Onko Tampereen huumetilanne mennyt yhtäkkiä entistä huonommaksi?
Jo 10 vuotta asunut keskustassa eikä tällaista menoa ole ollut ikinä ennen. Vaikka kuljen päivittäin mm. Tullin alueella, ikinä aiemmin ei ole herännyt huolta omasta ja kanssaihmisten turvallisuudesta näin. Vaikka siis ennenkin ne samat porukat on siellä notkuneet... Ei ole huolettanut eikä pelottanut.
Tänä kesänä on tullut nähtyä pahoinpitelyitä, varkauksia, levottomuutta ja niin nuokkuvaa (opiaatit) tai nykivää (amfetamiini) porukkaa, että tilanne näyttäisi menneen todella paljon pahempaan suuntaan.
Liekö syynä sitten korona lieveilmiöineen vai mikä.
Onko kukaan muu huomannut samaa?
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampereen keskusta on nykyisin kuvottava. Olen asunut Treella 30-vuotta. Ennen keskusta oli viihtyisä, eikä siellä liikkunut mitään hulluja huumehörhöjä, käytiin paljon keskustassa ja ravintoloissa. Nykyään ei huvita mennä keskustaan ollenkaan, Treella on surkeita päättäjiä todella surkeita, ovat luoneet ihan paskan keskustan. Matkustan paljon ja täytyy sanoa että kyllä monissa Treen kokoisissa kaupungeissa muualla on paljon siistimpää ja viihtyisämpää.
Keskustaa ei varsinaisesti ole pilattu. Keskustan ongelmat ovat täysin sössityn päihdepolitiikan (hoitoon ei pääse) ja kukoistavan huumekaupan (kaikkea saa helpolla) ansiota. Päälle vielä korkea työttömyysprosentti, korvaushoitopaikkojen epäsopiva sijainti ja Tampereen hyvä maine, joka houkuttelee tietynlaista väkeä asukkaiksi vaikka mm. niitä töitä ei ole...
Kaikki tämä yhdessä muodostaa sopan, joka kiehuu yli keskustan tietyillä alueilla.
Toisin sanoen ongelma on vakavampi kuin vain huumeidenkäyttäjien näkyvyys keskustassa. Se on vain jäävuoren huippu.
Hoito ei auta. Kun pois pääsee, sama meno jatkuu. Nössöä hoitoa.
Huumeita pitää vastustaa ja pitää narkkariutta omana, nolona valintana ja vaatia jotakin hoidon vastineeksi. Esim. suljettua, vartioituna. Allekirjoitus papereihin hoitomyönteisyydestä ja pakko.
Nykyhoito on päähän silittelyä ja aina uudelleen uskomista ihmiseen, jolla ei ole toivoa tällä tavalla.
Alkoholisteille luonnollisesti sama homma vai mitä?
Tenukeppien hyysämien nyt kuitenkin tulee vielä "hieman" uhteiskunnalle kalliimmaksi.
En tiedä, kun ei ole tilastoja käytettävissä. Totuus on kuitenkin se, että alkoholista maksetaan veroja, huumeista ei.
Huumekeskustelua ei auta, että otetaan toinen ongelma rinnalle. Aloita alkoholistikeskustelu.
