Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liiton päiväraha ja mahd lisätyö?

Vierailija
11.06.2013 |

Olen nyt liiton päivärahalla ja opetellut tekemään rakennekynsiä jos sitä vaikka joskus vaihtaisi alaa. Tähän asti olen tehnyt ilmaiseksi mutta koska kursseihin on uponnut 700€ ja tarvikkeisiin reilut 1500€  ajattelin jos ottaisin tästälähtien tarvikemaksun. Joka olisi 15€ (kouluttajani mukaan todelliset kulut ovat 25€ tällä tuotesarjalla). Kuitenkin ystäväni suuttuivat ja totesivat että eivät maksa penniäkään jos en kerran maksa veroja. Joten tässä nyt kyselen vaihtoehtoja. Syökö 30€ /3vk mun päivärahat kokonaan? Mitä ongelmia on tulossa? Miten nuo verotlasketaan? Vai lopetanko tämän harrastuksen sitten kokonaan? Näin mulla ei ole varaa jatkaa ku persnettoa tulee kynsistä ihan mukavasti.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

30e/3vko ei vaikuta ansiosidonnaisen määrään paljon ollenkaan, mutta tossa on paljon muita ongelmia. Ajattelitko perustaa toiminimen yms? Te-toimisto tutkii sun oikeuden työttömyysetuuteen, ja sen katsotaanko sut yrittäjäksi, sivutoimiseksi yrittäjäksi, omassa työssään työllistyväksi yms. On myös olemassa erilaisia laskutuspalveluita, esim Eezy oy, jonka kautta "yrittäjä" voi laskuttaa tekemänsä työn, mutta se on aika kallista.

Vierailija
2/8 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiminimeä en ajatellut perustaa harjoitus ajalla ennen kuin olen oikeasti _hyvä_. 15€ kynsiää kun ei kyllä valitettavasti elä. Varsinkaan kun en ole niin hyvä että voisin työstä varsinaista maksua ottaa. Eli tartteisin nyt harjoitusta ja paljon mutta ilmaiseksi en enää pysty. Ajattelin jos tuo tulee ongelmaksi kysyä myös liikkeistä jos ottaisivat minut ns työkokeiluun. Jotta saisin harjoitella rauhassa. Eri asia on että huoliiko kukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on asiasta omakohtaista kokemusta, mutta siitä on 10 vuotta aikaa. Tein satunnaisia piirrostöitä, joista otin työkorvauksen. Koska työ oli niin pientä, ei tarvinnut maksaa vakuutuksia yms. Erona oli kuitenkin se, että tein vain yhdelle toimeksiantajalle. Burttotuloista 50 % vähensi ansisidonnaisen määrää ja aina piti tulottodistukset olla hakemuksen mukaan. Menoja ei huomioitu. Mullakin se oli lähinnä harrastus, jolla halusin ylläpitää jotain osaamista. Nykyään kuulemma ansiosidonnaisen päälle saa vähän tienatakin, ettei se vähene, mutta en tiedä summaa. Jos työkkärissä tulee ilmi, että teet tuollaista, saatat menettää päivärahan vaikka et tienaisikaan mitään. Siksi kannattaa kääntyä verottajan puoleen ja kysyä että mitä jos...freelancerverokorttia et noin pienillä tuloilla voine saada, kun minäkään en saanut.  

Vierailija
4/8 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et eritystä perusta, niin sulle ei jää paljon vaihtoehtoja.

Johonkin yritykseen työharjoitteluun/töihin. Jos teet kotona, voit laskuttaa ne tehnyt työt jonkun laskutuspalvelun kautta, mutta siitä menee verojen lisäksi paljon muitakin maksuja, kuten prosenttiosuus laskutuspalvelulle. Siinä ne vaihtoehdot (joista minä tiedän, ehkä joku yrittäjä tms tietää muitakin), tai sitten teet vaan sellaisille kavereille, joille on ihan sama maksatko verot.

Vierailija
5/8 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Iso kiitos teille :) Mä pistän harrastuksen jäihin kunnes keksin jotain järkevää. En voi tehdä sellaiselle kaverillekkaan jolle on ihan sama maksanko verot sillä nämä kaverini uhkasivat ilmoittaa verottajalle jos kuulevat että rahaa otan. Yksi vaihtoehto mitä ehdotin oli se että teen ilmaiseksi jos ostavat omat tarvikkeet mutta sekään ei käynyt koska "liian kallista" . On mulla kans kaverit.

Vierailija
6/8 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tee kynsiä edelleen, mutta laskuta tarvikkeista tai laita asiakkaat ostamaan tarvikkeet ja sinä teet sitten ne kynnet.

Vierailija
7/8 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 12:18"]

Ok. Iso kiitos teille :) Mä pistän harrastuksen jäihin kunnes keksin jotain järkevää. En voi tehdä sellaiselle kaverillekkaan jolle on ihan sama maksanko verot sillä nämä kaverini uhkasivat ilmoittaa verottajalle jos kuulevat että rahaa otan. Yksi vaihtoehto mitä ehdotin oli se että teen ilmaiseksi jos ostavat omat tarvikkeet mutta sekään ei käynyt koska "liian kallista" . On mulla kans kaverit.

[/quote]

Tälläkin vaihtoehdolla, että teet ilmaiseksi, saatat menettää päivärahat, joten anna olla ja koeta päästä harjoitteluun. Kun ei se tulon määrä, vaan se mitä tekee, on ratkaisevaa. 

Vierailija
8/8 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai ilmaiseksikaan ei saa tehdä? Ilmankos näitä ammattilaisia näkee joiden kynsien laatu on suorastaan hurja.

Mutta joo, alan etsimään harjoittelupaikkaa :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi