Onko Tampereen huumetilanne mennyt yhtäkkiä entistä huonommaksi?
Jo 10 vuotta asunut keskustassa eikä tällaista menoa ole ollut ikinä ennen. Vaikka kuljen päivittäin mm. Tullin alueella, ikinä aiemmin ei ole herännyt huolta omasta ja kanssaihmisten turvallisuudesta näin. Vaikka siis ennenkin ne samat porukat on siellä notkuneet... Ei ole huolettanut eikä pelottanut.
Tänä kesänä on tullut nähtyä pahoinpitelyitä, varkauksia, levottomuutta ja niin nuokkuvaa (opiaatit) tai nykivää (amfetamiini) porukkaa, että tilanne näyttäisi menneen todella paljon pahempaan suuntaan.
Liekö syynä sitten korona lieveilmiöineen vai mikä.
Onko kukaan muu huomannut samaa?
Kommentit (157)
Tampereen päihdehuollon älyttömyyksistä on viime aikoina ollut kriittistä juttua Aamulehdessä. Homma toimii niin, että vieroitushoito on ulkoistettu parille osakeyhtiölle (!), joille on sopimuksessa määritelty sanktio, jos asiakkaita poistuu liikaa korvaushoidosta (!!). Toisin sanoen nämä firmat roikottavat riippuvaisia ihmisiä vuosikausia subutex-koukussa, koska parantunut ihminen on tappiollista bisnestä. Lääkkeitä annetaan kotiin jopa parin viikon annos, josta riippuvainen tykittää suoneen osan ja myy loput. Parhaimmillaan voi päästä parin tonnin kuukausituloille. Terapia-apu tai muu tavallisen elämän tukeminen on olematonta. Ei ihme että porukkaa pyörii tuolla niin paljon tillintallin.
Asun Tullin alueella ja esim. kaupassa käynti S-market Pendoliinossa on joskus pelottavaa. Sisäänkäynnin luona kaikkien sisääntulojen kohdalla hengailee ja käy katukauppaa sekaisin olevaa porukkaa. Samoin kaupassa sisällä on tätä jengiä. Sekavaa hoippumista kassajonossa, haisevaa ja huonosta hygieniasta kärsiviä ihmisiä, joilla silmät seisoo päässä. Vartija usein seisomassa kassojen luona, mikä onneksi vähän rauhoittaa tilannetta. Mutta usein olen nähnyt jonkun rähjäävän vartijankin kanssa. Rappusilla ulkopuolella istuu aina moni aineissa. Parkkihallin kautta Tullintorille menevä reitti on usein inhottava kulkea, koska varsinkin huonolla ilmalla rappusten jengi mesoaa siinä katoksen alla. Keskenään rähisevät saatavista tai muuten hoippuvat ympäriinsä.
En siis oikeastaan enää käy juuri Pendoliinossa, koska en enää kestä tätä. Vuorokauden ajallakaan ei ole mitään väliä, koska ko. jengi asuu Tullin alueella käytännössä. Olen tamperelainen jo pitkältä ajalta, ja ei tämä ennen tällaista ollut keskustassa. Tullin alue varsinkin muotoutui huume-keskukseksi kyllä jo ennen koronaakin, mutta nyt tilanne on vielä pahentunut.
Vierailija kirjoitti:
Mikä meno on Kalevassa esim. Ilmarinkadun varrella olevissa taloissa? Ainakin myyntihinnat ovat hurjasti nousseet siitä kun muutin pois 13 vuotta sitten. Asuuko siellä normaalia työssäkäyvää porukkaa vai jotain muuta...
Ainakin silloin kun itse vielä asuin moni asunto oli vuokrattu mutta suht tavallista opiskelijapopulaa oli kuitenkin asukkaat.
Nämä ketjut Tampereen alennustilasta sekä surettaa, sillä olen sieltä kotoisin, että helpottaa koti-ikävää, sillä sitä mitä kaipaan ei taida enää olla?
Näissä viesteissä on aina liioittelua, mutta näinä vuosina, kun olen Tampereella käynyt, olen kyllä itsekin havainnut huumejengin lisääntyneen keskustassa. Nyt en ole yli kolmeen vuoteen käynyt, eli en tiedä ihan mikä on tilanne.
:..DD Niin, et tiedä.
No tämä siitä seuraa, kun kaiken maailman piripäitä pidetään punavihreässä maailmankatsomuksessa uhreina. Suvaitkaa nyt niitä nistejä, kun olette sen punavihreän kaupunginvaltuuston äänestäneet.
Kyllähän tavara edelleen Suomeen kulkee,koronasta huolimatta.
