Käykö lestadiolaiset koskaan ravintolan terassilla?
Kun siellä porukka ottaa alkoholia? Mietin vain kun itselle kesän mukavimpia ajanviettopaikkoja.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ymmärtänyt että anteeksianto on iso asia.
Joten voi tehdä mitä huvittaa ja jälkeenpäin rukoilla anteeksiantoa ja siinä se sitten olikin.
Ei mene ihan noin. Aito halu saada anteeksi ja pyytää anteeksi ei ole itsestäänselvyys. Voi olla, ettei tule tunnetta/tarvetta siihen tai on halu, muttei kehtaa. Eli jokainen tietoinen ja tahallinen väärinteko on riski sille, että asiat lähtevät menemään todella pieleen.
Unohtuiko taas, että kaikissa kristillisissä seurakunnissa rukoillaan synnintunnustus ja julistetaan anteeksiantamus. Ei ainoastaan lestadiolaisille
Vierailija kirjoitti:
Absolutisti omasta tahdostaan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole lestadiolainen, mutta siltikään en vielä aikaani ravintoloiden terasseilla. Tai joskus nuorena vietin, mutta 21 vuotiaana mielenkiinto loppui täysin sellaiseen täysin aivottomaan touhuun. En löytänyt enää mitään mielenkiintoista alkoholin juomisessa ja jonkun epämääräisen juoppoporukan kanssa terasseilla/ravintoloissa istumisessa, känniläisten mölyämisen kuuntelemisessa, huuruisessa olossa olemisessa ja ihmisten katselemisessa. Kasvoin siitä ohi. Jotkut ääliöt eivät kasva ikinä ja he ovat säälittäviä tyyppejä, mutta jokainen tavallaan.
Kiva tuomitseva asenne sinulla. Mistäköhän olet oppinut?
Etkö osannut lukea? Kirjoitin, että olen istunut ravintoloissa ja terasseilla, mutta en saanut niistä enää mitään mielenkiintoa, koska juoppojen seura ei enää napannut ja en löytänyt alkoholistakaan mitään iloa enää. Minun puolestani juopot voivat jatkaa terasseilla istumistaan, mutta itseä se ei kiinnosta.
millaisissa mestoissa sä oikein pyörit. Siellä missä itse olen käynyt, ei ole mitään juoppoja. No mut kiva hei, sä olet ottanut itseäsi niskasta kiinni että pyöri enää juopporemmeissä.
Kenenkään usko ei ole kiinni parista kaljatuopista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten voi tehdä mitä huvittaa ja jälkeenpäin rukoilla anteeksiantoa ja siinä se sitten olikin.
Ei mene ihan noin. Aito halu saada anteeksi ja pyytää anteeksi ei ole itsestäänselvyys. Voi olla, ettei tule tunnetta/tarvetta siihen tai on halu, muttei kehtaa. Eli jokainen tietoinen ja tahallinen väärinteko on riski sille, että asiat lähtevät menemään todella pieleen.
Unohtuiko taas, että kaikissa kristillisissä seurakunnissa rukoillaan synnintunnustus ja julistetaan anteeksiantamus. Ei ainoastaan lestadiolaisille
Ei unohtunut, vastasin vaan siihen mitä tapahtuu vl-uskossa, koska ymmärsin lainattavan kommentin viittaavan lestadiolaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäkää käsittää, ettei lestadiolaisuus ole mitään kummallista. Ainoa asia, joka siellä on erikoista, että naisten asema on huono. Eivät tykkää naispapeista, mutta kuuluvat samaan kirkkokuntaan. Aivopestyä porukkaa, joka on unohtanut, että Jeesus pelasti kaikki ihmiset.
Jos haluaisin olla pappi tai puhuja (saarnaaja), varmaan kokisin, että naisen asema on huono. Muuten koen sen jopa olevan siinä mielessä parempi, että minun ei tarvitse todistaa olevani nainen = täyttää naisellisuuden vaatimukset meikkaamalla, kynsiä laittamalla jne.
Mutta naiseksi ei kuitenkaan lasketa ellet hanki lapsia.
No, omassa elämässäni koen sen helpotukseksi, ettei tarvitse meikata.
kuvitteletko, että kaikkien niiden naisten jotka eivät ole lestadiolaisia, on pakko meikata? Naiset saa kyllä ihan itse päättää meikkaavatko vai eivät. Se ei liity mitenkään uskontoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei unohtunut, vastasin vaan siihen mitä tapahtuu vl-uskossa, koska ymmärsin lainattavan kommentin viittaavan lestadiolaisuuteen.
Vl usko on samaa kuin muidenkin usko.
Sätkän siellä lesta saisi polttaa luihauttaa, ellei sitten ravintoloitsija ole kieltänyt.
