Jos aikuinen ilmoitetaan kadonneeksi, mitä tapahtuu?
Olen aikuinen ihminen ja aion katkaista välit väkivaltaiseen vanhempaani. Olen vuosia yrittänyt puhua hänen kanssaan hänen käytöksestään, mutta mikään ei muutu. Voin itse koko ajan huonosti ja koen itseni ja perheeni olevan vaarassa, joten välien katkaisu on ainoa ratkaisu. Aion myös muuttaa pois paikkakunnalta ja hankkia tietojen luovutuskiellon, yritän myös hakea lähesytmiskieltoa, koska viime tapaamisella vanhempani kävi fyysisesti päälleni. Tästä on tehty rikosilmoitus.
Olen vuosien saatossa tuonut pari kertaa ilmi ajatukseni hänelle, että katkaisen välit häneen kokonaan. Näillä kerroilla hän on uhkaillut minua ja yksi asia jonka on sanonut, on se, että hän tekee minusta katoamisilmoituksen jos katkaisen välit eikä hän saa minuun yhteyttä.
Jos hän toteuttaa tämän, mitä käytännössä tapahtuu? Soittavatko poliisit minulle ja kysyvät olenko kadonnut? Vai tulevatko oven taakse vai mitä? Ja kun selviää etten ole kadonnut, mitä he kertovat ilmoituksen tekijälle? Ja kertooko tiedon hänelle hänen kaupunkinsa poliisi, vai minun kaupunkini? Ja entä jos hän tekee monta kertaa ilmoituksen, tutkitaanko se joka kerta?
Kommentit (10)
Eikö poliisi tosiaan tarkista, että kadonneeksi ilmoitettu henkilö on elossa?
Ap
Tarkistaa tietenkin. Poliisi ottaa katoamisilmoituksen vastaan ja alkaa etsiä sinua. Jos olet täysi-ikäinen, etkä halua ”löytyä”, sinulla on siihen oikeus. Tällöin poliisi ilmoittaa omaisellesi, että sinut on löydetty/olet hengissä, mutta olet kieltänyt ilmoittamasta etsijöillesi olinpaikkaasi. Asia jää poliisin osalta siihen, eivät kerro uutta osoitettasi tms. eteenpäin. Omaisesi voi tietenkin löytää sinut jotain muuta kautta, jos tarpeeksi jaksaa etsiä.
Vierailija kirjoitti:
Tarkistaa tietenkin. Poliisi ottaa katoamisilmoituksen vastaan ja alkaa etsiä sinua. Jos olet täysi-ikäinen, etkä halua ”löytyä”, sinulla on siihen oikeus. Tällöin poliisi ilmoittaa omaisellesi, että sinut on löydetty/olet hengissä, mutta olet kieltänyt ilmoittamasta etsijöillesi olinpaikkaasi. Asia jää poliisin osalta siihen, eivät kerro uutta osoitettasi tms. eteenpäin. Omaisesi voi tietenkin löytää sinut jotain muuta kautta, jos tarpeeksi jaksaa etsiä.
Kiitos vastauksesta! Tämä tieto huojensi paljon.
Ap
Omaisesi saattaa huudella perääsi netissä, esim. naamakirjassa, ja tällöin joku avulias aatu voi möläyttää sijaintisi. Noita on sattunut kun väkivaltainen ex huijaa hyväntahtoisia sivullisia paljastamaan exänsä sijainnin. Siksikin ihmiset suhtautukaa maltilla noihin netin etsintäkuulutuksiin!
On hyvä soittaa viranomaisille ja kertoa koko tarina. Mikäli tapahtuu jotain, ovat ainakin tietoisia tuon ihmisen ongelmista ja toimintatavoista. Sano suoraan, että olet henkisesti loppu sen kanssa. Kenenkään ei tarvitse kärsiä henkisestä väkivallasta.
Koska et kuitenkaan ole ( siis oikeasti) kadonnut, eli jos asut ja olet kuitenkin kirjoilla jollain paikkakunnalla, niin hetkessähän sen poliisit nykyään jo selville saavat ja jos olet täysi-ikäinen (18v.) niin ei poliisilla ole mitään velvollisuutta ilmoittaa asuin-tai olinpaikkaasi vanhemmillesi, päin vastoin, syyllistyisivät virkavirheeseen ja lain rikkomiseen ,jos niin tekisivät ja varsinkin jos siitä vielä jotain juttua nousisi ja syytteitä asiasta jollekin.
Ole siis huoleti, väkivaltaista vanhempaa ei tarvitse sietää.
Ei hän sinulle mitään voi, jos hänet jätätkin .
Siinäpähän oppii vähän katumaan, (jos on oppiakseen) ja myöhemmin 'kasvatussyntinsä' itse tiedostettuaan voikin katumapäällä olla toinen ääni kellossa hänellä, ( jos nyt esim. puhelinnumerosi vielä jossain tavatessanne sinulta pyytäisi. )
Ei sekään ole mahdotonta ,että ihmiset voivat oikeasti muuttua entisestään (jos halu siihen herää) ja rikki menneet suhteet ehkä jopa vielä palautua hyviksi, mutta sen sinä sitten mietit itse jos sellainen tilanne joskus eteesi tulee, että tuon vanhempasi jossain tapaat.
Lykkyä tykö, olipa se ratkaisusi sitten millainen hyvänsä.
Älkää vastailko niihin facen etsintäkuulutuksiin! Tässä taas esimerkki miksi ihmiset eivät halua tulla löydetyiksi! Voimia sulle ja toivottavasti karma löytää vanhempasi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta! Tämä tieto huojensi paljon.
Ap
Eipä kestä. Toivottavasti tilanteesi ratkeaa, ja tosiaan hyviä neuvoja tullut tuohon muiltakin: somen avulla saattaa piilottelija löytyä kuitenkin kun hyvää tarkoittavat ihmiset osallistuvat ”kadonneen” etsintään, joten sen kanssa saa olla sitten tarkkana. Ja tosiaan olisi hyvä, että joku/jotkut tahot, joko viranomaiset tai muut läheisesi tietäisivät tilanteestasi, vaikka menisitkin piiloon, ihan vaan varmuuden vuoksi.
Ei yhtään mitään.