Noi voi nyyh mitähän puolueita olette vuosia äänestäneet?Vaikka teille kerrotaan ja lähetetään esimerkkejä pikku mammoille menee täysin yli hilseen syy/seuraus suhteet
Joko ne on itsensä Kauppiin asti löytäneet...
Paremmaksihan se on mennyt, kaikkea on helppo löytää.
Miksi näille tyypeille maksetaan asunnot ja muu eläminen isoissa kaupungeissa. Rakentaisivat näille kerrostalon keskelle ei mitään ja voisivat siellä sitten selvittää päänsä. Ihme hyysäystä.
Vierailija kirjoitti:
No tämä siitä seuraa, kun kaiken maailman piripäitä pidetään punavihreässä maailmankatsomuksessa uhreina. Suvaitkaa nyt niitä nistejä, kun olette sen punavihreän kaupunginvaltuuston äänestäneet.
Hehheh. Siellä on oikeistolaisia paljon enemmän kuin vasemmistoa.
Aisa kirjoitti:
Noi voi nyyh mitähän puolueita olette vuosia äänestäneet?Vaikka teille kerrotaan ja lähetetään esimerkkejä pikku mammoille menee täysin yli hilseen syy/seuraus suhteet
Tampere on tyypillisesti ollut oikeisto- ja etenkin kokoomusvaltainen, mm. Kimmo Sasi häärää siellä.
Vierailija kirjoitti:
Aisa kirjoitti:
Tampere on tyypillisesti ollut oikeisto- ja etenkin kokoomusvaltainen, mm. Kimmo Sasi häärää siellä.
Ai mammat äänestää Kimmo Sasia? Joopajoo 😅
Hmm. Tulipa mieleen etten edes muista milloin olen viimeksi nähnyt Turussa narkin. Muuttiko ne kaikki Tampereelle kun siellä ruvettiin avokätisiksi opioidien suhteen?
https://www.aamulehti.fi/a/72ec8b06-9af7-49d2-8209-6db3fd00dfd5?c=15227…
Juttu lehden tilaajille. Pystyykö joku jakaan jutun tänne?
Vierailija kirjoitti:
https://www.aamulehti.fi/a/72ec8b06-9af7-49d2-8209-6db3fd00dfd5?c=15227…
Juttu lehden tilaajille. Pystyykö joku jakaan jutun tänne?
Toinenkin juttu: https://www.aamulehti.fi/a/ec5b9b4a-0430-4957-bf1a-503a0c79fc10
Vierailija kirjoitti:
Miksi näille tyypeille maksetaan asunnot ja muu eläminen isoissa kaupungeissa. Rakentaisivat näille kerrostalon keskelle ei mitään ja voisivat siellä sitten selvittää päänsä. Ihme hyysäystä.
Ei tarvitse edes rakentaa. Suomessa puretaan pienillä paikkakunnilla kerrostaloja ja rivitaloja, joihin ei ole asukkaita. Ne on tarkoitettu esim. tehtaan työntekijöiden asunnoiksi ja sitten, kun tehdas on lopettanut, niin ovat jääneet tyhjilleen.
Kyllä se meno on muuttunut näkyvämmäksi muuallakin kuin Tampereen keskustassa. Kävin keväällä Hervannan Duossa, ja oikeasti kyllä ahdisti. Kaikenmaailman epämääräistä porukkaa pyöri jo aamupäivästä, yleinen tunnelma oli kaikkea muuta kuin rento. No Hervannallahan nyt on maineensa, mutta esim Härmälänrannassakin asuu paljon käyttäjiä ja pihoilla on nähty keskellä päivää nappikauppaa.
Hämeenkadullahan ei oikeastaan ees pyöri muuta kuin epämääräistä väkeä, kun kaikki kaupat ovat muuttaneet tai sulkeneet ovensa ja koko tie on yhtä tietyötä. Saa nähdä, miten keskusta elpyy, kun ratikka saadaan valmiiksi.
Mikä meno on Kalevassa esim. Ilmarinkadun varrella olevissa taloissa? Ainakin myyntihinnat ovat hurjasti nousseet siitä kun muutin pois 13 vuotta sitten. Asuuko siellä normaalia työssäkäyvää porukkaa vai jotain muuta...
Ainakin silloin kun itse vielä asuin moni asunto oli vuokrattu mutta suht tavallista opiskelijapopulaa oli kuitenkin asukkaat.
Nämä ketjut Tampereen alennustilasta sekä surettaa, sillä olen sieltä kotoisin, että helpottaa koti-ikävää, sillä sitä mitä kaipaan ei taida enää olla?
Näissä viesteissä on aina liioittelua, mutta näinä vuosina, kun olen Tampereella käynyt, olen kyllä itsekin havainnut huumejengin lisääntyneen keskustassa. Nyt en ole yli kolmeen vuoteen käynyt, eli en tiedä ihan mikä on tilanne.