Miten pukeudutaan Pariisiin?
Olemme kaikista kaupungeista menossa Pariisiin, tuohon tyylikkyyden tyyssijaan. Vaatetta ei jaksa raahata mukaan kovin paljon, ja sääksi lienee luvassa vaihtelevaa. Normaalisti pukeudun suomalaiskansalliseen tyyliin järkevästi ja mukavasti, mutta onko sellainen Pariisissa tyylirikos? Kenkien pitäisi olla mukavat ja vaatteiden monikäyttöiset. Ehdotuksia otetaan vastaan!
Kommentit (39)
Ei kai turisteille ole mitään sääntöjä? Ainoastaa liian paljastavat vaatteet saa jättää kotiin.
Kesävaatteita ne ihmiset sielläkin pitää. Kangas/pellavahousuja, kesämekkoja... ei mitään ihmeellistä. Ainoa ero on ehkä siinä, että paikalliset pistävät tavallisesti enemmän vaatteita päälle kuin suomalaiset vastaavilla lämpöasteilla.
Turistit ovat kuitenkin suurimman osan päivästä jalkeillaan, joten kaipa se olisi tyhmää valita epämukavat kengät?
Siell näkee ihan kaikenlaista vaatetta, etenkin turisteilla mitä se on täynnä.
Siellä on niin paljon turisteja, että mikä vaan kelpaa. ;) Jos haluat näyttää ranskalaiselta, niin pois ainakin reisitaskushortsit ja tennissukat+vaellussandaalit -yhdistelmät, ranskalaisnaiset eivät koskaan pukeutuisi niin julkisesti. Eikä myöskään mitään telttateepaitoja, van naisellisesti leikatut mekot, paidat ja hameet sekä kauniit kengät (ei tarvitse tarkoittaa mitään stilettikorkoja).
Voit pukeutua ihan miten haluat. Melko varmasti näytät kuitenkin paremmalta kuin ne miljoona amerikkalaista turistia safarisortseissaan, paksuissa puoleen sääreen vedetyissä valkoisissa tennissukissaan, LENKKItossuissaan, matolaukuissaan jne. Nuo vetävät kaiken huomion itseensä liikkuessaan isoissa ryhmissä äänekkäästi mölyten, tuuppien repuillaan ja xxxxxl-ahtereillaan muita.
Mä käytin Pariisissa ihan tavallisia vaatteita. Tosin pukeudun aina aika naisellisesti ja käytän paljon hameita ja mekkoja. Myös kengöt on mulle enemmän tyyli- kuin mukavuuskysymys ja sainkin reissulla muutamia rakkoja, vaikka en nyt niitä kaikkein epämukavimpia korkkareita käyttänytkään. Parina iltana ja yhtenä viileämpänä päivänä mulla oli ihan fakutkin jalassa ja niiden kanssa sellaset sirommat tennarit. En ainakaan omasta mielestäni erottunut massasta.
Onko crocsit pannassa? Jos sekä minulla että lapsella on crocsit (minulla avokasmalli), pyörtyykö joku?
Crocsit on mökki / veneilykengät, ei niitä pidetä kaupunginlla Suomessakaan.
Pariisista sitten, tyylikästä on laittaa ns. kaupunkiasua: hyvin istuvia housuja, shortseja, hameita tai mekkoja. T-paita vähän tyylikkäämpää jne. Mutta oman maun mukaan. Katso vaikka blogi PS. I Love Fashion. Siellä on tyylikkäitä vaatteita vaikka Pariisiin. :)
Meillä oli mukavat kengät ja ihan tavalliset vaatteet. Kukaan ei tuijottanut meitä ja saatiin hyvää palvelua. Muutaman kerran seisoimme kadulla karttaa lukien, niin joka kerta alle minuutin tuli joku paikallinen kysymään voiko auttaa.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 11:19"]
Crocsit on mökki / veneilykengät, ei niitä pidetä kaupunginlla Suomessakaan.
