Adhd- lapsen lääkitys kesälomalla
Pidättekö taukoa lääkkeestä, kenellä sellainen käytössä lapsella, vai käytättekö myös lomalla? Ilmeisesti hyvä olisi taukoa pitää...Vai käytättekö tarpeen mukaan? Kokemuksia kaipailen. Erityisesti niiltä vanhemmilta toivoisin kokemuksia, joiden lapsilla myös käytösongelmaa todettu.
Kommentit (26)
Meidän pojalla on ADD, eli ylivilkkautta ei ole vaan ongelma on keskittymisessä ja tarkkaavaisuudessa. Ollaan menty kokoajan niin, että poika ei ota lääkettä viikonloppuisin eikä koulun loma-aikaan. Mielestäni ero ei ole niin suuri käytöksessä tms. että siitä olisi varsinaista hyötyä lomilla. Harrastaa jääkiekkoa ja siihen lääke auttaa kauden aikana ihan hyvin, juuri siihen keskittymiseen, mutta kesäharkoissa käynti onnistuu varsin hyvin ilman lääkettä kyllä. Olen itse sitä mieltä, että poika alkaa varmaankin pärjäämään ilman lääkettä kunhan hieman kasvaa, viisastuu ja tapahtuu ns. henkistä kasvua enemmän. :) Lääkärikin sanoi, että näin saattaa usein tapahtuakin. Poika menee nyt yläkouluun, joten silloin keskittymisen tarve kasvaa suuresti. Olen hieman huolissani hänen pärjäämisestä, kun koulunkäynti on ollut hieman ontuvaa aina välillä.... Mutta eiköhän elämä kanna! :)
Ne joiden lapsilla on myös ylivilkkautta, tarkkaavaisuusongelmaa, sekä käytösongelmaa. Jos jätätte lääkkeen kesällä antamatta, vaikuttaako tämä lapsen sosiaalisiin suhteisiin ? Olen huomannut, että meillä käytös muuttuu todella levottomaksi. Ei jaksa keskittyä mihinkään muuhun, kun tietokoneella oloon. Ei saa mitään aikaiseksi. Käytös muuttuu olennaisesti huonommaksi (kiroilu ym.) asioita unohtuu ja kaikki on yhtä koheltamista.
Ne joiden lapsilla on myös ylivilkkautta, tarkkaavaisuusongelmaa, sekä käytösongelmaa. Jos jätätte lääkkeen kesällä antamatta, vaikuttaako tämä lapsen sosiaalisiin suhteisiin ? Olen huomannut, että meillä käytös muuttuu todella levottomaksi. Ei jaksa keskittyä mihinkään muuhun, kun tietokoneella oloon. Ei saa mitään aikaiseksi. Käytös muuttuu olennaisesti huonommaksi (kiroilu ym.) asioita unohtuu ja kaikki on yhtä koheltamista.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 21:13"]
[/quote]
Syödään lääkettä kyllä kesälläkin.. mutta eipä tuo vaikuta kun niitä sosiaalisia suhteita ei muutenkaan ole. Vaikuttaa lähinnä meidän vanhempian ja sisarusten jaksamiseen.. Ja lapsen omaan jaksamiseen. On aika rankkaa lapsellekin kun "päässä soi kymmenen radiota samaan aikaan", eikä yksinkertaisesti pysty juurikaan olemaan paikallaan.
1/7
Löysin alkukesän ketjun.. Miten lapsilla on kesä mennyt?
Meillä aikamoista säheltämistä. Pari viikkoa oltiin reissussa ja silloin söi lääkettä, muuten yritetään että olisi ilman. Tajutonta tohellusta koko ajan. Puhuu, mölisee ja ärsyttää tahallaan. Todella levotonta menoa..
Nämä ketjut ovat niin surullisia...Varmaan moni näistä adhd-lääkityksistä olisi täysin turhaa, jos vain vanhemmilla olisi enemmän aikaa, halua ja kärsivällisyyttä olla lastensa kanssa ja karsia liiat ohjelmat pois päiväjärjestyksestä.
Pitäiskö olla rauhallisempi elämäntyyli. Ei mennä kohelleta paikasta toiseen.
Besserwisserit periaatteessa voisitte perustaa omankin ketjunne. Mutta jos tuo arvostelu tuo paremman olon ja pönkittää omaa itsetuntoanne kasvattajana niin antaa palaa.
