En ole koskaan ymmärtänyt pullapohjaista mustikkapiirakkaa
Mustikat menee siinä ihan hukkaan. Mieluummin pulla pullana ja mustikkapiirakka vaikka murotaikinasta.
Kommentit (40)
Sehän on ihan parasta!! Mikään muu mustikkapiirakka ei ole niin hyvää kuin äitini tekemä pullataikinapohjainen. Se on niiiin hyvää.
Hyvin monen miehen mielestä pullapohjainen mustikkapiirakka on se ainoa oikea. Ohut pohja pitää olla. Joskus laitoin reunustoiksi kapeat pullaletit.
Pullapohjainen kakkkein paras. Melko ohut pohja ja ristikot päällä ja mustikan sekaan perunajauhoa vähän, ettei vetistä pohjaa. Lurpsista namskis.
Oi ehdottomasti se pullataikinapohjainen. Kaikkiin piirakoihin, omena-, raparperi, puolukka-, ja omena. Ne menevät meillä aina hujauksessa, kun viitsin tehdä, kaikki naapureiden lapsetkin käyvät niitä syömässä.
Pullapohjainen mustikkapiirakka tuli halvimmaksi silloin kun ei eletty hyvinvointivaltiossa.
Piirakka oli viikonlopun herkku, jos vaikka naapurin rouva tulis käymään.
Jos on hyvä pullataikina, niin hyväähän se on.
Lapsuudessani ei muuta pohjaa ollutkaan kuin tuo pullapohja mustikkapiirakka. Muropohja on tullut elämääni myöhemmin.
Äitini oli 1940- luvulla syntynyt ja itse olen 1970- luvun lapsia.
Höh! Juuri tuossa kommentoin, että en tykkää pullapohjaisesta, niin heti alkoi tekemään mieli sellaista. :D
Vierailija kirjoitti:
Juu, pulla pullana ja piirakka piirakkana. Muropohjaiset on parhaita ja niistäkin mieluummin sellainen, jossa on kermaviilitäyte eikä sitä "kuivaa" mustikkaa.
Näin ne maut on erilaisia. Musta taas toi kermaviilisotkupiirakka on kamalinta ikinä. Joko marjat vaan taikinan sekaan sellaiseksi kakkumaiseksi piirakaksi tai hyvin tehty pullapiirakka.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään. Pullapohjalla se on tosi pahaa.
No ei se nyt "tosi pahaa" voi olla senään.
Vierailija kirjoitti:
Höh! Juuri tuossa kommentoin, että en tykkää pullapohjaisesta, niin heti alkoi tekemään mieli sellaista. :D
Mun alko myös tästä ketjusta tekemään mieli sitä, vaikka enemmän tykkään torttupohjaisesta. Mutta äitini suosi pullapohjaista ja sitä yleensä teki aina.
Kuiva pullataikina jonka päällä vetinen kerros mustikkaa, sotkua syödä. Joo en tykkää enkä ole vielä koskaan hyvää maistanut. Mustikka käy leivonnaisiin muiden marjojen kanssa mutta yksinään hankala eikä makukaan parhaimmasta päästä.
Vierailija kirjoitti:
Ennen emännät ja tyttäret leipoivat suuressa talossa valtavat määrät pullaa, ja siitä eri versioita.
Mustikka-aikana kipaistiin marjat metsästä ja tehtiin niistä sokerin ja pikkasen määrän perunajauhoa kanssa mustikkapiirakka suurelle pellille isoon leivinuuniin.
Ei siinä alettu erikseen tekemään mitään piiraspohjia, mustikkapiirakka tuli siinä sivussa, kun väännettiin pitkoja ja korvapuusteja ja voipullia.
Kuumaa oli hellepäivinä kun tuvassa oli isouuni lämmennyt, mutta heinäpellolle piti viedä mustikkapiirakka kahvit ja raikasta vettä.
Lopukisi laitettiin uuniin hautumaan illallisruoka.
Kuin suoraan lapsuudestani, äitini oli tuo miniä. Olen syntynyt 70-luvun lopussa.
Mustikkapiirakkaan kuuluu muropohja. Pullapohjaiset väännökset saa vetää pöntöstä. En kehtaisi tarjota vieraille pullaa, johon laitettu mustikkaa. Hyi.
Pullapohjan kanssa mustikka paras. Joskus teen mustikkarahkapullaa tai piirakkaa. Mitään kermaviiliä en siihen kyllä sotke.
Meripihkan kanssa ei ihan niin hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Pullapohjan kanssa mustikka paras. Joskus teen mustikkarahkapullaa tai piirakkaa. Mitään kermaviiliä en siihen kyllä sotke.
Meripihkan kanssa ei ihan niin hyvää.
Siis muropohjan 😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on varmaan että ette osaa leipoa hyvää pullaa. Mikä tahansa piirakka on parempaa kuin olla kokonaan ilman. Omenoista ja jopa puolukasta tulee hemmetin hyvää pullapohjan kanssa.
Tämä. Pullapiirakka on aivan ehdottomasti mielestäni maailman parasta...mummon tekemänä. Omani eivät maistu aivan yhtä hyvältä, se on se puuttuva vuosikymmenten kokemus, en vaan osaa vielä.
Jännä että meni näinpäin, että suurin osa inhoaa. Luulin asian olevan juuri toisinpäin 😄
Tuore, vielä vähän lämmin pullapohjainen mustikkapiirakka jossa runsas täyte perunajauholla saostettuna, lasi kylmää maitoa.
No tämä on mun lapsuuden herkku, mulla oli äiti joka leipoi pullaa joka viikko. Ymmärrän ettei kaikille maistu. Minulle piirakkapohjalla ei oikeastaan ole merkitystä kunhan se ei ole ehtinyt kuivua. On se mustikka hyvää.
Kyllä pullapohja on ainoa oikea. Hyvää muropohjakin on, mutta siinä on vähän teennäinen fiilis. Mustikkapiirakka on nimenomaan fiilisjuttu, niin perisuomalainen kesäherkku.
Tuntuu olevan arka aihe osalle;) Jos joku pitää pullapohjaisista piirakoista ei se automaattisesti tarkoita sitä että kaikki muu on pahaa ja vice versa. Kannattaa maistaa kaikkea eikä olla ennakkoluuloinen.