Vanhemmat eronneet ja häät tulossa
Vanhempani ovat eronneet 90-luvun puolivälissä ja kummallakin on "uusi" puoliso. Olen menossa ensi kesänä naimisiin ja jännitän häitäni. Isäni on nimittäin uhannut jo sieltä 90-luvulta asti, että jos äitini ottaa uuden miehen, niin hän ei sen miehen kanssa samaan tilaisuuteen tule edes meidän lasten takia.
Haluan sekä isäni että äitini paikalle, mutta haluan myös heidän molempien puolisonsa. Minulla ei ole riitaa kenenkään heidän kanssaan, mutta isälläni on tämä asenneongelma. Valitettavasti ongelma ei lopu vain isääni vaan myös osaan hänenpuolista sukuaan. Isäni vanhemmat ovat "isäni puolella" ja tiedän, että jos isäni jättää tulemasta, jättävät hekin.
Mielestäni tilanne on kohtuuton minua kohtaan, enkä halua sukuani häihini kyräilemään. Haluaisin, että kaikki tulisivat paikalle ja olisivat iloisia minun onneni puolesta. Valitettavasti tämä ei tunnu aikuisille ihmisille sopivan.
Onko muita ollut samassa tilanteessa? Aion lähettää kutsut niin äidilleni ja hänen uudelle mieheelleen kuin isälleni ja hänen uudelle naisystävälleen. Isäni saa kiukutella kotonaan, jos hän ei siedä ratkaisuani, mutta silti minua kaivertaa tämän ratkaisun tekeminen. Tässä on kyllä yli vuosi aikaa häihini, mutta nyt jo pelottaa.
Kommentit (12)
Kysy isätä siraustesi läsnäollessa, että millaista hoivaa haluaa vanhuksena. Sitten samaan syssyyn annat kutun häihin. Et uhkaile mitään sanot vain, että niin lapset kuin vanhemmatkin yrittävät ilahduttaa toisiaan näiden tarpeissa.
Harmillista, mutta sitten kiukuttelijat jäävät pois. Oletko varma, että edes haluaisit riidanhaastajia paikalle?
Sehän tässä juuri pelottaakin, että riitaa alkaisi haastamaan. En tiedä, taidan elää jossakin haavemaassa kun toivon, että isäni perheineen osaisivat sen verran käyttäytyä, että edes yhden päivän elämässään olisivat vuokseni kohteliaita. Tarkoituksenani ei ole istuttaa heitä äitini ja hänen puolisonsa kanssa samaan pöytään eli heidä ei olisi edes pakko puhua koko päivänä toisilleen.
Ja 2. suuret kiitokset erittäin avuliaasta kommentistasi. Piristit oikein päivääni.
T: Ap
Saako isäsi mielestä hänen uusi kumppaninsa tulla häihin? Onko se pelkästään äitisi puoliso, joka ei saisi tulla?
Kutsut ketä haluat ja annat kunkin vieraan päättää, tulvatko he vai eivät. Ehkä voit vielä erikseen painottaa isällesi, kuinka paljon hänen läsnäolonsa sinulle merkitsee. Hän yksin kuitenkin päättää, mikä on hänelle tärkeintä, koska hänen täytyy päätöksensä kanssa myös elää.
Onko isäsi siis vielä ihan viime vuosinakin uhonnut ettei tule samaan tilaisuuteen kuin äitisi uusi puoliso?
Mielestäni sinun pitäisi lähteä siitä että kutsut häihisi ne ihmiset jotka haluat paikalle, ja tarvittaessa teet selväksi että kyseessä on sinun ja miehesi päivä ja perheriidat käydään joskus toiste. Jos joku ei tuollaisten puolenvalitsemisten vuoksi tule häihin, se on heidän oma häpeänsä. Voithan toki yrittää kertoa esimerkiksi isovanhemmillesi että olet syytön isäsi ja äitisi väleihin, ja todella toivoisit kaikkien rakkaidesi olevan mukana suurena päivänäsi. Jos niin käy ettei isäsi ja osa hänen puoleisesta suvustaan osallistu häihin, yritä nauttia niiden seurasta jotka tulevat.
Jotenkin en ymmärrä tätä aikuisten lasten vaatimusta määräillä vanhempiensa elämästä. Poljetaan jalkaa ja kiukutellaan, jos ei saada tahtoa läpi. Kasvakaa aikuisiksi ja antakaa vanhempienne olla rauhassa, he ovat osuutensa tehneet.
Anoppini sanoi aikanaan miehelleni, että "Siinä sitten nähdään kumpaa rakastat enemmän eli kumman kutsut häihisi!" Taustalla oli katkera avioero ja mieheni isän uusi puoliso. Mieheni vastasi siihen: "Ei vaan, silloin nähdään rakastatteko minua tarpeeksi voidaksenne asettaa omat erimielisyytenne sivuun minun tärkeän päiväni ajaksi!" Häät menivät hienosti, apen uusi puoliso ymmärsi pysyä sivussa ja vanhemmat esiintyivät sivistyneesti poikansa vuoksi.
Niin onko tämä isäpappa puhunut aiheesta nyt lähiaikoina vai tuolloin 90-luvulla? Jos silloin 90-luvulla niin yleensä kaikki suuret tunteet jäähtyvät, kun aikaa kuluu. Mutta minä kutsuisin kaikki, jotka häihini haluan. Jos joku on niin lapsellinen, että ei tule noin lapsellisista syistä niin se on hänen asiansa. Varmaan mua harmittaisi, mutta jos isäsi edelleen on tuota mieltä niin eihän sulla ole mitään keinoa siihen puuttua. Siinä tilanteessa näkee ketkä välittävät susta ja ketkä elävät menneissä riidoissa. Siitä voi sitten tehdä omat johtopäätökset.
Minusta uuden puolison ei tarvitse olla sivussa vaan edustaa aviopuolisonsa kanssa. Jos he eivät ole naimisissa, naisystävä voi pysyä syrjässä.
Omissa häissäni oli paikalla vanhempani ja molempien uudet puolisot. En kauheasti pidä äitini uudesta miehestä, mutta minulle oli ehdottomuus että hänkin on paikalla. Isäni ei myöskään tule tämän miehen saatika äitini kanssa toimeen mutta häät menivät hyvin sillä he ovat aikuisia ihmisiä jotka osaavat laittaa erimielisyytensä syrjään.
Eikö teillä oikeesti ole ollut mitään juhlia näiden lähes 20 vuoden aikana niin, että vanhemmat olisivat osuneet samaan aikaan. Ristiäisiä, syntymäpäiviä, rippijuhlia???
Pelottaa mikä? Että et osaa mennä itse naimisiin?
Minun häissäni isä ei ollut paikalla, koska oli kuollut. Ihan kelpo kemut ne silti oli.