Täälläkin yksi entinen tamperelainen. Mielestäni siellä on ollut paljon aineita jo 10 vuotta sitten, kun itse sinne muutin. Tai ainakin minulle on tarjottu usein ja olen ottanutkin. En mitään kovia huumeita kuitenkaan. Viina oli mulle se pahempi ongelma. Aikaisemmin porukka kuitenkin käytti pääsääntöisesti omissa oloissaan, tai sellainen mielikuva itselläni on. Paljon kuitenkin kaduilla oleskelin, eikä siellä ollut niin paljon sekavaa sakkia kuin nykyään. Olen tämän kesän aikana käynyt pari kertaa Tampereen keskustassa, ja havainnut saman ilmiön kuin muutkin, että narkkeja on liikenteessä. Bussipysäkillä meinasin istahtaa hetkeksi penkille, mutta en sitten uskaltanutkaan, kun siinä olikin jo joku jätkä, jolla silmät seisoi päässä. Tähän ongelmaan pitäisi todellakin tarttua. Itse en vajonnut älyttömän syvälle päihdemaailmaan, koska tajusin onneksi tarpeeksi ajoissa, etten halua sellaista elämää. Ja pääsin opiskelemaan ja töihin ja löysin päihteettömiä kavereita, mikä pakotti minutkin pysymään selvänä. Aika monen asian siis pitää muuttua, jotta elämä voi palata raiteilleen. Jos käy katkaisussa, mutta palaa sen jälkeen takaisin samojen narkkikavereiden luokse, eikä edelleenkään esim. pääse opiskelemaan, niin miten siinä voisi pysyä selvänä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen päihdehuolto on mitä on. Tarvittais enemmän päihdelääketieteeseen erikoistuneita lääkäreitä, niistä on hirveä pula...mutta Suomessa ei haluta lisätä lääkäriopiskelijoiden määrää. Ja suurin osa lääkäriopiskelijoista haluu erikoistua hohdokkaille aloille kuten ortopedia. Mä haluaisin erikoistua päihdelääkäriksi ja auttaa päihde- ja huumeongelmaisia. Mutta ei, M:n paperit lukiosta. Niillä ei pääse yliopistoon.
Nuo "päihdelääkärit" ovat psykiatreja, joka on hyvinkin suosittu erikoistumisala.
Päihdelääketieteen erityispätevyyden voi hankkia kuka tahansa erikoislääkäri, ihan vaikka yleislääketieteen erikoislääkäri. Itse asiassa psykiatrialla ei hoideta puhtaita riippuvuussairauksia, suurin osa päihdeongelmien hoidosta tapahtuu perusterveydenhuollon kautta.
Toinen asia on sitten kuka haluaa tehdä leipätyönsä pelkkien päihdepotilaiden kanssa. Harva ja hyvin ymmärrettävää. Siinä työssä ei pärjää sympatiseeraamalla potilaita ja heidän ongelmiaan. Sinisilmäisenä pahimmillaan joutuu potilaan kiristyksen ja manipuloinnin kohteeksi ja väkivallan riski on olemassa (Kyllä, lääkäreihin yritetään manipuloimalla vaikuttaa erinäisten reseptien toivossa). Kyllä muutama päivystyspolin keikka karkottaa lääkärit tehokkaasti päihdehuollon tehtävistä.
Tampereesta on tulossa Suomen virallinen W.T.-kaupunki. Vapiskaa Kemi ja Kouvola! Helsinkiä halvempi hintataso ja huumeiden saatavuus yhdistyneenä huonoon päihdehuoltoon ovat tehneet tehtävänsä. Keskustassa ei kukaan tavallinen keskiluokkainen ihminen halua enää asua.
Ongelma on siinä, että huumeilla tehdään paljon rahaa.
Jos tuo bisnes haluttaisiin kitkeä pois, niin huumeet tulisi laillistaa niin että niitä saisi ne ns. narkit (valvotuissa oloissa) esim. jonkinlaisissa "hoitokodeissa" joissa saisivat asua ja vetää aineita, ne jotka haluavat lopettaaa ohjattaisiin hoitoon.
Moni narkki on jo "menetetty" tapaus, ja yhteiskunnalle olisi paljon edullisempaa antaa ne aineet suoraan:
-Jäisi paljon inhimillistä kärsimystä (väkivaltaa paljon) pois kun velkoja ei perittäisi jne.
-Polkupyöriä ym. tavaraa ihmisiltä/kaupoista ei varastettaisi niin paljon.
-Narkit ei myisi lapsille huumeita (rahoittaakseen omaa käyttöään) joten käyttö vähenisi.
-Terveydenhuolto säästäisi rahaa, ei niin paljoa yliannostuksia, väkivallan uhreja (huom: joista osa myös sivullisia ryöstöjen ym. uhreja) puhtaat välineet ei hepatiittia ym. likaisista neuloista tulevia tauteja/tulehduksia ym. niin paljoa.
