pakollista?
Kommentit (31)
No hö, ei tietenkään vihkivettä vauvalle, se on aikuisten juttu, kun menevät vihille, vauvoille on sitten kastevedet, tietty, googgelilla tai ilman, maalaisjärkeä vähän kehiin ny!!!
Nih.
Ei ole meille tullut seurakunnasta mitään, kun en itsekään kuulu kirkkoon.
Maistraatista tulleessa kirjeessä kyllä muistaakseni opastettiin miten toimia jos lapsen haluaa kirkkoon liittää, ja miten taas jos ei halua.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 12:02"]
Meillä jäi tyttö kastamatta ainoastaan sen vuoksi, että kummeja ei ollut. Mies ei kuulu kirkkoon ja minä kuulun. Ensin seurakunnasta tuli kirje, ja myöhemmin vielä soitettiin ja kysyttiin asiasta.
[/quote]
Aika ontuva selitys, ettei ole kummeja. Teillä kummallakaan vanhemmalla ei ole yhtään kirkkoon kuuluvaa ystävää, sisarusta tai vanhempaa? Kummien ei tarvi ristiäisissä olla edes paikalla.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 12:58"]
Meillä jäi tyttö kastamatta ainoastaan sen vuoksi, että kummeja ei ollut. Mies ei kuulu kirkkoon ja minä kuulun. Ensin seurakunnasta tuli kirje, ja myöhemmin vielä soitettiin ja kysyttiin asiasta.
[/quote]
Aika ontuva selitys, ettei ole kummeja. Teillä kummallakaan vanhemmalla ei ole yhtään kirkkoon kuuluvaa ystävää, sisarusta tai vanhempaa? Kummien ei tarvi ristiäisissä olla edes paikalla.
[/quote]
No ei kyllä ole ontuva selitys. Kyllä meilläkin oli vaikeuksia keksiä kummit lapsille, kun ei ihan ketä tahansa tuttavaa huvittanut pyytää. Esikoiselle oli suht' helppo vielä, mutta tälle toiselle olikin sitten toisen kummin keksiminen haastavampaa. Pyydettiin sitten toiseksi samaa, joka on esikoisellakin.
Kyllä nykyään tuntuu olevan aika harvassa kirkkoon kuuluvat, tai sitten me liikutaan vaan niin eri piireissä.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 12:58"]
[/quote]
[/quote]
Ontuva? Ei, meillä on muutama ystävä, mutta he eivät kuulu kirkkoon. Minulta on kuollut veli, ei hänestäkään ollut apuja. Miehen sisko on jo neljän lapsen kummi (meidän lapsia), joten ei kehdattu kysyä. Muita sukulaisia ei ole. Läheinen tuttavaperhe on, mutta ortodokseja, eivät pelkästään kelpaa kummiksi, pitää olla ev. lut mukana myös.
Sinun on siis vaikea uskoa, että on ihmisiä, joilla ei ole ketään kummiksi sopivaa?
Tiedoksi, tyttö kastettiin sitten 2-vuotiaana, kun tuo miehen sisko tarjoutui vielä yhden lapsen kummiksi ja ortodoksipariskunta pääsi kummiksi myös. Mutta siitähän tässä aloituksessa ei ollut kyse vaan kirkon painostuksesta.
Lasta ei minun käsittääkseni ole pakko kastaa, vaikka vanhemmat kuuluvatkin kirkkoon. Voihan homman hoitaa väestörekisterinkin kautta. Toiseksi kummiksi kelpuutetaan myös kirkkoon kuulumattomia ihmisiä. Kannattaa olla yhteydessä seurakuntaan. (Pitääkin tarkistaa jostakin, olenko oikeassa käsityksineni)
Mielestäni oli hyvä, että seurakunnasta tuli kirje, jossa muistutettiin lapsen rekisteröinnistä. Jos asia olisi jäänyt pelkästään meidän vanhempien huoleksi, lapsi olisi ollut rekisteröimättä vielä päiväkotiin mennessäkin tai jotain, koska aika vain kuluu kovin nopeasti vauva-aikana. En siis pitänyt kirjettä painostavana vaan ihan asialisena tiedonantona.
Isovanhemmatkin kelpaa kummeiksi, ja kaikilla lapsilla voi olla keskenään samat kummit.
Kummius on vain nimi paperilla, eikä velvoita mihinkään. Bonusta tietenkin on, jos kummi erityisesti muistaa kummilastaan.
Olet väärässä, kummin tulee kuulua kirkkoon.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 13:39"]
Olet väärässä, kummin tulee kuulua kirkkoon.
[/quote]
Yhden tai kahden tarvii, muiden ei.
Minä olen kummi, vaikka en kuulu kirkkoon. Kummilapseni toinen kummi kuuluu kyllä.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 12:46"]
Vihkivettä? Miksi ihmeessä vihkivettä postilaatikosta?
Meillä on lapset kastettu, mutta ei millään vihkivedellä...
[/quote]
Olitko sää hereillä rippikoulussa??
Gookkelikin tietää että
Vihkivesi on nimitys papin siunaamalle vedelle. Sitä voidaan käyttää kristilliseen kasteeseen