Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiset jotka säästävät kaikkea rompetta ja roinaa, jos vaikka joskus tarvitsisi -ajatuksella ovat rasittavia

Vierailija
21.07.2020 |

Jos heidän kanssa pitää yrittää huushollia pyörittää. Mistään ei voi luopua kun kaikkea saattaa tarvita joskus, mutta ikinä sitä päivää ei kuitenkaan tule, mutta onpahan romppeet ja roinat nurkissa pyörimässä ja tilaa viemässä.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hamstrasiko hän sinutkin? Siltä varalta jos vaikka joskus tarvitsisi?

Vierailija
22/28 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niiden ei-hamstraajien takia maailma on tuhoutumassa. Viskotaan käyttökelpoista tavaraa roskiin sillä mielellä, että kaupasta saa aina uutta.

Kierrätys on eri asia kuin romun ympärilleen kerääminen.

Sinä katsot, että minulla on romuja ympärilläni, muutaman vuoden kuluttua joku maksaa niistä. Olen tämän itse kokenut. Perin 20 vuotta sitten 50-lukuisia täyspuisia huonekaluja, jotka silloin oli pelkkää roinaa ja kaatopaikkatavaraa. Nyt teak-puisesta ruokapöydästä ja tuoleista saa yllättäen 1000 e.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti ei pysty luopumaan mistään paitsi antamalla minulle. Enkä halua ottaa vastaan mitään 30 vuotta vanhaa romua. Säästää myös kaikki rikki menneet tavarat ja uusien tavaroiden pakkaukset.

Vierailija
24/28 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun toinen on hamstraaja ja toinen ei, kompromissejä tarvitaan. Kannattaa sopia yhdessä keskustelemalla fyysiset rajat tavaralle. Kellarikomeron tai ullakon saa kasata täyteen, mutta asuintiloissa ei pidä hillota muuta kuin käytössä olevia tavaraa. Tai muu yhdessä sovittu tapa.

Jos tavaraa on nyt liikaa ja pääsette sitä karsimaan, kannattaa käyttää seuraavia kysymyksiä tavaroista:

-Mihin tätä tarvitaan?

-Milloin teet kyseisen projektin/askartelun?

-Ehditkö oikeasti kesälomalla tehdä niin monta asiaa?

-Eikö olisi parempi myydä /antaa tavara jollekin, joka voisi sitä oikeasti käyttää?

-Mihin tämä mahtuu?

-Onko tämmöinen vaikea/kallis hankkia uudelleen, jos tarvitaan?

-Eikö sinulla ole jo parempi tämmöinen?

Pihimmälle ihmiselle voi myös laskea neliö "vuokran" ja isommista tavaroista/kasoista kysyä, että tämä säilytys maksaa 13€/kk, onko sen arvoista?

Usein tavarat on hujanhajan, kun ne järjestelee, niin muistoesineitä on yhtäkkiä kuusi laatikollista ja kaikki työkalut ainakin kahteen kertaan. Näin voi olla helpompi luopua, kun näkee, että "oho niitähän olikin jo näin monta" .

Muista myös luopua omista turhista tavaroista ja kehua, aina kun jostain toinen pystyy luopumaan. Terapiaa tarvitsee, jos rupeaa näyttämään hoarders ohjelman menolta, eikä edes selkeistä roskista pysty luopumaan.

Onnea matkaan ja toivottavasti pääsette kompromissiin.

Parasta kaikille, kun pohtisi yllläolevia kysymyksiä ennen sen ihanan, kauniin, haluttavan, tarpeellisen, ja loppujen lopuksi turhan tavaran ostamista. Jos olisin nuorena tiennyt, mitä tiedän nyt, olisin asunut ikäni pienemmässä asunnossa ja ostanut paljon vähemmän tavaraa. Suuri osa varastoon jääneistä kapineista on kyllä käyttökelpoisia remonteissa tai muuten yli jääneitä tavaroita, joita välillä saan kaupaksi. Viimeiseen viiteen vuoteen en ole ostanut kymmentä tavaraa enempää.

Lahjat ovat usein turhanaikaisia. Päivällinen taitaa olla paras lahja, sampoo kun voi olla väärää merkkiä.

Vierailija
25/28 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niiden ei-hamstraajien takia maailma on tuhoutumassa. Viskotaan käyttökelpoista tavaraa roskiin sillä mielellä, että kaupasta saa aina uutta.

Kierrätys on eri asia kuin romun ympärilleen kerääminen.

Sinä katsot, että minulla on romuja ympärilläni, muutaman vuoden kuluttua joku maksaa niistä. Olen tämän itse kokenut. Perin 20 vuotta sitten 50-lukuisia täyspuisia huonekaluja, jotka silloin oli pelkkää roinaa ja kaatopaikkatavaraa. Nyt teak-puisesta ruokapöydästä ja tuoleista saa yllättäen 1000 e.

Myitkö?

Vierailija
26/28 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sitä säästämistä tehdä kohtuudellakin. Minä säästän kaikenlaista tarpeen varalle, mutten mitä tahansa enkä miten paljon tahansa. En ole koskaan joutunut ostamaan esim klemmareita tai kuminauhoja, kumpiakin on pieni rasiallinen mitkä ovat syntyneet kun olen säästänyt ne ties mistä siunaantuneet yksilöt. Säästetyillä rautalanganpätkillä olen korjannut kuivaustelineen ja arkkupöydän saranan niin että ovat toimineet vuosia, säästetyt rautalanganpätkät mahtuvat kahvikuppiin. Meillä on kaapeissa väljää eikä tavara tursua. Puoliso välillä kuittailee, mutta kummasti kelpaa kun irronneen napin tilalle löytyy jemmoista uusi tai kun evääksi otetun ruuan kastikkeen voi laittaa pestyyn hillopurkkiin.

Vierailija
27/28 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun myös hamstraajan kanssa, mutta vien armotta välillä rikkinäisiä ja muuten käyttökelvottomia tavaroita roskiin ja ehyitä, mutta muuten kulahtaneita kierrätykseen. Itsellä on kyllä myös sitä vikaa, että en jaksa pitää kaappeja hyvässä järjestyksessä. Tänä kesänä oli mukava, kun nyt lomalla sain siivottua monta hyllyä ja fiksattua muutenkin kotia. Roskien viennin yhteydessä lähtee aina muutama käyttökelvoton tai muu romu roskiin. Periaate pitääkin olla, että kun jotain tulee taloon, myös jotain lähtee.

Periaate pitää olla, että turhaa ei kotiin tuoda ja tarpeettomat pistetään kiertoon.

Vierailija
28/28 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm.. mulla on just yksi rikkäinen tavara eteisessä, enkä tiedä mitä sille tekis. Ei ole osia millä sen saisi NYT korjattua. Eikä itse esine ole edes kummoisen hyvä. 

Ei vaan raatsis heittää poiskaan ;)

Mutta kyllähän toden totta niitä tavaroita tulee joskus käytettyä mitä säilöö. Useinkin, jos on aikaa rakennella jotain ..

Zincc

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan