Keksittekö minulle sopivan liikuntamuodon?
Aikataulullisesti olen suhteellisen vapaa, työssäkäynti hidastaa, mutta ei estä harrastamista, lapset ovat jo isoja.
Minulla on huono kunto, vaikka autottomana kävely ja pyöräily kuuluvatkin arkeeni, myös työni on fyysisesti melko kuormittavaa. Olen lyhyt ja minulla on lievää ylipainoa. Koripallon suljen tällä tiedolla pois, eikä se ole minua koskaan kiinnostanut.
Joukkuelajit, varsinkin palloilu, ovat aina jollain tapaa kiinnostaneet, mutta en ole koskaan koululiikunnan jälkeen löytänyt mitään porukkaa, johon menisin mukaan. Asun pienessä/keskisuuressa kaupungissa, jossa kyllä tiedän olevan useammankin lajin harrastusporukoita, mutta kynnys lähteä niihin on suuri. En tunne ketään harrastajaa edes nimeltä.
Yksilölajeistakin varmasti löytyisi kiinnostavia, mutta niissä ongelmaksi tulee ihan varmasti itsekurin löytäminen. Lenkille en vaan saa lähdettyä eikä kotonakaan tule jumpattua 3 liikettä enempää ikinä. Tulee vastaan se huono kunto enkä saa itseäni sinne epämukavuuden puolelle.
Haluaisin harrastaa liikuntaa. Haluaisin parantaa kuntoani, oppia tekniikkaa, kuulua porukkaan ja mielellään pudottaa muutaman kilonkin.
Koripallon lisäksi vesilajit on myös poissuljettu.
Mitä te harrastatte, suositteletko sitä minulle?
Kommentit (6)
Jos rahasta ei ole pulaa, kannattaisi satsata ihan personal traineriin. Mutta katso tarkkaan kenet otat, sillä alalla on monenlaista viheltäjää.
Miten olisi lentopallo tai sähly? Tai ihan perus jumpparyhmä?
Joku harrastelijatason joukkelaji voisi sopia sinulle. Nyt kesällä vaikka jalkapallo tai pesäpallo?
Kotijumpassa minua auttavat DVD:t ja esim. juoksussa erilaiset ohjelmat esim. Porin juoksukoulu. Tuovat ainakin minulle ryhtiä ja itsekuria tekemiseen.
Tekniikkatreeneistä tuli mieleen hiihto, vaikkei se juuri nyt ajankohtainen olekaan. Täällä ainakin hiihtoseuroilla on aikuisille eritasoisille harrastajille viikottain olevia tunteja ihan tekniikan alkeista lähtien.
Tärkeintä on että liikunta tapahtuu jossakin muualla (kuin kotona tai tutulla pyörätiellä). Silloin siihen tulee semmoinen tekemisen meininki - kotona oleillaan mutta täällä urheillaan!
Kehotan kokeilemaan uintia, jos kielteisyys johtuu vain huonoista lapsuudenmuistoista, eikä terveyssyistä. Moni laji on aikuisena ihan erilainen kuin lapsena.
Salibandy. Laita vaikka sähköpostia paikkakunnan joukkueiden joukkueenjohtajille, kysele, mihin porukkaan voisi sinun kaltaisesi syksyllä tulla mukaan. Älä säikähdä, aluksi laji on huonokuntoiselle rankka, tuntuu että sydänkohtaus tulee just ja happi loppuu. Mutta kunto kasvaa kuin itsestään ja kroppa tottuu, ja jos on kiva porukka, ei se hengästyminen haittaa mitään.
Tai kiinnostaisiko maalivahdin homma? Kysele, onko maalivahdille paikkaa auki, vaikkapa aluksi vain treenailemaan. Kova kunto pitää siinäkin olla, jos aikoo olla hyvä, mutta siinä ei ole samalla tavalla sitä juoksemista kuin kenttäpelaajalla.
No mites sulkapallo. Voisit aloittaa sillä kohottamaan kuntoa, jos löydät peliseuraa. Sähly. Joku painonpudottajaryhmä, joka kokeilee eri lajeja.