Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko purkaa/irtisanoutua määräaikaisesta työsopimuksesta sairauden vuoksi?

Vierailija
09.06.2013 |

Olen töissä erittäin kylmässä paikassa ja minulla on Raynoldin tauti (eli verenkiertohäiriö kylmässä). Tätä en tiennyt kun kirjoitin määräaikaisen työsopimuksen :(

Irtisanoutumisehtoa ei ole, mutta voinko kuitenkin purkaa/irtisanoa, koska en pysty sairauteni vuoksi työskentelemään vaan sormistani loppuu verenkierto.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 16:50"]

Olen töissä erittäin kylmässä paikassa ja minulla on Raynoldin tauti (eli verenkiertohäiriö kylmässä). Tätä en tiennyt kun kirjoitin määräaikaisen työsopimuksen :(

Irtisanoutumisehtoa ei ole, mutta voinko kuitenkin purkaa/irtisanoa, koska en pysty sairauteni vuoksi työskentelemään vaan sormistani loppuu verenkierto.

[/quote]

Kuulostaa siltä, että voit. Sinuna kävisin kuitenkin ensin lääkärissä kuulemassa hänen arvion ja pyytäisin tuosta todistuksen. Siten et joutuisi karenssiin ;)

Vierailija
2/33 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

voit möys saada sairauslomaa loppuajaksi, tämä optio ainakin helpottaa neuvotteluissa työnantajan kanssa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelinkin käydä lääkärissä, mutta en toisaalta haluaisi sairaslomaa vaan hoitaa tämän asiallisesti työnantajan kanssa. 

Toisaalta olen siinä uskossa ollut, ettei määräaikaista työsopimusta voi kirveelläkään irtisanoa. Purkuperusteet eivät tässä varmaankaan täyty..?

ap

Vierailija
4/33 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietäiskö joku vielä?

ap

Vierailija
5/33 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on Raynaudin oireyhtymä.

Käy työterveyshuollossa keskustelemassa. Ja ainahan voit keskustella pomon kanssa toimenpiteistä. Varmasti yhteistuumin voitte purkaa työsopimuksen kesken määräaikaisuudenkin, jos et sairauslomalle halua jäädä. Tuohan on työnantajan ja sinun välinen asia.

Vierailija
6/33 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä määräaikaisen työsopimuksen voi purkaa. Joskus on rajoituksia, jos työnantaja on esim. kalliisti kouluttanut työntekijän tai työvoiman hankkiminen ko. tehtvään on poikkeuksellisen vaikeaa.

Vierailija
7/33 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis kai sä nyt voit vaan irtisanoa ittes. Työnantajan puolelta irtisanominen on vaikeeta mutta kyllähän työntekijällä on oikeus irtisanoutua. Irtisanomisaika on yleensä 2vko.Tai sitte jätät menemättä töihin ja ootat että saat potkut

Vierailija
8/33 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netistä luin että määräaikaisen työsopimuksen voi purkaa, jos työnantaja rikkoo tai laiminlyö vakavasti velvoitteitaan. Tässä tapauksessa ei niin ole, koska vain _minulla_ on kylmä, mutta muut ovat ihan ok.

No, parasta varmaan mennä lääkärille keskustelemaan. En kuitenkaan halua mitään lopullisia haittoja sormiini yhden määräaikaisen työn vuoksi.

ap

Vierailija
9/33 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 18:01"]

siis kai sä nyt voit vaan irtisanoa ittes. Työnantajan puolelta irtisanominen on vaikeeta mutta kyllähän työntekijällä on oikeus irtisanoutua. Irtisanomisaika on yleensä 2vko.Tai sitte jätät menemättä töihin ja ootat että saat potkut

[/quote]

Netistä siis luin ettei määräaikaisessa työssä voi irtisanoa itseään. Työsopimuksessa lukee että Irtisanoituminen yleisen TES:n mukainen, tarkoittaako tuo siis sitä että saan irtisanoutua 2 viikon irtisanoutumisajalla?

ap

Vierailija
10/33 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysytkö tätä sen takia, että olet mahd. irtisanoutumisen jälkeen menossa ilmottautumaan työkkäriin ja hakemaan ansiosidonnaista? Koska on myös mahdollista, että ilman pätevää syytä irtisanoutumisesta seuraa 3kk karenssi.

Jos haluat välttää karenssin ja työnantajan vaateet siitä, että lähdet kesken sopimuksen, sun pitää saada lääkäriltä sellainen PITÄVÄ lausunto, jossa kielletään tekemästä tuota työtä terveytesi vaarantamisen uhalla.

Pitävä lausunto tarkoittaa sitä, että legurin pitää todeta yksiselitteisesti että nykyisen työn tekeminen ei käy sinulle sairautesi takia, ja se sairaus estää sinua tekemästä ko. työtä ja jos jatkat työssä, sun terveys vaarantuu.

Eli ei riitä, että lääkäri kirjottaa että "ei suositella työskentelyä kylmässä". Näinhän ne yleensä kirjoittaa.  "Ei suositella" ei riitä estämään mitään karensseja tai sanktioita. Pitää lukea ilman mitää porsaanreikiä että potilasta hoitavana lääkärinä en voi sallia hänen työskennellä ko. paikassa.

