Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko menettää asunnon ulosotossa?

Vierailija
22.07.2020 |

Velkaa on asunnosta lyhennetty nyt 13 000 euroa, olemme ostaneet tämän 2 vuotta sitten ja miehen kanssa puoliksi omistus. Minulla ulosottoon menossa yht 50-60 tuhatta euroa.

Voiko täss tapauksessa käydä niin että asunto pakkomyydään tuon 13tonnin takia, että sillä sais velkaa lyhennettyä? Vai onko liian vaivainen summa että siihen ryhdyttäisi. Minulla ei ole muuta omaisuutta jota voisi ulosmitata.

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto voi lähteä alta vasta siinä vaiheessa kun se pankki, jossa sinun asuntosi on vakuutena haastaa sinut -> saat tuomion -> ulosoton täytäntöönpano ja realisointi.

Itse olen pankissa perintähommissa.

Vierailija
62/75 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä asunto voidaan ulosmitata, minulla on yksi tuttu joka joutui myymään asuntonsa koska oli velkaantunut n.9000€ eläinlääkärikuluja. Oli säännöllinen tulo, mutta omaisuutena vain asunto jonka arvo riitti velan kuittaamiseen.

Asunnon myynnissä on se hyvä puoli, että jos myynnillä ei tee tappiota, saat kaikki velat kuitattua eikä korkovelkaa kerry enää. Taas jos maksat tuloista jotain pientä summaa, häviät loppupeleissä paljon enemmän koska korot kartuttavat velkaa eikä velkapääoma lyhene vaikka maksat koko ajan.

Aina kannattaa koittaa sopia ja järjestellä, mutta ei se ole mahdollista että velkojat jäävät nuolemaan näppejään sillä välin kun sinun omaisuutesi karttuu. Jos velkoja ei voi lyhentää normaaleilla tuloilla mutta on omaisuutta jonka voi myydä, sitetn se omaisuus tietenkin menee myyntiin.

Tuossahan on menetelty päin peetä. Noin mitätön summa olisi äkkiä ollut maksettu pois palkkatuloista. Tietenkin on eri asia jos velallinen on itse halunnut, että asunto laitetaan myyntiin niin on voitu niin toimia. Mutta tuo ei todellakaan ole mikään normi jonka mukaan toimitaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille viesteistä!

Ulosotto ei ole vielä kohdallani alkanut, mutta heti kun saan sieltä kirjeen olen tietysti ulosottomieheen yhteydessä ja sovin asioista. Nyt en voi muuta kuin stressata tällä asialla pääni puhki. Olen yrittänyt kahdesti soittaa talous-ja velkaneuvontaan, mutta en ole päässyt läpi.

Uteliaille todettakoon että olen joutunut tähän tilanteeseen sairauden vuoksi. Olen käynyt kevään aikana terapiassa ja tehnyt päätöksen lopettaa velkojen lyhentämisen moneen paikkaan, kun velat eivät oikeasti lyhene yhtään vaan maksan vaan suuret määrät korkoja ja muita kuluja + elämä on kokoajan kituuttamista.

Ulosotossa on minulle se hyvä puoli etten voi tehdä enää uutta velkaa eli tilanne ei tästä enää pahemmaksi voi mennä. Tätä vaihtoehtoa myös minulle suositeltiin terapeutin puolelta, jotta saisin elämäni pikkuhiljaa järjestykseen.

Ap

Ei sulla olisi mahdollisuuksia päästä velkajärjestelyyn?

Tästäkin oli terapeuttini kanssa puhetta ja pyrin ehdottomasti velkajärjestelyyn kun se tulee kohdallani ajankohtaiseksi! Ymmärsin niin, että ulosoton asiakkaana täytyy olla tietty aika jona aikana velkaa lyhennetään tuloista ja sitten voi yrittää hakea velkajärjestelyyn pääsyä.

Siinä olisi se hyvä puoli, että lyhentäisi velkaa koko maksuvarallani, jolloin se lyhenisi paljon nopeammin. Eli käytännössä kaikki ”ylimääräinen” menee velkojen maksuun. Onneksi on puoliso, ei voi muuta sanoa.

Ap

Vierailija
64/75 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voit.

Ulosotto ottaa kaiken mitä saa.

Toki on laki olemassa ulosotosta, joten selvitä oikeutesi.

Tuskin kukaan tällä palstalla tietää oikeaa vastausta kysymykseesi:

Ellei hän ole itse kokenut samaa asiaa

ja ellei hän ole lakimies.

Vain noiden ihmisten vastauksia voi uskoa.  Muiden vastuksia ei.

Mutta vahvasti provolta tämäkin kysymys vaikuttaa.

Vierailija
65/75 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsia, ne voisivat pelastaa

Vierailija
66/75 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi miettiä lainojen yhdistämistä jos se enää on mahdollista.

Vierailija
67/75 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyys, sairaudet, Te-toimiston, Kelan ja sossun käsittämättömät päätökset, aivan liian pienet tuet, perintöverot, sairaalamaksut, veromätkyt jne. voivat johtaa ulosottoon ilman varsinaista "omaa syytä" ja holtitonta kuluttamista. Ulosottoon voi siis joutua ilman, että on koskaan ottanut minkäänlaista lainaa tai ostanut yhtään mitään. Kyse ei ole siitä, että tietoisesti jättäisi laskuja maksamatta vaan siitä, että itsestään riippumattomista syistä koituu kuluja, joita ei pienillä yhteiskunnan tuilla pysty maksamaan, vaikka kuinka haluaisikin ja vaikka olisi lupunut käytännössä kaikesta ja ostaisi lähinnä vain ruokaa ja hygieeniatuotteita Prismasta. Tällaisessa tapauksessa pitäisi olla armollisempi kuin "omaa syytään" ulosottoon joutuneiden kohdalla.