Mutta miksi noin ei tehdä? Niin, liekö totuus se, että lonkerot ovat levittäytyneet niin laajalle, että ko. bisnes tuottaa niin monille rahaa ettei sitä haluta "valtiollistaa" (huumeiden valmistushan on sinällään puoli ilmaista) koska sitten moni laillistakin bisnestä tekevä jää ilman rahojaan (huumerahoillahan ostellaan ihan laillisiakin asioita, kelloja, autoja, asuntoja jne.)
Häpeällinen tilanne, eikä varmaankaan ainoastaan Tampereella vaan muissakin Suomen kaupungeissa. Jokuhan tässä maassa mättää kun nuoret eivät halua elää.
Minulla on päihdehistoriaa ja muutin Tampereelle aloittaakseni elämäni ns. alusta, eli jätin vanhasta kotikaupungista päihdepiirit taakseni.
Asuin ensin Tammelassa ja siellä törmäsin päihteidenkäyttäjiin laidasta laitaan. Keskustassa sama homma. Vanhassa kotikaupungissani päihteidenkäyttö ja myynti oli keskittynyt lähiöihin, joten Tampereen keskustan tilanne yllätti.
Muutin Tammelasta läntisen puolen lähiöön ja täällä en ole havainnut kuin satunnaisia vanhoja deekuja. Huumeita tai käyttäjiä ei näy katukuvassa, vaikka tunnistan huumeidenkäyttäjät vaikka silmät kiinni.
Minusta on jollain tapaa sekä hyvin surullista että mieltä avartavaa, että ongelmatapaukset ovat ns. kaiken kansan nähtävillä ja ongelma ei kyde syrjäisissä lähiöissä. Päihdehuollossa olisi varmasti paljonkin parantamisen varaa, mutta toisaalta se eniten apua tarvitseva aines liikkuu tuolla kaikkien näkyvillä, joten ihmettelen, miksi näinkin näkyvälle ongelmalle ei tehdä mitään? En siis osaa ottaa kantaa, millä tavalla huumeiden käyttö on Tampereella muuttunut viime vuosina, mutta ilmiön ”arkipäiväisyys” yllätti.
Voitte kuvitella, mitä on olla töissä noissa keskustan alueen kaupoissa.
Meno on kuin toimintaleffoista vain ruumiit puuttuu. Tyypit on niin sekaisin, että vartijatkin, jos niitä on, pelkää ja poliisi ei ehdi tehdä mitään jos ilmoittaa.
Nämä pitäis kerätä kaikki kasaan ja viedä johonkin saareen rellästään, tekee siellä sitten mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä, että huumeilla tehdään paljon rahaa.
Jos tuo bisnes haluttaisiin kitkeä pois, niin huumeet tulisi laillistaa niin että niitä saisi ne ns. narkit (valvotuissa oloissa) esim. jonkinlaisissa "hoitokodeissa" joissa saisivat asua ja vetää aineita, ne jotka haluavat lopettaaa ohjattaisiin hoitoon.
Moni narkki on jo "menetetty" tapaus, ja yhteiskunnalle olisi paljon edullisempaa antaa ne aineet suoraan:
-Jäisi paljon inhimillistä kärsimystä (väkivaltaa paljon) pois kun velkoja ei perittäisi jne.
-Polkupyöriä ym. tavaraa ihmisiltä/kaupoista ei varastettaisi niin paljon.
-Narkit ei myisi lapsille huumeita (rahoittaakseen omaa käyttöään) joten käyttö vähenisi.
-Terveydenhuolto säästäisi rahaa, ei niin paljoa yliannostuksia, väkivallan uhreja (huom: joista osa myös sivullisia ryöstöjen ym. uhreja) puhtaat välineet ei hepatiittia ym. likaisista neuloista tulevia tauteja/tulehduksia ym. niin paljoa.
Mutta miksi noin ei tehdä? Niin, liekö totuus se, että lonkerot ovat levittäytyneet niin laajalle, että ko. bisnes tuottaa niin monille rahaa ettei sitä haluta "valtiollistaa" (huumeiden valmistushan on sinällään puoli ilmaista) koska sitten moni laillistakin bisnestä tekevä jää ilman rahojaan (huumerahoillahan ostellaan ihan laillisiakin asioita, kelloja, autoja, asuntoja jne.)
