Voinko menettää asunnon ulosotossa?
Velkaa on asunnosta lyhennetty nyt 13 000 euroa, olemme ostaneet tämän 2 vuotta sitten ja miehen kanssa puoliksi omistus. Minulla ulosottoon menossa yht 50-60 tuhatta euroa.
Voiko täss tapauksessa käydä niin että asunto pakkomyydään tuon 13tonnin takia, että sillä sais velkaa lyhennettyä? Vai onko liian vaivainen summa että siihen ryhdyttäisi. Minulla ei ole muuta omaisuutta jota voisi ulosmitata.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä olet saanut lainaa, jos taloutesi on tuossa jamassa? Ei nyt ulosottoon heti joudu ja vielä
tuollaisia summia.Pikavippiyhtoöillä ei ole minkäänlaista moraalia toiminnassaan vaan luottoa myönnetään todella leväperäisesti.
Ja niitä vippejä ottavilla ei ole järkeä päässä. Ei ole moneen vuoteen tullut kenelläkään yllätyksenä, että se ei missään nimessä kannata. Ja ei, ei ole pakko ottaa. Kenenkään ikinä. Se on vain helpoin tapa saada rahaa nopeasti.
Ei ole pakko ei, mutta joskus nälkä vie voiton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä olisi mitään järkeä, että voisit hoitaa ison asuntolainan ja samaan aikaan ulosotto ottaa omiaan. Asunnossa ei ole ulosmitattavaa, koska on velkarahalla ostettu, mutta eihän sinulla ole sitä varaa maksaa eli joudut myymään.
Näin tulee kyllä käymään, mutta ei ulosottomiehen toimesta, vaan pankin. Ulosottomies ulosmittaa AP:n tulot, jolloin hänellä ei ole varaa lyhentää lainaa, ja pankki realisoi panttioikeutensa ja myy asunnon. Ellei sitten AP:n mies maksa lainaa pankille AP:nkin puolesta.
Ulosotto sen asunnonkin realisoi, jos pankki siitä vaatii saataviaan. Ei pankki voi myydä panttia itse.
No voihan myydä. Sitä se panttioikeus tarkoittaa. Miksi pitää vängätä, kun et mistään mitään tiedä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä olet saanut lainaa, jos taloutesi on tuossa jamassa? Ei nyt ulosottoon heti joudu ja vielä
tuollaisia summia.Pikavippiyhtoöillä ei ole minkäänlaista moraalia toiminnassaan vaan luottoa myönnetään todella leväperäisesti.
Ja niitä vippejä ottavilla ei ole järkeä päässä. Ei ole moneen vuoteen tullut kenelläkään yllätyksenä, että se ei missään nimessä kannata. Ja ei, ei ole pakko ottaa. Kenenkään ikinä. Se on vain helpoin tapa saada rahaa nopeasti.
Ei kannata heittää järkeä romukoppaan vaikka tekee mieli sisäfilettä. Söin itse puoli vuotta näkkileipää ja puuroa. Jotain vastuuta voi itsekin ottaa.
Ottaisin välittömästi yhteyttä omaa asiaa hoitavaan uo-mieheen. Sovit hänen kanssaan maksusuunnitelman. Minulla oli aikoinaan 10k ulosotossa ja sain kaiken maksettua vuodessa. Nyt olen todella tarkka raha- asioissa. Ne ottavat tietyn % palkasta ja jättävät suojaosuuden. Varsinkin, jos sinulla on lapsia.
Jollainhan sinun tulisi maksaa vuokrakämppäkin, joten millä logiikalla sinun pitäisi välittömästi myydä asunto? Soittaisin pankkiin ja pyytäisin, että voisin maksaa vain korkoja. Palkkatöissä saat kuitenkin ihan hyvää vanhempainpäivärahaa, joten voit sillä ruveta maksamaan uo- velkaa.
Asiat järjestyy, kun niitä lähtee järjestämään, eikä laita päätä pensaaseen. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuo ulosotto on tullut? Oletko shoppaillut holtittomasti vai mitä?
Oikeastiko joku luulee ettei ulosottoon voi joutua ilman shoppailua?!
Annapa esimerkkejä mistä asioista ulosottoon yleisimmin joudutaan.
"itsestä riippumattomista syistä, yllättäen ja pyytämättä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten yhteisomistusasunto ulosmitataan? Ajetaanko täysin viaton puoliso tai sukulainen kodistaan pois?
Jep. Vouti hakee yhteisomistajuuden purkua -> velallisen osuus (käytännössä siis koko kämppä) myydään jos toinen omistaja ei lunasta velallisen osuutta.
Aika hurjaa, en tiennytkään että näin toimitaan.
Vierailija kirjoitti:
Pankinjohtajanpoika kirjoitti:
-70 % ALKUPERÄISESTÄ HINNASTA, NÄITÄ TULEE PALJON ENSIVUONNA! KIITOS KORONA! KIITOS, KIITOS!
