Miten ulosottoviranomainen suhtautuu omistusasuntoon?
Mulla on menossa ulosottoon varmaan useampi kymppitonni.
Mulla on omistusasunto jonka arvo on ehkä n. 230000e, mutta siitä on velkaa jäljellä n. 100000e ja osakekirja on toki panttina pankin kassakaapissa.
Voiko ulosottoviranomainen vaatia asunnon realisoimista tai minkälaiset käytännöt asiassa ovat?
Jos sovin maksuohjelmasta ulosottoviranomaisen kanssa ja noudatan sitä kiltisti, niin ei kai asunnon realisoimista ruveta heti vaatimaan sentään?
Kommentit (32)
Eikös se asunto sopisi myydä ja lainat maksaa, sitten vuokralle?
Kaksi yläpuolen "Kyllä" alkuista viestiä ovat siis ulosottomieheltä. Eivät ole mitään spekulaatiota.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi yläpuolen "Kyllä" alkuista viestiä ovat siis ulosottomieheltä. Eivät ole mitään spekulaatiota.
Ekalla sivulla siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuo velat ovat sitä luokkaa, että asunto todennäköisesti ulosmitataan ennemmin tai myöhemmin, velkojen vakuudeksi. Ei välttämättä tosin myydä heti, mutta kuten sanoin, velkojen vakuudeksi todennäköisesti ulosmitataan joka tapauksessa. On käytännössä virhe ulosottomieheltä jos ei tee sitä tuossa tilanteessa, kun velkaa on kuitenkin useampi kymppitonni.
Asunnon osakekirja on asuntolainan myöntäneen pankin hallussa.
Voiko ulosottoviranomainen vaatia asunnon realisoimista tästä huolimatta tai miten käytännössä toimitaan tällaisessa tilanteessa?
Kyllä se osakekirja sieltä saadaan. Ihan kuten jos itse myisi asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä olisi ulosmitata asunto jossa velallinen asuu? Ulosotossa menee luottotiedot. Luottotiedoton on aika heikoilla vuokra-asuntomarkkinoilla. Kadulle vaan sitten?
Ei kannata uskoa kaikkea mitä täällä kirjoitellaan. Myös auton saa velallinen pitää, jos sillä pitää päästä töihin rahaa tienaamaan velkojen maksuun.
Joillain ihmisillä on tarve päteä ja lyödä lyötyä vailla minkäänlaista tietoa mistään.
Ulosmittaus tarkoittaa sitä, että asuntoa ei voi myydä ilman ulosottoviranomaisen lupaa. Tällä varmistetaan se, että asuntoa ei voi myydä ja pitää rahoja itsellään. Ulosmittaminen ei tarkoita vielä sitä, että asunto on myytävä. Jos velat lyhenee muutenkin, ei asuntoa tarvitse myydä. Sen jälkeen kun velat on maksettu ulosottoon, ulosmittaus puretaan.
Jos saat sovittua ulosoton kanssa maksuaikataulun veloillesi, niin eihän niiden sitten tarvi lähteä ulosmittaamaan asuntoasi. Oman kodin ulosmittaaminen ei ole ihan ensimmäisiä vaihtoehtoja, vaan kyllä ne yrittää ensin muut konstit. Toki jos velkojen järkevä takaisinmaksu ei muuten onnistu, niin kyllä se kämppä menee myyniin jos siitä kerran on saatavissa varat ulos.
Itse olisin myynyt asunnon ennen kun velat uo:saa. Saaduilla rahoilla ensin pankin velat pois ja sit muut.
En käsitä ihimisiä jotka antaa velat mennä uo:oon.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa uskoa että ottavat ihmiseltä asunnon alta, varsinkin kun jäljellä on vielä huomattava määrä lainaa. Ulosotolla on myös omat kulunsa joita velallinen joutuu maksamaan ennen varsinaista palkasta ulosmittaamista ja luulen että he haluavat omansa ottaa.
Joten luulen, että tapauksessasi ulosmitataan normaalisti palkasta/muusta tulosta ja sinulle jää suojaosa tietysti elämiseen.
Jos tilanne olisi sellainen, että sinulla olisi sijoitusasunto, kesämökki, vene tai velaton auto jota et tarvitse työmatkoihin, voisi tällaista omaisuutta realisoida.
Eli sun mielestä jos menee laskuja ulosottoon niin laittaa nopeasti säästöt asuntoon ja kukaan ei voi mitään?
Pikkusen on porukalla termistön hukassa. Se on täysin normaali tilanne että asunto on pantattu asuntolainan vakuudeksi ja tarkoittaa vain sitä että jos asuntolaina jää maksamatta, niin pankilla on ensisijainen oikeus saada saatavansa tuon pantin ulosmittauksen ja realisoimisen jälkeen. Käytännössä jokaisen asuntovellisen ausunto on siis pantattu velan vakuudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa uskoa että ottavat ihmiseltä asunnon alta, varsinkin kun jäljellä on vielä huomattava määrä lainaa. Ulosotolla on myös omat kulunsa joita velallinen joutuu maksamaan ennen varsinaista palkasta ulosmittaamista ja luulen että he haluavat omansa ottaa.
Joten luulen, että tapauksessasi ulosmitataan normaalisti palkasta/muusta tulosta ja sinulle jää suojaosa tietysti elämiseen.
Jos tilanne olisi sellainen, että sinulla olisi sijoitusasunto, kesämökki, vene tai velaton auto jota et tarvitse työmatkoihin, voisi tällaista omaisuutta realisoida.
Eli sun mielestä jos menee laskuja ulosottoon niin laittaa nopeasti säästöt asuntoon ja kukaan ei voi mitään?
Lukiko tuossa edellä noin? Asunto ja ansaintavälineet ei lähde ihan ensimmäisenä ulosmittaukseen, vaan vasta sitten, jos ei ole muuta keinoa saada velkaa maksetuksi.
Kaverin mies sössi raha-asiat ja pakeni ulkomaille. Vaimo asui varmaan kolme vuotta tuossa talossa ennen kuin ulosotto ulosmittasi sen ja sen jälkeen asui vielä pari vuotta siinä vuokralla, jonka ajan ulosotto myi sitä kiinteistövälitystoimiston kautta ja vasta sen jälkeen kämppä meni pakkohuutokauppaan ja myytiin pois. Ihan pienien summien vuoksi asuntoja ei todellkaan myydä, mutta ei sinne saa myskään rahojaan ulosotolta turvaan.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin myynyt asunnon ennen kun velat uo:saa. Saaduilla rahoilla ensin pankin velat pois ja sit muut.
En käsitä ihimisiä jotka antaa velat mennä uo:oon.
Asunnon myyminen on sen verran hidas prosessi, että ei edes ehdi toteutua niin että sillä saisi kuitattua tuollaisia pikkuvelkoja pois. Toisekseen vuokralla asuminen on kallista, ja talouskurjuus vain syvenee.
Kyllä Uudellamaalla ulosmitattiin koti.