Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perheenäidin sairastaminen *avautuminen miehestä*

Argh
21.07.2020 |

Nyt tuntuu, että kuppi menee täysin nurin.

Ollaan oltu miehen kanssa vuosia yhdessä, pari lasta löytyy ja iso talo (omat lainat, molemmilla yhtäsuuret tulot eli kukaan ei loisi tai elä kenenkään siivellä). Olen nyt erinäisistä syistä johtuen ollut sairaana pidemmän aikaa ja vielä homma jatkuu. En sen enempää avaa itse syytä sairauteen, mutta lyhykäisesti olen nyt täysin riippuvainen muista ihmisistä; en voi siivota, en kantaa juuri mitään tai ajaa autoa. Jos ei olisi omaa pihaa/terassia olisin varmaan kodin vankina ilman muiden apua.
On siis sanomattakin selvää, että nyt jos koskaan on muiden taloudessa asuvien homma hoidella kauppareissut, imuroinnit, pyykinpesu (viikata voin) yms perus taloudenhoito, jonka näemmä olen itse sitten aina hoitanut. Mutta ei.
Muksut protestoivat aivan kaikkea ja kaikki muu tottakai kiinnostaa. Mutta kun edes sitä juomalasia ei siitä pöydältä saada tiskikoneeseen vaan se jää juuri siihen mihin käsi sen saa tyrkättyä, sama käy vaatteille, leluille, siis aivan kaikelle. Ja vaikka tippuisi lattialle, niin siihen se jää.
Kauppareissut yritin delegoida miehelleni, mutta eihän siitä mitään tullut. Joko ei tuoda puoliakaan mitä piti (lappua ei ota, muttei silti muista mitä piti tuoda) tai sitten kitistään kun ne maksavat niin paljon! No, herra on hyvä ja ottaa mut mukaan sitten.
Lopputulos: löntystellään ja haahuillaan, pyöritellään silmiä kun olen hidas (juu, tämä mun sairaus nyt hidastaa mua tilapäisesti) tai hermostutaan jos pitää vielä jotain muuta hakea kuin litra maitoa. Tämä siis jos edes päästään kauppaan. Kun siitäkin pitää vääntää ja kääntää, joko ei huvita tai sitten häiritsee kun siellä kaupassa on muitakin ihmisiä. Tai sitten sanotaan että kohta ja kadotaan jonnekin kännykän kanssa pelailemaan. Ja itse odottelen että koskas se kohta oikein olisi.
Menee hermot aivan täysin tähän! Ja kun mikään ei tunnu auttavan. Ei puhe, ei maanittelu, ei lahjonta eikä se hermostuminenkaan (”Ei mun tarvii tollasta kuunnella!”). Sama juttu on kuin uusinta edellisestä kerrasta, oikein kunnon päiväni murmelina!

Ja juu, ihan itse olen soppani keittänyt kun olen tähän asti nämä kaikki hoitanut. Ei tarvitse siitä kuittailla enää, kiitos vaan. Kunhan nyt halusin avautua jollekin ja jossain. Kohta tämä vointini sallii taas muun perheen ”palvelemisen” ja on rauha maassa. Tai sitten ei, joskos sitä vaan antaisi olla ja katsoisi miten pitkään nämä olisivat valmiit asumaan kaatopaikalla tai nälkä yllättäisi.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, sait avautua.

Nyt suu suppuun ja tee miehelles voikkarit.

Vierailija
2/20 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tulet kuntoon, lähde vaikka kahdeksi viikoksi jonnekin. Rentoudu ensin viikko, sen jälkeen mieti, mitä teet tilanteelle.

T. Äiti ja vaimo myös

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet klassinen nipottaja ja uhriutuja.

Vierailija
4/20 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko nämä pitkät vuodatukset samasta kynästä?

Vierailija
5/20 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusmies, ei kestä jos vaimo sairastuu, mutta itse makaa kuolleena pikku nuhassa ja vaatii 24/7 palvelua.

Lapset olisitte kyllä voineet opettaa tekemään osansa kodinhoidosta.