Kiitos Marin, kun sössit ensin koronatoimet ja sen päälle EU-neuvottelut.
Joku roti tarttis olla ettei kokemattomia pikkulikkoja/poikasia laiteta neuvottelemaan koko maan asioista tärkeissä foorumeissa.
Muistutanpa vaan että Marinia ei ole pääministeriksi äänestetty!
Onko koskaan ollut Suomessa pääministerivaalit? Kerro, milloin viimeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata heittää järkeä romukoppaan vaikka tekee mieli sisäfilettä. Söin itse puoli vuotta näkkileipää ja puuroa. Jotain vastuuta voi itsekin ottaa.
Addiktio uhkapelaamiseen on sairaus. Ei siinä olekaan järkeä päässä kun niitä pikavippejä ottaa. Traagista kuitenkin henkilölle itselleen. Yhteiskunta on laiminlyönyt oman vastuunsa, kun on sallinut aivan törkeät pikavipit sekä pelikoneet kaikkialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla säännöllisiä tuloja, joista voi ulosmitata joka kuukausi niin paljon, että ulosotossa oleva velka lyhenee? Jos on, niin silloin asuntoa ei ehkä ulosmitata. Mutta jos ei ole, niin kyllä asunto menee silloin hyvin todennäköisesti ulosmitattavaksi.
Joo minulla on vakituinen työsuhde täysillä tunneilla. Nyt olen jäämässä äitiyslomalle. Eli ulosmittaus tapahtuisi äitiysrahasta kunnes palaan taas töihin ja sitten palkasta menisi 1/3.
Kenen nimillä asunto on. Jos on miehen nimillä yksin, ei voida ulosmitata. Velka on sinun.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin välittömästi yhteyttä omaa asiaa hoitavaan uo-mieheen. Sovit hänen kanssaan maksusuunnitelman. Minulla oli aikoinaan 10k ulosotossa ja sain kaiken maksettua vuodessa. Nyt olen todella tarkka raha- asioissa. Ne ottavat tietyn % palkasta ja jättävät suojaosuuden. Varsinkin, jos sinulla on lapsia.
Jollainhan sinun tulisi maksaa vuokrakämppäkin, joten millä logiikalla sinun pitäisi välittömästi myydä asunto? Soittaisin pankkiin ja pyytäisin, että voisin maksaa vain korkoja. Palkkatöissä saat kuitenkin ihan hyvää vanhempainpäivärahaa, joten voit sillä ruveta maksamaan uo- velkaa.
Asiat järjestyy, kun niitä lähtee järjestämään, eikä laita päätä pensaaseen. Tsemppiä!
Ap:n 50-60000 on aika iso raha..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla säännöllisiä tuloja, joista voi ulosmitata joka kuukausi niin paljon, että ulosotossa oleva velka lyhenee? Jos on, niin silloin asuntoa ei ehkä ulosmitata. Mutta jos ei ole, niin kyllä asunto menee silloin hyvin todennäköisesti ulosmitattavaksi.
Joo minulla on vakituinen työsuhde täysillä tunneilla. Nyt olen jäämässä äitiyslomalle. Eli ulosmittaus tapahtuisi äitiysrahasta kunnes palaan taas töihin ja sitten palkasta menisi 1/3.
Kenen nimillä asunto on. Jos on miehen nimillä yksin, ei voida ulosmitata. Velka on sinun.
Ap
Siis onko asunto sinun ja miehesi nimillä.
Tuskinpa asuntoa alta viedään tässä tapauksessa, varsinkin jos vähän pystyy lyhentämään niitä velkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten yhteisomistusasunto ulosmitataan? Ajetaanko täysin viaton puoliso tai sukulainen kodistaan pois?
Jep. Vouti hakee yhteisomistajuuden purkua -> velallisen osuus (käytännössä siis koko kämppä) myydään jos toinen omistaja ei lunasta velallisen osuutta.
Aika hurjaa, en tiennytkään että näin toimitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n 50-60000 on aika iso raha..
On tietysti, mutta jotenkinhan se pitää hoitaa. Siitä ei ole mitään hyötyä, jos asennoituu siten, että kaikki on menetetty. Pitää tehdä toimintasuunnitelma ja ottaa hattu kouraan. Varmasti koittaa niukat ajat, mutta sille nyt ei mahda mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Addiktio uhkapelaamiseen on sairaus. Ei siinä olekaan järkeä päässä kun niitä pikavippejä ottaa. Traagista kuitenkin henkilölle itselleen. Yhteiskunta on laiminlyönyt oman vastuunsa, kun on sallinut aivan törkeät pikavipit sekä pelikoneet kaikkialla.
Sallii valtio myös alkoholin, tupakan, karkin ym. Niin ja ne uhkapelit. Kaikki todella vahingollisia väärin käytettynä. Osa ihmisistä ei kestä vapautta, suurin osa kestää. Ei vähemmistön takia voi kaikkea kieltää. Vai sitäkö tarkoitit? Yhteiskunnan pitää kieltää kaikki mihin joku voi kehittää riippuvuuden?
