Miten ulosottoviranomainen suhtautuu omistusasuntoon?
Mulla on menossa ulosottoon varmaan useampi kymppitonni.
Mulla on omistusasunto jonka arvo on ehkä n. 230000e, mutta siitä on velkaa jäljellä n. 100000e ja osakekirja on toki panttina pankin kassakaapissa.
Voiko ulosottoviranomainen vaatia asunnon realisoimista tai minkälaiset käytännöt asiassa ovat?
Jos sovin maksuohjelmasta ulosottoviranomaisen kanssa ja noudatan sitä kiltisti, niin ei kai asunnon realisoimista ruveta heti vaatimaan sentään?
Kommentit (32)
"varmaan useampi kymppitonni". Ei tuon jälkeen kyllä yhtään ihmetytä olet menossa ulosottoon. Todella leväperäistä toimintaan. Olisi oikeus ja kohtuus että omaisuus pakkohuutokaupattaisiin, jotta velkojat saisi omansa...
Vierailija kirjoitti:
"varmaan useampi kymppitonni". Ei tuon jälkeen kyllä yhtään ihmetytä olet menossa ulosottoon. Todella leväperäistä toimintaan. Olisi oikeus ja kohtuus että omaisuus pakkohuutokaupattaisiin, jotta velkojat saisi omansa...
On niistä maksettu myöskin kovia korkoja eli velkojat ovat kyllä jo netonneet aika lailla tähän mennessä.....
Siis kiinnostaa erityisesti käytännöt Helsingissä, tietääkö kukaan miten näissä toimitaan? Olen hoitanut asuntolainan lyhennykset kyllä.
Kyl ulosotolle sopii että makselet niiden korkoja.. ei huolta.
Kyllä nuo velat ovat sitä luokkaa, että asunto todennäköisesti ulosmitataan ennemmin tai myöhemmin, velkojen vakuudeksi. Ei välttämättä tosin myydä heti, mutta kuten sanoin, velkojen vakuudeksi todennäköisesti ulosmitataan joka tapauksessa. On käytännössä virhe ulosottomieheltä jos ei tee sitä tuossa tilanteessa, kun velkaa on kuitenkin useampi kymppitonni.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta ei oikein saanut kuvaa siitä, että miten toimitaan tilanteessa, jos asunto on kuitenkin panttina pankissa asuntolainan vuoksi.
En jaksa uskoa että ottavat ihmiseltä asunnon alta, varsinkin kun jäljellä on vielä huomattava määrä lainaa. Ulosotolla on myös omat kulunsa joita velallinen joutuu maksamaan ennen varsinaista palkasta ulosmittaamista ja luulen että he haluavat omansa ottaa.
Joten luulen, että tapauksessasi ulosmitataan normaalisti palkasta/muusta tulosta ja sinulle jää suojaosa tietysti elämiseen.
Jos tilanne olisi sellainen, että sinulla olisi sijoitusasunto, kesämökki, vene tai velaton auto jota et tarvitse työmatkoihin, voisi tällaista omaisuutta realisoida.
Kyllä voidaan ulosmitata, ja kuuluukin ulosmitata tossa tilanteessa. Jos myydään, pankki saa siitä tietenkin ensin omansa, ja jäljelle jäävästä määrästä lyhennellään / maksetaan pois muut velat, eli jaetaan velkojien kesken.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuo velat ovat sitä luokkaa, että asunto todennäköisesti ulosmitataan ennemmin tai myöhemmin, velkojen vakuudeksi. Ei välttämättä tosin myydä heti, mutta kuten sanoin, velkojen vakuudeksi todennäköisesti ulosmitataan joka tapauksessa. On käytännössä virhe ulosottomieheltä jos ei tee sitä tuossa tilanteessa, kun velkaa on kuitenkin useampi kymppitonni.
Asunnon osakekirja on asuntolainan myöntäneen pankin hallussa.
Voiko ulosottoviranomainen vaatia asunnon realisoimista tästä huolimatta tai miten käytännössä toimitaan tällaisessa tilanteessa?
Väisänenhän sai vissiin jäädä asumaan asuntoon ja kyse oli sadoista tuhansista.
Kaikille samat säännöt!
Kaverilta meni koti alta pakkohuutokaupassa ja jäi hirveät velat kaikille perheessä.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa uskoa että ottavat ihmiseltä asunnon alta, varsinkin kun jäljellä on vielä huomattava määrä lainaa. Ulosotolla on myös omat kulunsa joita velallinen joutuu maksamaan ennen varsinaista palkasta ulosmittaamista ja luulen että he haluavat omansa ottaa.
Joten luulen, että tapauksessasi ulosmitataan normaalisti palkasta/muusta tulosta ja sinulle jää suojaosa tietysti elämiseen.
Jos tilanne olisi sellainen, että sinulla olisi sijoitusasunto, kesämökki, vene tai velaton auto jota et tarvitse työmatkoihin, voisi tällaista omaisuutta realisoida.
Toivotaan että olet oikeassa!
Voi olla, että asunto ulosmitataan velkojen vakuudeksi mutta jos hoidat velka-asiat kuukausilyhennyksinä esim palkasta, ei asuntoa pakkomyydä. Kysy ulosottoviranomaiselta.
Heh, luuletteko että ne, joiden asunto pakkohuutokaupataan ovat vain sellaisia jotka ovat jo lainansa maksaneet kokonaan?
Vierailija kirjoitti:
"e jaksa uskoa" "luulen"
Mitä järkeä olisi ulosmitata asunto jossa velallinen asuu? Ulosotossa menee luottotiedot. Luottotiedoton on aika heikoilla vuokra-asuntomarkkinoilla. Kadulle vaan sitten?
Ei kannata uskoa kaikkea mitä täällä kirjoitellaan. Myös auton saa velallinen pitää, jos sillä pitää päästä töihin rahaa tienaamaan velkojen maksuun.
Joillain ihmisillä on tarve päteä ja lyödä lyötyä vailla minkäänlaista tietoa mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"e jaksa uskoa" "luulen"
Kirjoitin sen pohjalta mitä olen aiheesta lukenut ja muilta kuullut kokemuksia. Voit toki antaa linkin sivulle jossa faktana todetaan että kaikilta ulosottovelallisilta lähtee heti kättelyssä koti alta :D
Asunto pantataan velan vakuudeksi. Saat jäädä asumaan ja maksat asumisesta normaalisti pankille ja taloyhtiölle (laina + yhtiövastike). Mitään muuta ei saa mennä ulosottoon, jos tulee uusia velkoja niin sit asunto laitetaan pakkomyyntiin ulosottomiehen toimesta. Tämä Helsingissä kesäkuussa, minulla oli ja on sama tilanne, yritys meni konkurssiin 3.6. ja sieltä siirtyi osa veloista henkilötakauksen takia (yrityksen luottokortin saldo 3400€ + Finnvera yrityslaina 21k) suoraan ulosottoon konkurssin rauettua yrityksen varojen puutteen takia. Meinasin hengen viedä kun ahdisti niin paljon, mutta ulosottomiehen soiton jälkeen itkin onnesta. Nyt pitää vaan olla todella tarkka ettei mitään mene ulosottoon enempää, ei edes parkkisakkoa eikä terveyskeskusmaksua. Elämä jatkuu ja vaikka velkoja makselen seuraavat 10 vuotta, paistaa aurinko viimein risukasaan. Tsemppiä, ei ole maailman loppu!
Niin ja tarkennus, että kyse ei ole sijoitusasunnosta vaan asun asunnossa itse.