Pariisista sitten, tyylikästä on laittaa ns. kaupunkiasua: hyvin istuvia housuja, shortseja, hameita tai mekkoja. T-paita vähän tyylikkäämpää jne. Mutta oman maun mukaan. Katso vaikka blogi PS. I Love Fashion. Siellä on tyylikkäitä vaatteita vaikka Pariisiin. :)
[/quote]
Ihan tosissani kyllä ajattelin, että jos tulee sadepäiviä, niin Crocsit eivät kärsi sateesta! Mulla tosin on vähän 'kaupunkimaisempi' malli. Ap
Pariisissa on ihan tavallisia ihmisiä, ja se käsitys kaupungista muotitietoisten taivaana on sama kuin jos ajattelisi että Helsingissä ei kehtaa puhua yli vuotta vanhaan kännykkään. Muotitietoisempia ja chickejä näkee enemmän Helsingin keskustassa kuin Pariisin katukuvassa. Itse kuvailisin ranskattaria luonnollisiksi ja neutraaleiksi, sellainen brittiläinen wt-tyyli (paljetit, pidennykset, tekoripset yms.) on out (missä tahansa). Luonnonkuituja vaatteissa, hyviä leikkauksia ja kesäisiä kivoja värejä ja tukka kiepautettu kevyelle nutturalle, suuret aurinkolasit... siinä nyt muutamia vinkkejä lookiin. Ai niin ja käytännölliset kengät, Pariisin kadut eivät kaikki ole parhaat mahdolliset korkeille koroille joten wedget on hyvät, tai ballerinat. Kaikki suomalaisten rakastamat kroksit, sporttisandaalit yms. jättäisin ehkä pois, jos siis ei halua erottua epäedukseen.
Hyvä vinkki on myös varata iltaa varten eri asukokonaisuus, ja koska iltamenoihin voi hurauttaa taksilla maisemakävelyn sijaan, saa illalla jalkaan vetäistä ne ihanat korkkarit. :) Käy katsastamassa vaikka muotiputiikkien websivuja, Les Hallesin tavaratalon putiikeista löytyy varmasti matkavaatteita. :) Itse otan mukaan aina vain kaksi asua päällä olevan lisäksi, käytännöllisen päiväasun ja ilta-asun, kahdet kengät, kaksi laukkua. Loput ostan paikan päältä kohteesta, ja käytän niitä. Tuntuu hölmöltä roudata mukaan laukkukaupalla "vanhoja" vaatteita, tai vastaavasti ostaa matkaa varten uusia "suomivaatteita" kun sieltä saa niin paljon ihania vaatteita joita Suomesta ei saa.
Tulipas nyt tekstiä, mutta pähkinänkuoressa: Pariisissa natural beauty on eniten chick, ja naturalilla en tarkoita meikitöntä, pölähtänyttä olemusta vaan tätä:
http://www.wholesale7.net/images/201212/goods_img/66045_P_1356510602835.jpg
Kivoja kesämekkoja (pellava/puuvilla), shortsit/toppi/pellavajakku.. sellainen asu että voit mennä vaikka moskeijaan tai hyvään ravintolaan. Ehkä yksi iso virhe naisilla (nuorilla) on että laitetaan päälle tiukka, lyhyt tuubimekko ja näytetään kuin oltaisiin rantakohteessa. Pariisi ei ole rantalomakohde eikä kaupunkikuvaan kuulu bikinit/mikroshortsit vaikka moni tuntuu kuvittelevankin että helteellä saa pukeutua vain puoliksi. :D Mauton pukeutuminen on out, ja Pariisissa tykkään siitä että siellä ihmiset osaavat pukeutua myös helteellä. Ai niin ja päähine on myös melko must! Tänä kesänä on ihania hattuja, maximekko ja lierihattu-- ah!! Lyhyt nainen voi vaihtaa maximekon polvipituiseen. :)
Jättäisin tuulipuvun ja huumoripaidan eli junttipaidan kotiin. Ota mahdollisimman vähän vaatteita mukaasi sillä ostat joka tapauksessa niitä paljon Pariisista. Hyvää matkaa!!:DD
Minusta voit laittaa crocsit aivan hyvin ja crocsejahan yms on paljon muitakin malleja kuin vain ne suomessa suositut puukenkämalliset. Ole huoleti siellä on niin paljon erilaisia ihmisiä ettet varmasti kiinnitä kenenkään huomiota.