No miksikö ei tehdä? Siksi koska ihmiset olisivat kateellisia kun yhteiskunta elättää ja saavat kaiken helpolla. Viis siitä, että tulisi halvemmaksi ja helpommaksi. Työttömiäkin kadehditaan vaikka mitään kadehdittavaa ei ole. Tavalliset ihmiset on just niin hölmöjä.
Pari faktaa.
Opioidikorvaushoitoon pääsee Tampereella , jos henkilöllä on pidemmällä aikavälillä todettavissa oleva opioidiriippuvuus. Useammassa kommentissa vedottiin siihen, että esim. aftetamiiniriippuvaisille hoitomuoto olisi opioidikorvaushoito.
Hoitoon ei tällä hetkellä juurikaan pääse. Laitoskuntoutukseen ja -katkoille on erittäin vaikea päästä, eikä se johdu apua tarvitsevasta henkilöstä. Tämä ei ole huumeita käyttävien ihmisten vika. Jos jollain lykyllä saat laitospaikan, riittää kunnan maksusitoumus naurettavan lyhyeksi aikaa, ei siinä ajassa kuntouisi kukaan.
Vaatimuksia, jeesustelijoita ja huonossa asemassa olevien haukkujoita on, missä siis resurssit. Miten otat kauhalla, jos lusikalla on annettu
Olen jotenkin ollut huomaavinani, että tuon ratikkatyömaan valloitettua keskustan, siellä oli yhtäkkiä paljon sekavampaa ja vaarallisemman oloista porukkaa enemmän kuin ennen. En tiedä, lisääntyikö ne tyypit vai hukkuivatko vaan ennen massaan.
Ovat todella pelottavia. Katsekin on jotenkin hurja ja julman oloinen. En ole ennen ollut niin tietoinen asiasta tai huomannut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on päihdehistoriaa ja muutin Tampereelle aloittaakseni elämäni ns. alusta, eli jätin vanhasta kotikaupungista päihdepiirit taakseni.
Asuin ensin Tammelassa ja siellä törmäsin päihteidenkäyttäjiin laidasta laitaan. Keskustassa sama homma. Vanhassa kotikaupungissani päihteidenkäyttö ja myynti oli keskittynyt lähiöihin, joten Tampereen keskustan tilanne yllätti.
Muutin Tammelasta läntisen puolen lähiöön ja täällä en ole havainnut kuin satunnaisia vanhoja deekuja. Huumeita tai käyttäjiä ei näy katukuvassa, vaikka tunnistan huumeidenkäyttäjät vaikka silmät kiinni.
Minusta on jollain tapaa sekä hyvin surullista että mieltä avartavaa, että ongelmatapaukset ovat ns. kaiken kansan nähtävillä ja ongelma ei kyde syrjäisissä lähiöissä. Päihdehuollossa olisi varmasti paljonkin parantamisen varaa, mutta toisaalta se eniten apua tarvitseva aines liikkuu tuolla kaikkien näkyvillä, joten ihmettelen, miksi näinkin näkyvälle ongelmalle ei tehdä mitään? En siis osaa ottaa kantaa, millä tavalla huumeiden käyttö on Tampereella muuttunut viime vuosina, mutta ilmiön ”arkipäiväisyys” yllätti.
Kerro miten tunnistat nämä, mua kiinnostaa, koska itse en ikinä huomaa, jollei joku ole aivan pihalla. Tai jos tunnen sen ihmisen niin tietenkin sitten huomaan että ovat joissain aineissa.
keskustelua myös mm. https://keskustelu.suomi24.fi/t/16080239/s-market-pendolino-tullintori
Vierailija kirjoitti:
Olen jotenkin ollut huomaavinani, että tuon ratikkatyömaan valloitettua keskustan, siellä oli yhtäkkiä paljon sekavampaa ja vaarallisemman oloista porukkaa enemmän kuin ennen. En tiedä, lisääntyikö ne tyypit vai hukkuivatko vaan ennen massaan.