Älkää jauhako paskaa sellaiset ihmiset jotka eivät adhdsta mitään ymmärrä. Kyseessä on neurologinen häiriö aivoissa, se on tutkitusti sairaus. Ei mykkäkään opi puhumaan vaikka sille kuinka opettaisi puhumista, joten voitte ihan lopettaa ton rauhallisen elämäntyylin ja lasten kanssa enemmän olemisen jauhamisen. Mikäli oireet ovat vain lieviä, tottakai rutiinit ja ympäristö auttavat lasta mutta eivät paranna sairautta. Mikäli oireet ovat hyvin voimakkaat ei näillä ole juuri merkitystä. Joskus tarvitaan jopa osastojaksoja. Tsemppiä kaikille adhd-lasten vanhemmille ja perheille. Meillä on kahdella lapsella diagnooseina adhd ja add, kahdella pienemmällä ei. Kaikilla on samat vanhemmat, mitään päihteidenkäyttöä tms ei ole ollut raskausaikana eikä ole muutenkaan, ja olen ollut kotiäitinä 7 vuotta ja asumme pienllä paikkakunnalla maaseudulla Keski-Suomessa. Ottakaa selvää sairaudesta ja sen määritelmässtä, ennenkuin tulette jakelemaan noita elämäntyylivinkkejänne.
Itse kysymykseen vastaus: meillä on vanhin ollut lääkkeettä koko kesän, nuorempi ei vielä kykene niin pitkään omatoimisuuteen, mutta muutama viikko hänelläkin tulee taukoa.
Kyllä ADHD-lapsikin oppii! Lääkkeellä saadaan aikaiseksi tilanne, että harjoitellaan. Opitut asiat jäävät aivoihin muistiin. Iän myötä oireet helpottuvat, osalla jopa poistuvat. Kuuluun ADHD- vertaistukiryhmään ja olen seurauksni huomannut palstalla olevan todella monia kädettömiä vanhempia. Haetaan 2-3v lapsille jo diagnoosia oikein etsimällä, tarkoitus siis saada lääkkeet heti. Niitä sitten ylistetään "taivas aukeni meille" kun lääkkeet saatiin. Niin surullista! Käytöshäiriöt eivät kuulu diagnoosiin vaan ovat liitännäisoireita. Osaavissa käsissä niiltä voidaan välttyä ja päinvastoin. KodRaija elämän rauhoittaminen on kaiken A ja O. Jaksava ja kasvatustaitoja omaava vanhempi pystyy pitämään lapsella lääkkeestä taukoja, jotka ovat lapsen keholle äärimmäisen tärkeitä.
Neuropsykologi sanoi, että ei ole enää ADD:tä. Se on nykyään ADHD ilman ylivilkkautta.
Se taivas oikeasti voi aueta kun esim. 6v kykenee ensimmäisen kerran tekemään 20 palan palapelin kerralla. Tai rakentamaan legoilla pidempään kun 5min. Tekemään eskaritehtävän labyrintin hermostumatta. Se tekee mannaa sen lapsenkin itsetunnolle.
Toki perheitä on joka lähtöön, on niitä jotka eivät jaksa kasvattaa, mutta myös nitä jotka jaksavat. Hakevat apua, käyvät soppareita, vievät lastaan toimintaterapiaan, neuvovat, rakastavat, kasvattavat, toistavat, toistavat ja vielä kerran toistavat sääntöjä kun ne niin herkästi pääsevät unohtumaan. On ne rakkaita. Vaativia, mutta rakkaita.
Peace.
23 olet oikeassa. Siltikin vaikka kaikki nuo tapahtunut, lapsen keho tarvitsee lomaa lääkkeestä. Eli eivät sulje pois toisiaan. Tuskin lomalla tarvitsee tehdä keskittymistä vaativia hommia kuten palapelin kokoaminen.
ilman lääkettä lapsi on vaikeampi/rasittava ym mutta silti hänelle on suotava puhdistautuminen. Osaava kasvattaja pystyy tähän! Monilla on myös muita diagnooseja rinnalla, sellaisiakin "traumoja" mitkä johtuvat kotioloista. Turha väittää kaikkien ADHD-lasten vanhempien olevan kykeneviä kasvattamaan näitä lapsia oikein. Monilla on elämänhallinta täysin kateissa, avioeroja ym lasta ja perhettä kuormittavia asioita. Jännä et aina tapahtuu tämä, juuri ne kehnot kasvattajat älähtävät ja alkaa alatyylinen "haista paska" keskustelu. ADHD-lasta pitää kasvattaa paljon enemmän kuin normaalia lasta ja se tuottaa hedelmää.
Eikö kuitenkin ole niin, että lääkkeellinen tila on aivoissa enemmän se normaali tila ja lääkkeetön erittäin stressaava ja ahdistava sekava tila? Onko lääkkeettä olo silloin lepoa ollenkaan?
