miten hävittää vanhat kiuaskivet?
Pitääkö niitä viedä pari kerrallaan Nuuksioon repussa?
Kommentit (168)
Golf kentällä on sellaisia reikiä, mihin mahtuu jokaiseen 7-8 kiveä. Pari reissua sinne.
Olen käyttänyt palavia kiviä niin ne voi polttaa käytön jälkeen.
ei helv... kohta viherpiipertäjät keksivät että hiekkaakaan ei saisi maahan kaataa, aivan keinotekoisesti keksittyjä mielivaltaisia byrokraattisia määräyksiä jotka eivät perustu mihinkään muuhun kuin virkanilkkiyteen ja hallintoalamaisten kyykytysvimmaan...
Vierailija kirjoitti:
voit pyytää pientä korvausta vastaan jotain soramonttuyrittäjää murskaamaan kiuaskivet pienemmäksi, niin saat soraa kukkaruukkuun tai hiekoitussepeliä
Meinasin itse ehdottaa samaa että johonkin paikalliseen yrittäjään jolla on kivimurskaamoyritys, yhteyttä.
Uskoisin että pientä korvausta vastaan suostuvat hakemaan vaikka ei olisikaan mikään kuorma-autolastillinen kiviä tarjolla.
Kiuaskivillä voi edullisesti korvata sisustuselementtinä Pentikin Kivi-veistoksen (39 €)
Helsingin kantakaupungissa on ainakin tällaiset vaihtoehdot kiuaskivien hävittämisen:
- heitä lähimpään katurakennusmonttuun, niitähän on tienoo täynnä
- heitä kolera-altaaseen tai muualle mereen
- lahjoita elokapinallisille ja muille anarkisteille heidän miekkareihinsa
Jos olet Jaakko niin heinäkuussa Jaakon päivänä voit heittää kylmän kiven järveen. Eikös se ole luvallista. Voit myös jakaa kaikille Jaakoille oma kivi ja tee siitä traditio kavereiden kesken.
Vierailija kirjoitti:
Kokoa niistä kummeli.
Paraisilla on kalkkikivestä koottuja hienoja kummeleita, siitä vaan mallia. Hieno nähtävyys niistä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voit pyytää pientä korvausta vastaan jotain soramonttuyrittäjää murskaamaan kiuaskivet pienemmäksi, niin saat soraa kukkaruukkuun tai hiekoitussepeliä
Meinasin itse ehdottaa samaa että johonkin paikalliseen yrittäjään jolla on kivimurskaamoyritys, yhteyttä.
Uskoisin että pientä korvausta vastaan suostuvat hakemaan vaikka ei olisikaan mikään kuorma-autolastillinen kiviä tarjolla.
:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, taikka sopii naapurien kanssa että vaihdetaan kaikki kiuaskivet samanaikaisesti, niin niistä kertyy autolastillinen. Pelkään kyllä että yrittäjä perii kuormasta painon mukaisen jätemaksun.
Lahjoita M15 jengille. Niillä voi olla käyttöä curling-gameissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten usein kiuaskivet muuten pitäisi vaihtaa?
Kuuluuko se vuokralaiselle vai vuokranantajalle?
Riippuu kuinka usein saunoo. Meillä lämpiää 1-3krt/vk ja kerran vuodessa vaihdetaan. Vuokralaiselle kuuluu meillä. En sitten tiedä miten yksityisillä vuokranantajilla. Saattaa olla tapauskohtaista.
Kerran vuodessa vaihdatte kiuaskivet? Miksi?
Minä en ole 10 vuodessa huomannut kiuaskivien erityisesti murentuneen tai rapautuneen. Joku yksittäinen kivi on saattanut haljeta tai jonkun nurkasta lähteä palanen, mutta mitä merkitystä sillä on. Miksi sen takia pitäisi kaikki kivet vaihtaa, vieläpä vuosittain?
Paras uuusiokäyttövinkki on ollut meluaidat rakennusmateriaalina käyttö. Kehäkolmosen sisältä löytyy helposti materiaalia varmasti muutamaan sataan metriin.
Pitäisikin alkaa näille urbaaneille kivenvaihtajille alkaa myymään kiuaskivenvaihtopalvelua. Ostaisi yhden satsin kiviä, ja kävisi vaihtamassa ne ensimmäiselle asiakkaalle. Sitten seuraavalle asiakkaalle kävisi vaihtamassa ensimmäisen asiakkaan kivet ja niin edelleen. Ketjun pituuden perusteella kysyntää taitaisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kivet kuuluvat luontoon. Itse olen vienyt metsään, eli lähimetsään heitellyt.
Niin olen vienyt ja sellaiselle alueelle jossa on kiviä ennestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten usein kiuaskivet muuten pitäisi vaihtaa?
Kuuluuko se vuokralaiselle vai vuokranantajalle?
Riippuu kuinka usein saunoo. Meillä lämpiää 1-3krt/vk ja kerran vuodessa vaihdetaan. Vuokralaiselle kuuluu meillä. En sitten tiedä miten yksityisillä vuokranantajilla. Saattaa olla tapauskohtaista.
Kerran vuodessa vaihdatte kiuaskivet? Miksi?
Minä en ole 10 vuodessa huomannut kiuaskivien erityisesti murentuneen tai rapautuneen. Joku yksittäinen kivi on saattanut haljeta tai jonkun nurkasta lähteä palanen, mutta mitä merkitystä sillä on. Miksi sen takia pitäisi kaikki kivet vaihtaa, vieläpä vuosittain?
Kymmenen vuoden aikana kerran vaihdettu kivet, n 6 v sitten ja luovuin alkuperäisistä ja hain luonnosta luonnon muovaamia pyöreäpintaisia kiviä. Liotin niitä vedessä ja harjasin puhtaiksi. Ovat kestäneet oikein hyvin, eivätkä ole murentuneet ts saunan lattialta ei löydy kivimurua kiukaasta. Ovat myös ulkonäöltään nätimpiä kuin lohkarekivet.
Viskoo mehtään ne. Kivet on luonnontuotteita, ee niitä tarvihe köijätä ongelmajätelaetokselle ja maksoo ihtesä kippeeks sen tautta!!
Nostaa autoon ja heittää vaikka johonki ojaan tai muualle maastoon. Maapallo koostuu kivistä.