Vierailija
6/20 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on juurikin näin Pågen.Meillä samanlaista.Eipä juurikaan ukkoa kiinnosta autella.Yksin yritän tehdä/jaksaa,vaikka melko mahdotonta on.Esim.lasta ei voi mitenkään opettaa ajamaan pyörällä,vaikka olen monta kertaa pyytänyt,sanonut ja selittänyt etten pysty seisomaan tien reunassa.Kertaakaan ei ole viitsinyt mennä tien reunaan. Kertaakaan ei ole kesällä käyttänyt puistossa/uimassa/missään...Mun selkä ei kestä seisomista/kävelyä,vaan mun on istuttava 2 min.välein.Pyykit ripustan istuen.Samoin imuroin suureksi osaksi istuen.Pakko vaan yrittää jaksaa.Ukkoa ei kiinnosta auttaminen eikä oma perheensä.Tai oppiiko muksu ajamaan pyörällä tai ei...

Vierailija
7/20 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miehen vikaa on se, että kakarasi ovat laiskoja ja sotkevat? Maton hapsuja pitää kammata vaikka sinä vain makaat? Kauppakassipalveluun jopa sinäkin vammaisena pystyt kirjautumaan, jos pystyt olemaan palstallakin.  Ei tarvitse repiä turpaansa miehelle.

On se paska mies taas kerran. 

Vierailija
8/20 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tulet kuntoon, lähde vaikka kahdeksi viikoksi jonnekin. Rentoudu ensin viikko, sen jälkeen mieti, mitä teet tilanteelle.

T. Äiti ja vaimo myös

Ai makaamisesta ansaistee oikein lomaakin vielä? 

Vierailija
9/20 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks te, ette vaan tilaa ostoksia kotiin? Tilaat sellaista mistä itse tykkäät ja joilla itse pärjäät. Sun ei tartte sitten enää patistaa miestä kauppaan ostamaan tietty vääriä juttuja eikä miehen tartte enää odotella sua.

Tilaa samalla itellesi kerttikset joita voit siten itse käyttää jos kukaan ei tiskaa.

Pystytkö keräämään lelut ja vaatteet johonkin koriin odottamaan, että joku kaipaisi niitä? Johonkin isoon pyykkikoriin olisi helppo laittaa tavarat jotka sinua häiritsee.

Vierailija
10/20 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miehen vikaa on se, että kakarasi ovat laiskoja ja sotkevat? Maton hapsuja pitää kammata vaikka sinä vain makaat? Kauppakassipalveluun jopa sinäkin vammaisena pystyt kirjautumaan, jos pystyt olemaan palstallakin.  Ei tarvitse repiä turpaansa miehelle.

No, sanoisin että puoliksi miehen vika. Ja korjaisin vielä tuon "kakarasi" kakaranne.

Vierailija
11/20 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Äiti ja vaimo myös

Eihän mies ja lapset anna aloittajan levätä nyt, kun tämä sairastaa. Kipeänäkin pakotetaan tekemään hommia. Kyllä tuollaisen paskan jälkeen tekee rentouttava loma varmasti oikein hyvää.

Vierailija
12/20 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset eivät sikiä itsestään, kyllä siihen miehen panostakin tarvitaan. Joten ne "kakarat" ovat ihan yhtälailla kummankin vanhemman vastuulla. Aloittajan mies voisi käyttäytyä niin kuin aikuinen ja pyörittää kotia nyt kun vaimo on sairaana. Mutta ei näytä onnistuvan. Ihmeellisiä kakaroita miehistä löytyykin.

Vierailija
13/20 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset eivät sikiä itsestään, kyllä siihen miehen panostakin tarvitaan. Joten ne "kakarat" ovat ihan yhtälailla kummankin vanhemman vastuulla. Aloittajan mies voisi käyttäytyä niin kuin aikuinen ja pyörittää kotia nyt kun vaimo on sairaana. Mutta ei näytä onnistuvan. Ihmeellisiä kakaroita miehistä löytyykin.