Olen ollut työkkärissä töissä 6 vuotta ja kyllä harmittaa lukea ihmisten puolesta eri selityksiä, miksi ei voinut jossain työssä olla. Tai ettei voi edes hakea jotain paikkaa. Lääkärit laittelee vaan ympäripyöreitä että eipä voi suositella ja että ehkäpä työnantaja laittaa jotain muuta tarjolle ja muuta diipadaapaa. Karenssi 3kk paluupostissa varmasti tulossa.

Sitten jotkut kirjoittelee ihan omana arvionaan, ilman mitään todistuksia tietenkään, että enpä voi hakea tuota työpaikkaa kun ei selkä kestä kuitenkaan . Ilman että kukaan voisi mitenkään asiaa todentaa. Ja mistä sen voi ennustaa että selkä ei kestä, kun ei ole päiväkään töissä ollutkaan. Karenssia tulossa näillekin pikakirjeena, ja ihan oikein onkin,.

Hae sairaslomaa loppuajaksi ja katsele muita hommia sitä aikana. Pääset vähimmällä vaivalla ja byrokratian kuopilta välttyen.

Vierailija
11/33 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tullut siihen tulokseen, että työnantajat kyllä antavat määräaikaisten työntekijöiden irtisanoa itsensä, vaikka se ei sääntöjen mukaan niin menekään. Ellei sitten ole kyseessä joku projektiluonteinen homma.

Vierailija
12/33 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae loppuajaksi sairaslomaa. 

Se on kaikista helpoin ja selkein oman jatkosi kannalta.

Vierailija
13/33 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärin tädille: ei voisi _vähempää_ kiinnostaa karenssit tms, vaan vain ja ainoastaan oma terveys. Työtä saan kyllä aina (olen KLT-kirjanpitäjä), mutta en voi olla töissä juuri tässä tilitoimistossa, koska täällä on jäätävän kylmä. Koskaan aikaisemmin ei ole ollut mitään ongelmaa, koska teen töitä sisätiloissa ;)

ap

Vierailija
14/33 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 18:12"]

Hae loppuajaksi sairaslomaa. 

Se on kaikista helpoin ja selkein oman jatkosi kannalta.

[/quote]

Mikä olisi sairausloman peruste? Pelkästään tuo diagnoosi ei riitä, joten kerropa meille tyhmemmille, mikä olisi sellainen sairaus, josta saisi pitkän sairausloman noin vain.

Vierailija
15/33 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

15, tarkoitatko ettei lääkäri kirjoittaisi sairaslomaa tilanteessani? Jäljellä vielä 4 kk, eli aika pitkä aika...

ap

Vierailija
16/33 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö siellä työpaikalla voi nostaa lämpöä? Luulin että olet kylmäkkö, mutta en usko että lääkäri kirjoittaa sairauslomaa. 

Vierailija
17/33 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 18:18"]

Työkkärin tädille: ei voisi _vähempää_ kiinnostaa karenssit tms, vaan vain ja ainoastaan oma terveys. Työtä saan kyllä aina (olen KLT-kirjanpitäjä), mutta en voi olla töissä juuri tässä tilitoimistossa, koska täällä on jäätävän kylmä. Koskaan aikaisemmin ei ole ollut mitään ongelmaa, koska teen töitä sisätiloissa ;)

ap

[/quote]

Tuo vaikuttaa enemmän työsuojeluasialta. Valitettavasti ei kelpaa työkkärille tuo syy, vaan he kehottavat sinua, että pyydä työnantajaasi laittamaa työpaikka kuntoon. Sama homma tulee olemaan lääkärissä, eivät he voi kirjoittaa ettet voi tehdä työtä tietyssä paikassa, vaan kehottavat ottamaan yhteyttää työsuojeluun.

Mulla on sama ongelma työpaikassa, 19 astetta. Pomo tykkää viileästä ja olen valittanut kylmästä, kuten edeltäjänikin. Mutta pomo ei halua nostaa lämpötilaa, piheyttään ja siksi, että hänen aivonsa kuulemma toimivat paremmin kun on vähän viileää. Mulla on meno tutkimuksiin, kun jalka on tulehtunut. Oma tilanteeni pahempi, sillä alallani on vaikea saada töitä ja pidän työstäni. Mutta ein näin voi jatkua. Jalka tulehtui edellisen kerran kylmässä työharjoittelupaikassa. Itse epäilen lievää reumaa, mutta en saanut diagnoosia, kun oireita on vain polvissa ja nilkassa eikä veressä näkynyt mitään. 

Vierailija
18/33 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 18:50"]

No eikö siellä työpaikalla voi nostaa lämpöä? Luulin että olet kylmäkkö, mutta en usko että lääkäri kirjoittaa sairauslomaa. 

[/quote]

Ei voi, olen jo kysynyt. Muille tulisi sitten liian lämmin. Miksi ajattelit ettei lääkäri kirjoittaisi sairaslomaa?

ap

Vierailija
19/33 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työsopimuksessa lukee noin, voit irtisanoutua kahden viikon irtisanomisajalla. Ilman tuota mainintaa määräaikaisesta työstä ei periaatteessa voi irtisanoutua.

Vierailija
20/33 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

18,

Tuolla 16 astetta ja jääkylmää vetoa suoraan mun käsiin :/ Pidin välillä hanskoja, mutta esimies kielsi kun asiakkaat ihmettelevät.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi