Auttakaa liikennemerkkien kanssa
Törmäsin linkin kaltaiseen tilanteeseen
https://www.iltalehti.fi/autot/a/2016061021707294
Jutussa on kyllä selitetty, mutta en tajunnut silti. Saako pysäköintikieltomerkin kohdalla siis pysäköidä 8-18 ja sen ulkopuolella saa pysäköidä vapaasti.
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Pysäköintikiekolla saa pysäköidä 30 minuuttia arkisin klo 8-18 ja lauantaisin klo 8-14. Muina aikoina pysäköinti on vapaata.
Ja mikä oli ero pysäköintikielto merkin ja P-merkin välillä? Ainakin Meilahdessa on vierekkäisillä kaduilla näitä molempia.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysäköintikiekolla saa pysäköidä 30 minuuttia arkisin klo 8-18 ja lauantaisin klo 8-14. Muina aikoina pysäköinti on vapaata.
Ja mikä oli ero pysäköintikielto merkin ja P-merkin välillä? Ainakin Meilahdessa on vierekkäisillä kaduilla näitä molempia.
Ap.
Lyhyesti sanottuna autoilijan kannalta ei oikeastaan mikään, jos lisäkilvet mahdollistavat samanpituisen pysäköinnin.
Jos kuvitellaan tilanne, jossa on pelkät liikennemerkit ilman lisäkilpiä, niin pysäköintikieltomerkin vaikutusalueella ei saa pysäköidä koskaan ja P-merkin vaikutusalueella saisi teoriassa pysäköidä ikuisesti (käytännössä kuitenkin esim. pitkään liikkumatta olevat ajoneuvot hinataan joskus pois). Lisäkilvillä sitten muutetaan pysäköintikieltomerkkiä sallivammaksi ja P-merkkiä taas vähemmän sallivaksi.
Se missä paikoissa käytetään pysäköintikieltomerkkiä ja missä P-merkkiä riippuu siitä, millaiseksi alue on esim. kaavoituksessa määritelty. Pysäköintipaikoiksi suunnitelluilla alueilla käytetään P-merkkiä ja muualla pysäköintikiletomerkkiä. Ja pysäköinnin sallittavuutta säädellään sitten lisäkilvillä.
trafi.fi Tuolta voit tsekata loputkin.
Nämä pysäköintiaäännöt on ihan persiistä eikä niistä ota tolkkua. En oo koskaan tajunnu missä saa pysäköidä ja miten kauan, ja millä konstilla.
Jutussa sanotaan siitä vasemmanpuoleisesta näin:
Pysäköinti kielletty -liikennemerkin 372 yhteydessä lisäkilpi kieltää pysäköinnin arkisin 8-18 ja lauantaisin 8-14. Muina aikoina pysäköinti on sallittu.
Minä olen siis aina pysäköinyt väärin, voi hitto sentään. Olen aina ajatellut, että pysäköinti on kielletty muina aikoina paitsi ark. 8-18 la 8-14 ja silloin saa olla kiekolla max. puoli tuntia.
P-merkin olen ajatellut tarkoittavan sitä, että siinä kohtaa on parkkipaikka, jossa saa pysäköidä epämääräisen ajan iltasin ja sunnuntaisin mutta puoli tuntia lisäkilven osoittamana kellonaikana.
Onneksi ei ole tullut parkkisakkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mikä oli ero pysäköintikielto merkin ja P-merkin välillä? Ainakin Meilahdessa on vierekkäisillä kaduilla näitä molempia.Ap.
Vitsi on siinä, että "pysäköinti kielletty" on kadulla, P-merkki pysäköintialueella.