Vierailija
68/75 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja niin, olen pahoillani tilanteesta, ap. Kuitenkin parempi, että asunto myydään ja saat velat kuitattua. Ei tarvitse vuosia kitua pienillä tuloilla

Eihän tossa tilanteessa saa ”velkoja kuitattua” vaan vain lyhennettyä 13 000€

Eihän siinä välttämättä saa tuotakaan summaa, mikäli asunto ei mene kaupaksi alkuperäisellä myyntihinnalla. Toisaalta asunto on puoliksi miehen omistuksessa, eli ap:n osuus tuosta maksetusta summasta on vain 6500 euroa. Onko ylipäätään mahdollista, että asunnon puoliksi omistava joutuisi myös maksamaan ap:n velkoja?

Vierailija
69/75 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa yrittää neuvotella asioista ulosottomiehen kanssa ja selvittää tilanne hänen kanssaan.

Vierailija
70/75 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille viesteistä!

Ulosotto ei ole vielä kohdallani alkanut, mutta heti kun saan sieltä kirjeen olen tietysti ulosottomieheen yhteydessä ja sovin asioista. Nyt en voi muuta kuin stressata tällä asialla pääni puhki. Olen yrittänyt kahdesti soittaa talous-ja velkaneuvontaan, mutta en ole päässyt läpi.

Uteliaille todettakoon että olen joutunut tähän tilanteeseen sairauden vuoksi. Olen käynyt kevään aikana terapiassa ja tehnyt päätöksen lopettaa velkojen lyhentämisen moneen paikkaan, kun velat eivät oikeasti lyhene yhtään vaan maksan vaan suuret määrät korkoja ja muita kuluja + elämä on kokoajan kituuttamista.

Ulosotossa on minulle se hyvä puoli etten voi tehdä enää uutta velkaa eli tilanne ei tästä enää pahemmaksi voi mennä. Tätä vaihtoehtoa myös minulle suositeltiin terapeutin puolelta, jotta saisin elämäni pikkuhiljaa järjestykseen.

Ap

Ei sulla olisi mahdollisuuksia päästä velkajärjestelyyn?

Tästäkin oli terapeuttini kanssa puhetta ja pyrin ehdottomasti velkajärjestelyyn kun se tulee kohdallani ajankohtaiseksi! Ymmärsin niin, että ulosoton asiakkaana täytyy olla tietty aika jona aikana velkaa lyhennetään tuloista ja sitten voi yrittää hakea velkajärjestelyyn pääsyä.

Siinä olisi se hyvä puoli, että lyhentäisi velkaa koko maksuvarallani, jolloin se lyhenisi paljon nopeammin. Eli käytännössä kaikki ”ylimääräinen” menee velkojen maksuun. Onneksi on puoliso, ei voi muuta sanoa.

Ap

Velkajärjestely ei ole automaatio. Aika usein velkaantuminen katsotaan kevytmieliseksi. Esim.pelivelkoja ei hyvällä katsota mutta jokaisen tarina on omansa joten aina kannattaa yrittää tietysti järjestelyä. Joillekin myönnetään, toisille ei.

Vierailija
71/75 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyn täällä. Jos ostaisi jotain tuolta huutokaupasta, jossa on näitä pakkolunastusasioita, niin mitä muita kuluja tulee siihen päälle sit?

Vierailija
72/75 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytti93 kirjoitti:

Asunto voi lähteä alta vasta siinä vaiheessa kun se pankki, jossa sinun asuntosi on vakuutena haastaa sinut -> saat tuomion -> ulosoton täytäntöönpano ja realisointi.

Itse olen pankissa perintähommissa.

Miksi puhut paskaa?

Katso vaikka googlesta, mitä panttioikeus tarkoittaa.

-juristi

Vierailija
73/75 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja niin, olen pahoillani tilanteesta, ap. Kuitenkin parempi, että asunto myydään ja saat velat kuitattua. Ei tarvitse vuosia kitua pienillä tuloilla

Eihän tossa tilanteessa saa ”velkoja kuitattua” vaan vain lyhennettyä 13 000€

Eihän siinä välttämättä saa tuotakaan summaa, mikäli asunto ei mene kaupaksi alkuperäisellä myyntihinnalla. Toisaalta asunto on puoliksi miehen omistuksessa, eli ap:n osuus tuosta maksetusta summasta on vain 6500 euroa. Onko ylipäätään mahdollista, että asunnon puoliksi omistava joutuisi myös maksamaan ap:n velkoja?

Puoliso saa puolet myyntihinnasta, eli ei tietenkään joudu maksamaan toisen velkoja. Mutta myyntiä hän ei voi estää muuten kuin lunastamalla toisen osuuden.

AP:n tapauksessahan asunto ei ainakaan ulosottovelkojen maksamiseksi ole menossa myyntiin. Pankki sen voi myydä, jos eivät saa lainaansa lyhennettyä, mutta siitäkään tuskin on vaaraa, jos puolisolla on tuloja.

Vierailija
74/75 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up. Ajankohtaista sähkölämmittäjille.

Kuten mulle.

Vierailija
75/75 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa nyt myydä suosiolla se kämppä kun saa omat pois