Mun järjellä ajateltuna ei ole huolta asunnon menettämisestä. Eihän myyminen ja ton 13 000€ velkojille jakaminen auta asiaa juuri mitenkään. Varsinkaan jos velkojia on monia.
Nythän tilanne on siinä mielessä hyvä että puolisosi voi lyhentää lainaa ja sinun tuloistasi ulosmitataan tietty summa kuukausittain. Sinulle jää suojaosuus elämiseen ja voit halutessasi tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä. Velka lyhenee hitaasti mutta lyhenee kuitenkin.
Vuokraa joutuisitte maksamaan todennäköisesti enemmän kuin nyy maksatte lainaa + yhtiövastiketta, joten sinulle jää nyt enemmän maksuvaraa lyhentää lainaa.
Ulosotossa on aina marssijärjestys eli ensin otetaan tuloista. Jos tuloja ei ole, katsotaan onko muuta omaisuutta esimerkiksi kesämökki, vene jne. Asuntoon, jossa velallinen itse asuu kajotaan viimeisenä keinona jos ei rahaa saada mistään muualta.
Eli jos sinulla on jatkuvat tulot ja työpaikka olemassa johon palaat äitiyslomalta tienaamaan, en olisi sinuna huolissasi.
Pidät vain huolen ettet jatkossa törttöile uudestaan. Toki se on helppoa, kun et enää saa uutta lainaa.
-saman kokenut
Kiitos kaikille viesteistä!
Ulosotto ei ole vielä kohdallani alkanut, mutta heti kun saan sieltä kirjeen olen tietysti ulosottomieheen yhteydessä ja sovin asioista. Nyt en voi muuta kuin stressata tällä asialla pääni puhki. Olen yrittänyt kahdesti soittaa talous-ja velkaneuvontaan, mutta en ole päässyt läpi.
Uteliaille todettakoon että olen joutunut tähän tilanteeseen sairauden vuoksi. Olen käynyt kevään aikana terapiassa ja tehnyt päätöksen lopettaa velkojen lyhentämisen moneen paikkaan, kun velat eivät oikeasti lyhene yhtään vaan maksan vaan suuret määrät korkoja ja muita kuluja + elämä on kokoajan kituuttamista.
Ulosotossa on minulle se hyvä puoli etten voi tehdä enää uutta velkaa eli tilanne ei tästä enää pahemmaksi voi mennä. Tätä vaihtoehtoa myös minulle suositeltiin terapeutin puolelta, jotta saisin elämäni pikkuhiljaa järjestykseen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille viesteistä!
Ulosotto ei ole vielä kohdallani alkanut, mutta heti kun saan sieltä kirjeen olen tietysti ulosottomieheen yhteydessä ja sovin asioista. Nyt en voi muuta kuin stressata tällä asialla pääni puhki. Olen yrittänyt kahdesti soittaa talous-ja velkaneuvontaan, mutta en ole päässyt läpi.Uteliaille todettakoon että olen joutunut tähän tilanteeseen sairauden vuoksi. Olen käynyt kevään aikana terapiassa ja tehnyt päätöksen lopettaa velkojen lyhentämisen moneen paikkaan, kun velat eivät oikeasti lyhene yhtään vaan maksan vaan suuret määrät korkoja ja muita kuluja + elämä on kokoajan kituuttamista.
Ulosotossa on minulle se hyvä puoli etten voi tehdä enää uutta velkaa eli tilanne ei tästä enää pahemmaksi voi mennä. Tätä vaihtoehtoa myös minulle suositeltiin terapeutin puolelta, jotta saisin elämäni pikkuhiljaa järjestykseen.
Ap
Ei sulla olisi mahdollisuuksia päästä velkajärjestelyyn?
Kyllä asunto voidaan ulosmitata, minulla on yksi tuttu joka joutui myymään asuntonsa koska oli velkaantunut n.9000€ eläinlääkärikuluja. Oli säännöllinen tulo, mutta omaisuutena vain asunto jonka arvo riitti velan kuittaamiseen.
Asunnon myynnissä on se hyvä puoli, että jos myynnillä ei tee tappiota, saat kaikki velat kuitattua eikä korkovelkaa kerry enää. Taas jos maksat tuloista jotain pientä summaa, häviät loppupeleissä paljon enemmän koska korot kartuttavat velkaa eikä velkapääoma lyhene vaikka maksat koko ajan.
Aina kannattaa koittaa sopia ja järjestellä, mutta ei se ole mahdollista että velkojat jäävät nuolemaan näppejään sillä välin kun sinun omaisuutesi karttuu. Jos velkoja ei voi lyhentää normaaleilla tuloilla mutta on omaisuutta jonka voi myydä, sitetn se omaisuus tietenkin menee myyntiin.