miten hävittää vanhat kiuaskivet?
Pitääkö niitä viedä pari kerrallaan Nuuksioon repussa?
Kommentit (168)
No meillä on ollut puulämmitteisessä kiukaassa nyt kolme vuotta. Sauna on "päällä" keskimäärin 3 tuntia joka päivä ympäri vuoden. Kiukaaseen meni 120kg kiviä, mutta mukana tuli 140kg. Nuohooja käy kerran vuodessa, jolloin pitää purkaa kivet kiukaan päältä pois. Tämän yhteydessä olen vaihtanut pohjalle murentuneiden tilalle päällä olleita kiviä, jotka eivät kärsi niin paljon, koska eivät ole niin kuumassa. Ja sitten lisäillyt päälle uusia, noista ylijääneistä. Mitään varauskyvyn, tai lämpeämisajan muutoksia en ole havainnut. Saati muutosta löylyissä. Nyt on ne ylimääräiset kivet käytetty, ja olen ajatellut pian vaihtaa kaikki. Saattaa mennä vuoden päähän seuraavaan nuohoukseen.
Eli, ei normaalisaunojan, joka käy tunnin löylyissä pari kertaa viikkoon niitä tarvitse usein vaihdella. Jos on murentuneita "pohjalla", niin kannattaa harkita.
Kuka maksaa? En tiedä. Asun omassa talossa.
Vierailija kirjoitti:
Miten usein kiuaskivet muuten pitäisi vaihtaa?
Kuuluuko se vuokralaiselle vai vuokranantajalle?
Riippuu kuinka usein saunoo. Meillä lämpiää 1-3krt/vk ja kerran vuodessa vaihdetaan. Vuokralaiselle kuuluu meillä. En sitten tiedä miten yksityisillä vuokranantajilla. Saattaa olla tapauskohtaista.
Näin lukee mm. Harvian sivuilla. Ja samat ohjeet tullut muuallakin vastaan.
"Normaalit saunan kiuaskivet ovat kiviainesta, jonka voi hyötykäyttää vaikka omalla pihalla. Jos tämä ei ole mahdollista, voit viedä kiuaskivet joko alueesi kierrätyspisteeseen tai laittaa pienen erän vanhoja kiviä myös tavalliseen kiinteistön jäteastiaan."
Itsekin vienyt niitä sekajätteeseen. Muutamia kerralla.
vai pitäisi kivetkin laittaa johonkin sekajätteisiin :D
En ole kyllä kuullutkaan mistään kiuaskivien vaihdosta, mutta jos semmoinen tulisi eteen, heittäisin entiset kivet surutta metsään. Heitän nurmikolta haravoimani puunlehdetkin surutta metsään, luonnontuote kuuluu luontoon enkä ala niitä viedä minnekään jäteasemalle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kiuaskivet radioaktiivisia, kun ne pitää viedä hävitettäväksi?
Minuakin kiinnostaisi tämä. Onko siis ehdoton nounou heittää luontoon, ei kestä enää lisää kiviä?
No jos olette lukeneet kauhisteluartikkeleita siitä että suomalaiset tuottavat eniten jätettä EU:ssa henkeä kohden, se johtuu juuri siitä että kivi ja muu maa-aines lasketaan jätteeksi jos niitä joutuu siirtelemään maata kaivellessa. Kiuaskivet ovat siis vain jää(vai kivi-)vuoren huippu!
https://www.stat.fi/tietotrendit/artikkelit/2020/materiaalivirrat-jatte…
-Mikäs mies te olette .
- Minä olen sellainen Kivivuori vaan
voit pyytää pientä korvausta vastaan jotain soramonttuyrittäjää murskaamaan kiuaskivet pienemmäksi, niin saat soraa kukkaruukkuun tai hiekoitussepeliä
Vierailija kirjoitti:
No nyt oon nähnyt jo kaiken...
Missä ap asuu, jossain Kalliossa betoniviidakossa, saunallisessa yksiössä?
Kivet voi laittaa isompaan kukkaruukkuun mullan päälle, pihalleen, metsään, pari kerrallaan vaikka kevyen liikenteen reitin varrelle pusikkoon miljoonien muiden kivien jatkoksi lenkillä käydessään. Kiuaskivet ei oo mitään ongelmajätettä, jos ovat tavallisia kiviä.
Jos ne on jotain keraamisia ihmepapuja niin sitten en tiedä. Vie jäteasemalle.
Sulla ei ole yhtään huumorintajua. Olisit keksinyt jonkun käyttötavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kuinka usein saunoo. Meillä lämpiää 1-3krt/vk ja kerran vuodessa vaihdetaan. Vuokralaiselle kuuluu meillä. En sitten tiedä miten yksityisillä vuokranantajilla. Saattaa olla tapauskohtaista.
No hupsista. En ole kertaakaan tässä vuokra-asunnossa vaihtanut, vaikka asunut jo 5 vuotta :D Tosin tässä välissä oli pari vuotta, jolloin en saunonut lainkaan. Saunon säännöllisen epäsäännöllisesti. Pitääpä ottaa vuokranantajaan (kaupunki) yhteyttä asian tiimoilta, mitä he sanovat. Sitä en kyllä tiedä että mihin tosiaan heivaan nuo kivet... ja millä tuon uudet. Bussilla kai se onnistuu vaikka helkutin painaviahan ne ovat :0
Jatulintarhojen arvoitus on täten ratkennut.
Heitin muutaman metsään. Nyt ne on varmaan jo mullan alla.
Puunlehdet on jo maatuneet päälle.
Vierailija kirjoitti:
Ota pari kiuaskiveä ja kopauta niitä yhteen. Jos hajoavat, on aika vaihtaa uudet.
Tori.fi ilmoitus: Feng shui-kiviä 10€ kappale ja torstaina ei ole yhtään jäljellä. Hävititkö kiukaasi?
Vierailija kirjoitti:
Tori.fi ilmoitus: Feng shui-kiviä 10€ kappale ja torstaina ei ole yhtään jäljellä. Hävititkö kiukaasi?
Eikun ”Annetaan kiuaskiviä”-ilmoitus Toriin. Joku hakee.
Rupea tarjoamaan kiuaskivihierontaa.
Laita aamulla kivi kenkään ja ota illalla pois. Tuntuu tosi hyvältä.
Siis onko joku tosiaan viemässä kiviä johonki kierrätykseen.
Heitä mettään muiden kivien sekaan.
Minä sisällytin kivet patsaaseen kun tein tekosavesta veistosta. das-massat ja darwinit sen verran hinnakkaita että tartti vähän ilmasta sisältöö. Veistos on kesken vielä. TerV: saunova veistäjä
Olen kantanut kivet lähellä olevaan metsään.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko joku tosiaan viemässä kiviä johonki kierrätykseen.
Heitä mettään muiden kivien sekaan.
Ei kai niitä mihinkään puistoon voi läjätä jos nyt sattuu asumaan keskellä kaupunkia.