Muutto: mitä voi jättää vanhaan asuntoon?
Kattolamput?
Seinähyllyt?
Varastoon vanhat maalipurkit (että tietää, millä sävyllä on maalattu) tai poistetut lämpöpatterit?
--
Mitä olette itse jättäneet tai teille on jätetty?
Kommentit (56)
Perseelle haiseva sohva on kohteliasta jättää seuraavan asukkaan iloksi.
Meillä kohutaan nyt paikallislehdessä purettavasta kaupungin vuokratalosta pois muuttaneelle asukkaalle lähetetystä 300 euron siivouslaskusta. Hylätyn tavaran poistaminen maksaa ja paremmat keittiön kaapit tms. menevät uusiokäyttöön kuulemma. Lokakuussa talosta katkeaa sähköt ja vedet.
Vierailija kirjoitti:
Vessapaperirullan jätän, en muuta.
Entäs jääkaappi ja lämpöpatterit?
Vierailija kirjoitti:
Kaiken, mitä et viitsi kaatopaikalle kantaa. Vuokranantaja ottaa takuuvuokrasta sitten tyhjennysmaksun.
Kyllä, se toisessa kaupungissa asuva vuokranantaja todella ilahtuu siitä valtavasta tv-tasosta ja jostain mäntysängystä ja oikein riemuitsee kun saa järkkäillä sen kaatsikuljetuksen.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on jätetty 120 cm leveä runkopatja, säkkituoli, lukuisia hyllyjä, pöytiä ja rikkinäisiä nojatuoleja, sanomalehtiä, tyhjiä pulloja (ei kierrätyskelpoisia), kukkaruukkuja, 2 laatikollista liinavaatteita, verhotankoja ja peilejä. Vastaavasti vuokralaiset vievät mielellään mennessään valaisinten sokeripalat, ikkunoiden avaamisessa tarvittavan "kahvan", jääkaapin (jos se on pieni eli alle 100 litraa), sälekaihtimet, pimennyskaihtimet, verhotangot (juu, näitä viedään ja jätetään), peilikaapin sekä suihkuseinän.
Joo meillä on varmaan olleet samat vuokralaiset! Todella riemukasta aina mennä tarkistamaan se asunto, kaikkea jännää löytyy.
Jos myyt asunnon, voit neuvotella mitä jää.
Jos olet vuokralla, viet omat romusi hittoon.
Aika moneen asuntoon on jätetty vessaharja, ja en yhtään ymmärrä miksi. Tuskin kukaan haluaa edellisen asukkaan likasta vessaharjaa, vaan ostaa uuden oman.
Jätän (vuokra)asuntoon ne tavarat, jotka siellä jo oli ennen muuttoani. En välttämättä voi tietää, että onko eteisen valaisin vuokranantajan vai entisen vuokralaisen.
Ällöttävintä on jättää vessaharja, suihkuverho tai vessapaperia jälkeensä. Ne joutavat kaikki heti roskikseen ensisiivouksen yhteydessä.
Sijoitusasunnoistani on silloin tällöin tarttunut vuokralaisen muuttokuormaan ikkunanavaaja, jolla ikkunat avataan pesua varten ja joka on asunnossa alunperinkin ollut ja tarkoitettu jätettäväksi asuntoon.
Myin yhden asuntoni kiinteistönvälittäjän välityksin, kun jo olin muuttanut toiselle puolelle Suomea. Välittäjä halusi, että jätän asuntoon näyttöjä varten muitakin kuin kiinteitä valaisimia. Hän lupasi ottaa ne itse pois, jos ostaja olisi tyytymätön.
Myin yhden asunnon kiinteistönvälittäjän välityksin, kun olin jo itse muuttanut toiselle puolelle Suomea. Kiinteistönvälittäjä halusi, että jätin asuntoon näyttöjä varten muitakin valaisimia kuin kiinteät valaisimet. Hän lupasi ottaa ne itse pois, jos ostaja olisi tyytymätön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seinässä olevien tapettien ylijäämät (jos tarttee paikkailla)?
Mitä mä just luin?
Tapetoidessa on sävyerojen välttämiseksi tarkkaa, että kaikki rullat ovat samaa erää. Nyt sitten meinaat paikata sen vanhan valossa haalistuneen tapetin komeron perillä valolta suojassa säilytetyllä rullalla?
😂😂😂
Kaikki tapetit ei ole suorassa auringonvalossa ja haalistu. Toki jos haluaa, että 10x3 cm repeämän takia uusitaan koko seinän tapetit, niin kyllä se minulle vuokranantajana sopii. Sinähän sen maksat.
Jos itse asuisin vuokralla ja vuokranantaja alkaisi ehdotella, että ”Paikataanpas tuo rikkinäinen ja kauhtunut tapetti. Mulla on tätä samaa tapettia jemmassa. Näköjään tuommonen 10x15cm pala riittää. Kun itse tekee, sitä saa, mitä tulee” alkaisin katsella pikapikaa uutta asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos seinähyllyt poistaa täytyisi reiät paikata ja seinä ehkä maalata.
Vuokrakämpissä kiinteäasenteisia kalusteita ei saa irrottaa, esim. sälekaihtimet pitää jättää, vaikka olisi itse kustantanut ne.
Et sitte yhtään aiemmin kertonu. Entäs nuo jääkaapit sekä keittiön kaapit sun muut. Oliki aika duuni saada raahattua ne kyyläävien naapurien silmien alta pakuun. Varmaan kyttäävät kolmessa vuorossa...
Saksassa ainakin on tyypillistä viedä keittiön kaapit mukanaan muutettaessa. En kyllä kuollaaksenikaan käsitä että miksi, mutta näin se vaan menee.
Useissa maissa mm. Norjassa jääkaappi pitää hankkia itse, joissain maissa jopa kokonainen keittiö putkineen kaikkineen.
Ja Alankomaissa lattia, siis ihan vuokra-asuntoihinkin :D
Pitääkö omistusasunnosta pois muutettaessa jättää seinävaisimet jotka ovat kytketty sokeripalalla? Uudet asukkaat ovat sitä mieltä että ne kuuluu jättää, itse hiukan erimieltä.
Entäpä mitä kuuluu loppusiivoukseen? Ikkunoiden pesu?...
Voit jättää ainakin sian sinne.