Ovat todella pelottavia. Katsekin on jotenkin hurja ja julman oloinen. En ole ennen ollut niin tietoinen asiasta tai huomannut mitään.
Minä olen asunut Tampereella yli 20 vuotta ja perstuntumalta sanoisin, että ihan tavalliset työssäkäyvät tamperelaiset näyttävät ulkopaikkakuntalaisesta helposti laitapuolen kulkijoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen asunut Tampereella yli 20 vuotta ja perstuntumalta sanoisin, että ihan tavalliset työssäkäyvät tamperelaiset näyttävät ulkopaikkakuntalaisesta helposti laitapuolen kulkijoilta.
Mäkin kai näytän. :D Olen syntynyt Tampereella ja asunut täällä suurimman osan elämästäni. Nuo tyypit kuitenkin selvästi eroavat tavallisista ihmisistä ja jopa perusjuopoista, joita on aina ollut.
Vierailija kirjoitti:
Voitte kuvitella, mitä on olla töissä noissa keskustan alueen kaupoissa.
Meno on kuin toimintaleffoista vain ruumiit puuttuu. Tyypit on niin sekaisin, että vartijatkin, jos niitä on, pelkää ja poliisi ei ehdi tehdä mitään jos ilmoittaa.
Nämä pitäis kerätä kaikki kasaan ja viedä johonkin saareen rellästään, tekee siellä sitten mitä haluaa.
Ihan leppoisaa meillä on.
T. Keskustassa töissä
Oikeasti, ei noita näy kuin välillä satunnaisten näpistelyjen muodossa. Eräskin tyyppi halusi tanssia mulle kun otin kaljat pois.
Enkä ole huomannut vartijoiden pelkäävän, kokeneemmat jätkät ottaa jo olemuksellaan luulot pois pään aukojilta.
Vierailija kirjoitti:
Musta tilanne alkoi huonontua sen jälkeen, kun se uusi rautatieaseman tunneli avattiin Hämeenkadun ja Tullin välille. Siitä tuli eka käyttäjien vaellusalue ja sen jälkeen Pakkahuoneen sivusta oli alue jossa ei edes päivällä halunnut olla.
Nyt rakennustyömaiden keskellä kaikki on jotenkin vaiheessa. Moni tuntuu odottavan että asiat rauhoittuu, ratikka aloittaa ja käyttäjät katoaa. Mutta mihin ne katoaa? Kaikki pääsee kuiville?
Vaikea nähdä ratkaisua asiaan.
Suuri vaikutus taitaa olla että Tullin alueella on se niitten hoitoasema! Nistejä paapotaan Tampereella: tuodaan ruokaakin oikein luokse, nenän eteen!
Tullintorin alueellahan noita käyttäjiä pyörii. Ei ole tähän mennessä onneksi tullut mitään ongelmia niiden kanssa kun on pysynyt sopivan välimatkan päässä ja ohittanut kohteliaasti. Välillä kuitenkin kuumottaa jos on jättänyt pyörän parkkiin sinne ja joku porukka pyörii just siinä vieressä että uskaltaako nyt mennä ottamaan sen pyörän niiden vierestä vai ei.
Ja pyörästä saa kyllä pitää huolta paitsi tuolla alueella niin myös muualla päin Tamperetta. Aina rungosta kiinni u-lukolla, muuten lähtee kävelemään. Kerran yksi sekavan oloinen muija yritti viedä pyörän kun käväisin tullintorilla ässässä, mutta lähti kiltisti menemään kun tulin takaisin.
Sen jälkeen kun Tullintorin kauppakeskuksen vessat rempattiin ja ne muuttuivat maksuttomiksi on vessoista tullut käyttäjien hengaamispaikka. Saa kaksi kertaa miettiä haluaako siellä käväistä. Kerran kävelin sisään ja vanhempi äijä sormettaa jotain nuorempaa muijaa kopissa vessan ovi selällään. Aika nopeasti tuli pyörähdettyä takaisin ulos sieltä.