Voinko purkaa/irtisanoutua määräaikaisesta työsopimuksesta sairauden vuoksi?
Olen töissä erittäin kylmässä paikassa ja minulla on Raynoldin tauti (eli verenkiertohäiriö kylmässä). Tätä en tiennyt kun kirjoitin määräaikaisen työsopimuksen :(
Irtisanoutumisehtoa ei ole, mutta voinko kuitenkin purkaa/irtisanoa, koska en pysty sairauteni vuoksi työskentelemään vaan sormistani loppuu verenkierto.
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 18:53"]
Jos työsopimuksessa lukee noin, voit irtisanoutua kahden viikon irtisanomisajalla. Ilman tuota mainintaa määräaikaisesta työstä ei periaatteessa voi irtisanoutua.
[/quote]
Oletko varma? No sittenhän ei mitään ongelmaa tässä ole.
ap
[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 18:58"]
Määräaikaisesta työstä ei voi irtisanoa itseään, koska termi on työsuhteen purku.
Sen voi tehdä yhteistyössä työnantajan kanssa ja harvemmin työnantaja kuitenkaan pitää lähtöhaluista ihmistä väkisin töissä.
En haluaisi kuitenkaan purkaa työsopimusta, koska silloinhan minun olisi lähdettävä heti? Jos irtisanoudun, on meillä aikaa hoitaa kahdessa viikossa asiat kuntoon ja mahdollisesti löytää uusi työntekijäkin.
ap
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 18:18"]
Työkkärin tädille: ei voisi _vähempää_ kiinnostaa karenssit tms, vaan vain ja ainoastaan oma terveys. Työtä saan kyllä aina (olen KLT-kirjanpitäjä), mutta en voi olla töissä juuri tässä tilitoimistossa, koska täällä on jäätävän kylmä. Koskaan aikaisemmin ei ole ollut mitään ongelmaa, koska teen töitä sisätiloissa ;)
ap
[/quote]
Ei tuo ole mikään työsuhteen päättämisen peruste! Työnantajan tehtävänä on hoitaa lämpötila asianmukaiseksi vaikka lämmitimellä. En tosin usko, että kun ulkona on 30 astetta lämmintä niin sisällä olisi noin kylmää. Työterveyshuolto paikalle, muutama mittaus ja ilmastointi kuntoon. Tai karenssi.
Kyllä määräaikaisesta työsuhteesta voi irtisanoutua, MIKÄLI työsopimuksessa on sovittu irtisanoutumisoikeudesta ja -ajasta. AP:n kertoman mukaan hänen työsopimuksessaan lukee, että hänen määräaikaisessa työsuhteessaan noudatetaan normaaleja, TES:in mukaisia irtisanoutumisaikoja.
Olen itse irtisanoutunut määraikaisesta sopimuksesta ja ihan luvallisesti myös.
Määräaikaisesta työstä ei voi irtisanoa itseään, koska termi on työsuhteen purku.
Sen voi tehdä yhteistyössä työnantajan kanssa ja harvemmin työnantaja kuitenkaan pitää lähtöhaluista ihmistä väkisin töissä.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 19:20"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 18:18"]
Työkkärin tädille: ei voisi _vähempää_ kiinnostaa karenssit tms, vaan vain ja ainoastaan oma terveys. Työtä saan kyllä aina (olen KLT-kirjanpitäjä), mutta en voi olla töissä juuri tässä tilitoimistossa, koska täällä on jäätävän kylmä. Koskaan aikaisemmin ei ole ollut mitään ongelmaa, koska teen töitä sisätiloissa ;)
ap
[/quote]
Ei tuo ole mikään työsuhteen päättämisen peruste! Työnantajan tehtävänä on hoitaa lämpötila asianmukaiseksi vaikka lämmitimellä. En tosin usko, että kun ulkona on 30 astetta lämmintä niin sisällä olisi noin kylmää. Työterveyshuolto paikalle, muutama mittaus ja ilmastointi kuntoon. Tai karenssi.
[/quote]
Yritetty on puhua, mutta kun esimies tykkää kylmästä, niin siellä on kylmä. Nimenomaan siellähän on ilmaistointi niin kovalla, että on noin kylmä.
Ja uskokaa nyt, ettei minua kiinnosta mikään karenssi.
ap
[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 19:35"]
Kyllä määräaikaisesta työsuhteesta voi irtisanoutua, MIKÄLI työsopimuksessa on sovittu irtisanoutumisoikeudesta ja -ajasta. AP:n kertoman mukaan hänen työsopimuksessaan lukee, että hänen määräaikaisessa työsuhteessaan noudatetaan normaaleja, TES:in mukaisia irtisanoutumisaikoja.
[/quote]
[/quote]
Ok eli voin siis irtisanoutua :)
Luulin että minulla ei ole sitä irtisanoutumismahdollisuutta, koska siitä ei erikseen sovittu, lukee siis vain tuo Yleisen TES:n mukainen irtisanoutuminen.
Huh, helpotti.
ap
Heh, mikähän mahtaa olla Yleinen Tes :D
Työehtosopimuksena on yleissopimus.
Katsoin TES:n läpi ja siellä tosiaan lukee että 14 vrk on irtisanoutumisaika. Mutta koskeeko tämä siis myös määräaikaisia työntekijöitä??
ap
[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 19:37"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 19:35"]
[/quote]
[/quote]
Ok eli voin siis irtisanoutua :)
Luulin että minulla ei ole sitä irtisanoutumismahdollisuutta, koska siitä ei erikseen sovittu, lukee siis vain tuo Yleisen TES:n mukainen irtisanoutuminen.
Huh, helpotti.
ap
[/quote]
Kyseessä on nimenomaan irtisanoutuminen ja sen voi tehdä myös määräaikaisessa työsuhteessa, jos siitä on erikseen maininta työsopimuksessa. Työsuhde voidaan purkaa vain koeaikana tai muuten erityisen painavasta syystä.
Riippuu kuule ihan siitä, mitä työsopimuksessasi lukee! Onko siinä maininta irtisanomisajasta vai ei?? Kirjoitit aiemmin, että olisi..
Jos haluat varmoja ohjeita, niin kirjoita tänne sanasta sanaan tuo kohta työsopimuksestasi.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 19:49"]
Työehtosopimuksena on yleissopimus.
Katsoin TES:n läpi ja siellä tosiaan lukee että 14 vrk on irtisanoutumisaika. Mutta koskeeko tämä siis myös määräaikaisia työntekijöitä??
ap
[/quote]
Työsopimuksessa lukee:
Irtisanomisaika on työehtosopimuksen mukainen. Sovellettava työehtosopimus on "Yleissopimus xx"
Mitään muuta mainintaa ei ole, sen vuoksi täälläl kyselen..
ap
Tarkistaisin sinuna vielä tuon TES:in tekstin irtisanoutumisaikojen osalta, ja mieluiten varmistaisin asian vielä esim. liiton lakimieheltä. Se on paras tapa saada varma tieto.
Vaikuttaa kuitenkin siltä, että todellakin voit irtisanoutua.