Ruikuti ruikuti. Jos ap ainoastaan makaa , ei aloittajalla ole mitään oikeutta aukoa päätään kenellekään muulle. 

Vierailija
14/20 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Äiti ja vaimo myös

Eihän mies ja lapset anna aloittajan levätä nyt, kun tämä sairastaa. Kipeänäkin pakotetaan tekemään hommia. Kyllä tuollaisen paskan jälkeen tekee rentouttava loma varmasti oikein hyvää.

Ja mitäköhän ap sanoi tehneensä? Ei yhtään mitään 

Vierailija
15/20 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rahasta ei ole pulaa, ilmoita että et voi toipua kotona ja lähde hotelliin. Takaisin et mene viikkoon, vaikka mikä olisi. Eiköhän ne siinä ajassa keksi jonkin tavan hoitaa kaupassakäynnit ja tiskit.

Vierailija
16/20 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruikuti ruikuti. Jos ap ainoastaan makaa , ei aloittajalla ole mitään oikeutta aukoa päätään kenellekään muulle. 

Eipä aloittaja ole sanonut makaavansa koko päivää. Kertoi esim. viikkaavansa pyykit ja käyvänsä miehen avustuksella kaupassa. Mies kun ei osaa edes kaupassa käydä vaikka annettaisiin valmis lista käteen. Itseasiassa, aloittaja taitaa nyt sairaanakin tehdä enemmän kotitöitä kuin mies tekee heidän normaalielämässään. Melkoista lusmuilua miehen osalta.

Vierailija
17/20 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten et saa lapsia tottelemaan sanaasi?

Minä kun korostan ääntäni kotona, jok ikinen lapseni tottelee.

Meillä kumpikin lapsi myös pyydettäessä siivoaa oman huoneensa, tyhjentää pyykinpesukoneen ja täyttää sen pyynnöstä, osaa laittaa koneen päälle, sama juttu astiankoneen kanssa. Molemmat auttavat pölyjen pyyhkimisessä, imuroinnissa, ruoan laitossa. Vievät myös roskat. Katselevat kukat. Poika 8- ja 16-v.

Isompi poika osaa myös tehdä ruokaa ja leipoa.

Koska olen molempia poikia opettanut pienestä pitäen kotiaskareiden teossa ja vaatinut heitä osallistumaan oman kehitystason mukaisesti.

Olen kertonut ettei yhteinen koti ole mikään hotelli, eikä kukaan ole sen ainut palvelija. Se kuka haluaa ruokaa, puhtaita vaatteita ja astioita saa myös tehdä oman osuutensa. Jos ei tee, ei tule peliaikaa tai viikkorahaa tai lauantainameja. Tehokasta. Toki molemmat pojat ovat jo koetelleet ovatko vanhemmat tosissaan. On ne. Kerrasta oppivat.

Älä ole selkärangaton. Myös mieheltä voit vaatia, kerrot että teet vain ruokaa itsellesi, ja lapsille. Ei riitä ruoka enää isolle vauvalle. Samoin jätät sen pyykit pesemättä. Et osta kaupasta sille mitään, esim ”vahingossa” ostit korin ykkösolutta kun piti tuoda keskiolutta. Jos mies alkaa valittaa, kerrot vaan että hänhän JOKA kerta unohtaa tuoda mitä pyydät.

Vierailija
18/20 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä aloittaja ole sanonut makaavansa koko päivää. Kertoi esim. viikkaavansa pyykit ja käyvänsä miehen avustuksella kaupassa. Mies kun ei osaa edes kaupassa käydä vaikka annettaisiin valmis lista käteen. Itseasiassa, aloittaja taitaa nyt sairaanakin tehdä enemmän kotitöitä kuin mies tekee heidän normaalielämässään. Melkoista lusmuilua miehen osalta.

Kuten sanoin, kauppakassipalvelusta on puhuttu koko tämä kevät joka helvetin tuutissa.

On aloittajan oma valinta päsmäröidä kauppareissujakin. Mikä sairaus estää aloittajalta sen pyykkien viikkaamisenkin? Palstalla voi kyllä näköjään maata. 

Vierailija
19/20 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten et saa lapsia tottelemaan sanaasi?

Minä kun korostan ääntäni kotona, jok ikinen lapseni tottelee.

Meillä kumpikin lapsi myös pyydettäessä siivoaa oman huoneensa, tyhjentää pyykinpesukoneen ja täyttää sen pyynnöstä, osaa laittaa koneen päälle, sama juttu astiankoneen kanssa. Molemmat auttavat pölyjen pyyhkimisessä, imuroinnissa, ruoan laitossa. Vievät myös roskat. Katselevat kukat. Poika 8- ja 16-v.

Isompi poika osaa myös tehdä ruokaa ja leipoa.

Koska olen molempia poikia opettanut pienestä pitäen kotiaskareiden teossa ja vaatinut heitä osallistumaan oman kehitystason mukaisesti.

Olen kertonut ettei yhteinen koti ole mikään hotelli, eikä kukaan ole sen ainut palvelija. Se kuka haluaa ruokaa, puhtaita vaatteita ja astioita saa myös tehdä oman osuutensa. Jos ei tee, ei tule peliaikaa tai viikkorahaa tai lauantainameja. Tehokasta. Toki molemmat pojat ovat jo koetelleet ovatko vanhemmat tosissaan. On ne. Kerrasta oppivat.

Älä ole selkärangaton. Myös mieheltä voit vaatia, kerrot että teet vain ruokaa itsellesi, ja lapsille. Ei riitä ruoka enää isolle vauvalle. Samoin jätät sen pyykit pesemättä. Et osta kaupasta sille mitään, esim ”vahingossa” ostit korin ykkösolutta kun piti tuoda keskiolutta. Jos mies alkaa valittaa, kerrot vaan että hänhän JOKA kerta unohtaa tuoda mitä pyydät.

Mies voi jättää ihan aikuisena ja oikeustoimikelpoisena tekemättä ne asiat, mitkä itse valitsee.

Siinä ei sinun tai aloittajan räksytykset tunnu missään. 

Niin kauan kuin aloittaja ainoastaan makaa, ei aloittajalla ole mitään sananvaltaa mihinkään . 

Vierailija
20/20 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän meni juuri niin taatulla av-meiningillä että Hip hei vaan!

Eli, en ”makaa vaan” ja komentele, vaikkakin tämä vointini pakotti alkuun hyvin tiiviisti vaakatasossa olemisen. Pää toimii, samoin kädet ja kyllä tässä talossa riittää hommaa ilman että koen tarpeelliseksi niitä tänne jakamaan, kiitosta vaan. Ei meillä esim ruoka vain ilmesty pöydälle ja tiskit puhtaina kaappeihin. Näin esimerkkinä.

Lapset ovat sen verran pieniä, ettei heiltä voi olettaa mm koko talon imurointiin, oman huoneensa ovat tätä ennen tottuneet hoitamaan. Nyt reviiri vaan on päässyt leviämään osittain juuri minun vointini vuoksi, siitä muualla olevat sotkut.

Kauppakassipalvelua olin jo heti alussa käyttämässä, mutta tämä torpattiin miehen toimesta ”kalliina ja turhana”, kyllä hän voi hoitaa. Näin silloin alunperin oli siis puhetta.

Mutta kiitosta vaan oikein ”hyvistä” neuvoista, sain hieman piristystä kun nauroin niille.

Mitä itse tilanteeseen tulee, niin kokeilin taas kerran keskustella mieheni ja lasteni kanssa tänään ja ainakin tämä ilta meni mukavasti, mies jopa pyysi kauppalapun tekstiviestinä, jotta a) lappu ei unohdu ja b) hän muistaa kaikki. Lapset päättivät yllättää siivoamalla eteisen ilman erillistä pyyntöä.

Ehkäpä tämä on opetuksena meille koko perheelle ja jatkossakin hommat tehdään enemmän yhdessä. Katsotaan miten menee. Onneksi tätä tilaani ei enää kestä kauaa.

Ap