Ovatko suvaitsemattomat rasisteja?
Persujen Halla-aho määrittelee itsensä usein suvaitsemattomaksi, muttei rasistiksi. Myös PS:n johto on todennut, että persuissa ei ole rasisteja.
Onko tämä vain käsitekikkailua, vai mistä on kyse? Eli ovatko persut mielestäsi rasisteja?
Kommentit (4)
Onpa analyyttinen sinun arviointisi asiasta. Heh, heh.
Itse äänestin viime eduskuntavaaleissa persuja pääsyynä maahanmuuttokriittisyys, enkä tuolloinkaan enkä nytkään kokenut olevani rasisti.
Maahanmuuttokriittisyys kai tarkoittaa vain suunnilleen kriittisyyttä maahanmuutto (ja monikulttuurisuutta) vastaan, eikä sinällään kai mitään muuta.
Mielestäni parhaiten sitä mitä itse ajattelen (en tiedä muista persuista) kuvaa nimenomaan tuo suvaitsemattomuus.
Olen persujen kannattaja, ja en todellakaan rakasta turhaa käsitejargonia.
Mutta rasistin ja suvaitsemattoman ero on mielestäni ihan selkeä ja persuissa on mielestäni molempia, fiksummat ovat suvaitsemattomia ja yksinkertaisemmat rasisteja. Näin asian näkisin, rehellisesti sanottuna, hieman toki karkeistaen.
En koe oleva mitenkään erityisesti fiksu henkilökohtaisesti, mutta olen kyllä selkeäti tuo suvaitsematon. En siis rasisti.
Jos keskustelua halutaan käytännössä persujen ja vihervasemmiston välille, niin käsitteet tulisi kyllä ymmärtää ja aste-erot. Myönnän että en tunne vastapuolen käsitteistöä sen tarkemmin.
Ja ongelma on tietysti että käsitteistö elää koko ajan.
Pelkkää pelleilyä, rasistejahan nuo hallat ovat ihan selvästi. En ymmärrä, mikseivät ne sitä myönnä, kun sillä kuitenkin kosiskelevat äänestäjiä. Kusettajista pahimpia.