Kumpi on parempi työ, siivooja vai kaupan kassa?
Olen tällä hetkellä siivoamassa, ja mietin jos haen myös kaupan kassan työtä. Jos oletetaan että sitäkin tarjottaisi, kannattaisiko ennemmin mennä kassalle vai pysyä siivoojana?
Kommentit (19)
Kaupan kassalla on - yleensä - parempi palkka.
Suosittelen rakennussiivousta. Ei tarvi miettiä salille lähtemistä enää työpäivän päätteeksi. Ja palkka raksatessin mukainen, ellei korkeampi.
Kaupan kassalla voi iskeä vetreitä hopeakettuja.
Siivouksessa tykkään tällä hetkellä siitä, että saan siivota yksin silloin kun ketään muita ei ole enää paikalla. Ei mitään ikäviä ihmiskontakteja siis. En tiedä olisiko se aspa sen euroa paremman palkan arvoista. Siivoojana voin myös käydä vessassa ja pitää taukoa milloin itse haluan. Pelkään kassatyössä esim . sitä kun ärtyvän suolen kanssa on helposti ripulia että siitä kassalta ei sit voikaan niin vaan lähteä vessaan.
Virolaiset ja venakot polkevat palkkoja siivousalalla.
Ottaisin siivojan työn jos pitäisi valita. Itsenäistä ja tuskin yhtä kiireistä. Kassalla en jaksaisi hankalia asiakkaita ja sitä kiirettä pitkine kassajonoineen.
Mulle olis siivoojan työ mieluisampi, en jaksa mtn asiakaspalvelupa***a....
Paljonko kassalla tienaa? Siivosin viimeksi 13,01/h. Inhoan ihmisiä, joten kassa ei ole todellinen vaihtoehto.
Kaupassa yleensä parempi palkka, mutta bonarina "ihanat ja mielenkiintoiset" asiakkaat. Siivoojana taas touhuilee yleensä itsekseen, mutta palkka on huonompi ja ihmisten tahallinen sotkeminen raivostuttavaa. Riippuu hyvin paljon kohteesta mitä siivoaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaupan kassalla voi iskeä vetreitä hopeakettuja.
Totta. Räpsyillä saa kenet tahansa hopeaketun syömään vaikka kädestä.
Kaikki laillinen työ on samanarvoista, vaikkei se palkoissa näykään.
Kaupan kassa on aika laaja käsite (niin kuin toki siivoojakin). Onhan ihan eri asia olla Prisman kassalla kuin vaikka juustokaupan kassalla. Puhumattakaan Prisma vs. Chanelin muotitalo noin ääriesimerkkinä. Itse en vaihtaisi paikkaani erikoisliikkeen kassalla siivoustyöhön.
Olen tehnyt molempia monta vuotta ja kyllä siivoojana paljon helpommalla pääsee. Taukoja voi pitää koska hakuaa, ei tarvitse odottaa että joku tulee päästämään, tyäajat on joustavia ja saa tehdä itsenöis työtä, usein vielä yksin. Kassalla joutuu olemaan koko ajan suurennuslasin alla ja veetumaisten asiakkaitten sylkykuppina. Kiirettä ja jonoa syntyy vähän väliä ja työ käy selän ja hartioitten päälle. Jalat ja takapuoli taas ei saa liikuntaa ollenkaan, eli persaus leviää.
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin siivojan työn jos pitäisi valita. Itsenäistä ja tuskin yhtä kiireistä. Kassalla en jaksaisi hankalia asiakkaita ja sitä kiirettä pitkine kassajonoineen.
Juu, asiakkaita ei jaksaisi.
Riippuu henkilöstä, mutta mä sanoisin että kaupan kassa. Siivoustyössä en tykännyt kohteiden tiukoista mitoituksista ja ainaisesta kiireestä, kahvitaukoakaan ei ollut.
Minä siivoustyössä silmäilen kohteen ja priorisoin tehtävät sen mukaan miltä siellä näyttää. Ihan ekana ne kohdat mistä huomaa heti jos siivooja ei ole tehnyt eli roskat, tiskit ja WC. Jos ohjeissa on jotain jokapäiväistä moppausta plus imurointia, aika usein voi ne jättää tekemättä jos ei näytä yhtään likaiselta ja aika loppuu kesken. Siivouksessa pitää siis vaan osata vähän kikkailla ja jättää kylmästi jotain tekemättä jos ei aikaa riitä ja jos se vaikuttaa turhalta. Kukaan ei myöskään ole hengittämässä niskaan ja ei asiakas huomaa onko puhdas lattia mopattu vai ei.
Laitoshuoltaja olen nyt mutta ahdistaa kumartua pesemään wc-pönttöä kun muut kävelevät korot kopisten ohi. Jatkuvasti myös kaikki rupeaa juttelemaan. Sama työpaikka 2 vuotta ja silti jään nurkan taakse odottamaan jos ihmisiä lähestyy. Tuntuu että kaupassa työ olisi siistimpää ja harvempi olisi tuttavallinen. Jos kiire ahdistaa voisi valita marketin sijaan vaatekaupan. Olisin vain "kone" joka suorittaa maksun. Mutta itse työ olisi haastavampaa. Asiakas näkee jos en saisi kassakonetta toimimaan tms. Siivotessa kukaan ei huomaa jos mokailen (ellei nyt tavarat tipu lattialle).
Siivooja on parempi jos sen saa tehdä itsenäisesti työajan ulkopuolella. Palkka surkea molemmissa. Olen nuorempana ollut vuoden kaupassa ja tein siivousta keikkatyönä päivätyön ohella muutaman vuoden.