OT, mutta sana, mikä tarkoittaa tyylikkyyttä on "Chic". Chick tarkoittaa kananpoikaa...
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 11:49"]Itse otan mukaan aina vain kaksi asua päällä olevan lisäksi, käytännöllisen päiväasun ja ilta-asun, kahdet kengät, kaksi laukkua. Loput ostan paikan päältä kohteesta, ja käytän niitä.
[/quote]
Tuo on kyllä kadehdittavaa (positiivisessa mielessä), jos sinulle on noin helppo vaan ostella vaatteita. Minä joutuisin pitämään niitä yksiä ja samoja kuteita koko loman, jos olisin pakannut mukaan vain yhden asun päivään ja iltaan.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 11:58"]
OT, mutta sana, mikä tarkoittaa tyylikkyyttä on "Chic". Chick tarkoittaa kananpoikaa...
[/quote]
Ok ei mahda olla ainoa virhe tuola mun tekstissä, en ole kovinkaan hyvä kielissä enkä kirjoittamisessa, käytän tota termiä vaa puhekielessä enkä miettiny koko asiaa. :D Kiits oikaisusta. :)
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 12:09"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 11:49"]Itse otan mukaan aina vain kaksi asua päällä olevan lisäksi, käytännöllisen päiväasun ja ilta-asun, kahdet kengät, kaksi laukkua. Loput ostan paikan päältä kohteesta, ja käytän niitä.
[/quote]
Tuo on kyllä kadehdittavaa (positiivisessa mielessä), jos sinulle on noin helppo vaan ostella vaatteita. Minä joutuisin pitämään niitä yksiä ja samoja kuteita koko loman, jos olisin pakannut mukaan vain yhden asun päivään ja iltaan.
[/quote]
Ai mitenkä niin joutuisit pitämään samoja kuteita...?
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 11:51"]
Jättäisin tuulipuvun ja huumoripaidan eli junttipaidan kotiin. Ota mahdollisimman vähän vaatteita mukaasi sillä ostat joka tapauksessa niitä paljon Pariisista. Hyvää matkaa!!:DD
Minusta voit laittaa crocsit aivan hyvin ja crocsejahan yms on paljon muitakin malleja kuin vain ne suomessa suositut puukenkämalliset. Ole huoleti siellä on niin paljon erilaisia ihmisiä ettet varmasti kiinnitä kenenkään huomiota.
[/quote]
Tällaisissa crocseissa kehtaisin minäkin Pariisiissa kulkea:
http://assets.bizjournals.com/denver/news/CrocsHuaracheFlatWomen*304.jpg?v=1
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 12:11"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 12:09"]
[/quote]
[/quote]
Ai mitenkä niin joutuisit pitämään samoja kuteita...?
[/quote]
Eikö se käynyt tekstistäni ilmi, kun sanoin, että kadehdittaa tuollaiset joiden on helppo ostaa vaatteita? Minun ei ole helppo löytää sopivia (en ole ylipainoinen, en edes vähän), joten loma menisi täysin siihen, että juoksisin paniikissa liikkeestä toiseen etsien housuja/paitoja jne. jotta ei tarvitsisi käyttää vain niitä yksiä, jotka matkalaukussani on.
Tiedän kyllä, että moni menee Pariisiin (ja muuallekin) ihan vain shoppaillakseen, mutta minä ainakin haluan kiireettömästi katsella nähtävyyksiä. Ei siitä tulisi mitään, jos pitäisi etsiä päällepantavaa.
Ap taas paikalla. Haaveissa ostan tietysti matkalta vaatteet, mutta minusta tuntuu että minun budjetillani ja tyylitajullani Pariisi ei ole paras ostospaikka :) Lapsiperheenä meillä tuskin on sellaisia iltamenoja, joihin erikseen tarvitsisi pukeutua, joten vaatteet periltä -periaatteella minulle riittäisi oikeastaan yhdet vaatteet. Tai yhdet lämpimään ja yhdet viileään säähän.
ota mukaan pellavaa, todennäköisesti kelit on kuumat. eli bleiseri, hame ja housut. älä vaan kävele lesbosandaaleilla, eli naisten urheilusandaaleilla. jos kroppa kestää, voit pitää shortseja jopa keskustassa. toppeja allien mukaan.