mä oon vetäny ne lääkkeet kesän aikana. Laihtuu 5kg parissa kuukaudessa
[quote author="Vierailija" time="11.07.2013 klo 18:42"]
Älkää jauhako paskaa sellaiset ihmiset jotka eivät adhdsta mitään ymmärrä. Kyseessä on neurologinen häiriö aivoissa, se on tutkitusti sairaus. Ei mykkäkään opi puhumaan vaikka sille kuinka opettaisi puhumista, joten voitte ihan lopettaa ton rauhallisen elämäntyylin ja lasten kanssa enemmän olemisen jauhamisen. Mikäli oireet ovat vain lieviä, tottakai rutiinit ja ympäristö auttavat lasta mutta eivät paranna sairautta. Mikäli oireet ovat hyvin voimakkaat ei näillä ole juuri merkitystä. Joskus tarvitaan jopa osastojaksoja. Tsemppiä kaikille adhd-lasten vanhemmille ja perheille. Meillä on kahdella lapsella diagnooseina adhd ja add, kahdella pienemmällä ei. Kaikilla on samat vanhemmat, mitään päihteidenkäyttöä tms ei ole ollut raskausaikana eikä ole muutenkaan, ja olen ollut kotiäitinä 7 vuotta ja asumme pienllä paikkakunnalla maaseudulla Keski-Suomessa. Ottakaa selvää sairaudesta ja sen määritelmässtä, ennenkuin tulette jakelemaan noita elämäntyylivinkkejänne.
Itse kysymykseen vastaus: meillä on vanhin ollut lääkkeettä koko kesän, nuorempi ei vielä kykene niin pitkään omatoimisuuteen, mutta muutama viikko hänelläkin tulee taukoa.
[/quote]
Itse asiassa koko asia ei ole noin yksinkertainen. Lääkärikunta jakautuu kahtia mielipiteessään, onko koko ADHD:ta edes olemassa. ADHD-määritelmä ja huippulahjakkaan/älykkään lapsen ominaisuuslista on lähes identtinen. Lääkitys on kuitenkin vähintäänkin kyseenalainen (amfetamiinin ja kokaiinin kaltainen efekti) mutta onhan se helpompi huumata lapsi puolitokkuraan, kuin yrittää kasvattaa sitä ihan aikuisten oikeasti. Ne, jotka uskovat ADHD:n olemassaoloon, ovat sitä mieltä että se johtuu ympäristötekijöistä. Eli kaaoksesta perhe-elämässä.
Ja varmasti koira taas älähtää, kun kalikka kalahti - kuka teistä äideistä uskaltaa edes anonyymisti myöntää, että se omakaan elämänhallita ei ole ollut lasten kanssa hanskassa, saatikka sitten rutiinien luonti lapsille... Kaikkien ei vain pitäisi lisääntyä. Ei mulla muuta.
Eihän tässä olla nyt puhuttukaan siitä että taukoja ei pidettäisi. Tämän päivän keskustelussa moni kirjoitti pitävänsä tauon, edes lyhyen sellaisen. Itse olen sitä mieltä että taukoja on hyvä pitää, ja niin teemmekin. Välillä se vaan tuntuu vaikealle, sekä itseni, "normaalien" sisarusten ja sen tarkkavaisuushäiriöisenkin kannalta. Tiedostan sen, että lääke on vain väline, eikä ratkaise kaikkia ongelmia vaan siihen tarvitaan myös sitä kasvatusta, kenties terapiaa yms.
Tosin joidenkin lääkäreiden mukaan osalla lapsista on niin vaikea-alainen tarkkaavaisuushäiriö, että hyötyy lääkkeen käytöstä lomallakin. Tällöin on punnittava haitat ja hyödyt
Päätän tämän keskustelun osaltani tähän.
Peace.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2013 klo 19:47"]
23 olet oikeassa. Siltikin vaikka kaikki nuo tapahtunut, lapsen keho tarvitsee lomaa lääkkeestä. Eli eivät sulje pois toisiaan. Tuskin lomalla tarvitsee tehdä keskittymistä vaativia hommia kuten palapelin kokoaminen.
ilman lääkettä lapsi on vaikeampi/rasittava ym mutta silti hänelle on suotava puhdistautuminen. Osaava kasvattaja pystyy tähän! Monilla on myös muita diagnooseja rinnalla, sellaisiakin "traumoja" mitkä johtuvat kotioloista. Turha väittää kaikkien ADHD-lasten vanhempien olevan kykeneviä kasvattamaan näitä lapsia oikein. Monilla on elämänhallinta täysin kateissa, avioeroja ym lasta ja perhettä kuormittavia asioita. Jännä et aina tapahtuu tämä, juuri ne kehnot kasvattajat älähtävät ja alkaa alatyylinen "haista paska" keskustelu. ADHD-lasta pitää kasvattaa paljon enemmän kuin normaalia lasta ja se tuottaa hedelmää.
[/quote]
Meille sanottiin viime lääkärinkäynnillä että kannatta antaa lääke myös lomalla. Pojan oireet on melko pahat, ja tuntuu että kaikki energia jne purkautuu moninmertaisena aina niinä päivinä kun lääkettä ei anna. Joten ollaan annettu.
Meidän lapsi syö tarpeen mukaan ja tarvetta ei juuri kotioloissa - lomilla ja viikonloppuisin - ole. Tarve on koulussa ja joskus kokeisiin lukiessa. Ne paikat ja tilanteet, joissa lääkettä tarvitaan, osaa vuosien kokemuksella arvata ennalta.