En itse ole lestadiolainen, mutta kesäaikaan olen käynyt lestadiolaisen ystäväni kanssa esim. ruokaravintoloiden ja kahviloiden terasseilla syömässä tai kahvilla. Jotkut nauttivat noissakin vain alkoholia terassilla, mutta enpä usko sillä olevan niin merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäkää käsittää, ettei lestadiolaisuus ole mitään kummallista. Ainoa asia, joka siellä on erikoista, että naisten asema on huono. Eivät tykkää naispapeista, mutta kuuluvat samaan kirkkokuntaan. Aivopestyä porukkaa, joka on unohtanut, että Jeesus pelasti kaikki ihmiset.
Jos haluaisin olla pappi tai puhuja (saarnaaja), varmaan kokisin, että naisen asema on huono. Muuten koen sen jopa olevan siinä mielessä parempi, että minun ei tarvitse todistaa olevani nainen = täyttää naisellisuuden vaatimukset meikkaamalla, kynsiä laittamalla jne.
Mutta naiseksi ei kuitenkaan lasketa ellet hanki lapsia.
No, omassa elämässäni koen sen helpotukseksi, ettei tarvitse meikata.
kuvitteletko, että kaikkien niiden naisten jotka eivät ole lestadiolaisia, on pakko meikata? Naiset saa kyllä ihan itse päättää meikkaavatko vai eivät. Se ei liity mitenkään uskontoon.
En kuvittele, puhun omasta puolestani. Kaikilla on oma elämä ja se on niin monivivahteista johtuen eri luonteista ja lapsuuskokemuksista ja kaikesta muustakin elämän varrella tapahtuneesta, että todella paha verrata yhtään kenenkään saman ryhmänkään ihmisen kokemusmaailmaa toisiinsa.
On lukuisia vl-perheeseen syntyneitä naisia, joita ahdistaa se, että meikkaaminen ei ole sopivaa. Minä puolestani olen elänyt elämää, jossa olen ilman mitään syyllisyyksiä voinut halutessani bilettää, meikata, ryypätä, harrastaa avioliiton ulkopuolista seksiä, tanssia, kiroilla jne. En kaipaa sitä yhtään ja se on minun todellisuuteni. Olen onnellinen nyt ja tyytyväinen tähän toisenlaiseen elämääni. En koe naiseuttani rajoitettavan ja mikäli haluaisin, voisin avata kuvainnollisen oven ja poistua, kaikki sukulaiseni ja lapsuusystäväni ovat "epäuskoisia", joten en jäisi edes tyhjän päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se ole jo siinä kohti menny pieleen, kun liittyny tollaseen lammaslaumaan.
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään usko ei ole kiinni parista kaljatuopista.
Ken tuoppiin tarttuu, se tuoppiin hukkuu.
Lestadiolaiset eivät käy terassilla. Kahvilla tai syömässä toki voi käydä ja vaikka silloin istua jonkinlaisella terassilla, mutta yleensä eivät tällaisissa paikoissa käy missä sillain nimenomaisella tavalla istutaan terassilla (ja juodaan alkoholia).
Lestadiolaisperheestä olen itse, teini-iästä asti ollut "epäuskoinen" mutta en ole kyllä itsekään tähän ikään (23) mennessä koskaan istunut terassilla. Kuulostaa kuolettavan tylsältä mennä johonkin vain istumaan. Toki voisi olla eri asia jos olisi kavereita sinne mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Lestadiolaisperheestä olen itse, teini-iästä asti ollut "epäuskoinen" mutta en ole kyllä itsekään tähän ikään (23) mennessä koskaan istunut terassilla. Kuulostaa kuolettavan tylsältä mennä johonkin vain istumaan. Toki voisi olla eri asia jos olisi kavereita sinne mukaan.
on helppo uskoa, ettet ole käynyt koskaan terassilla, jos luulet että sinne mennään vain istumaan :D Pääsääntöisesti sinne mennään juurikin kavereiden kanssa. Ja siellä myös jutellaan. Pelkkä istuminen ei ole se juttu.
Vierailija kirjoitti:
Lestadiolaiset eivät käy terassilla. Kahvilla tai syömässä toki voi käydä ja vaikka silloin istua jonkinlaisella terassilla, mutta yleensä eivät tällaisissa paikoissa käy missä sillain nimenomaisella tavalla istutaan terassilla (ja juodaan alkoholia).
Ainakin täällä vl-ihmemaassa Pohjois-Pohjanmaalla paikalliset liikenneasemat täyttyy kesäiltaisin juurikin näistä tyhjänpanttina istuskelevista nuorista. Parveillaan porukalla yhden limupullon ympärillä, myllätään tuolit ympäri salia ja hoetaan mitä mielikuvituksellisimpia kirosanamuunnoksia ja kaakatetaan muutenkin isoon ääneen. Siis ihan sitä samaa mitä siellä "tylsillä" terasseillakin.
Lst tai ei, voihan sitä olla terassilla ottamassa selvää kuka ja kuinka usein, kenen kanssa ja missä kunnossa aikaansa viettää.
No radio dei ortodoksikirkko helluntai ylläpitää myynti Jeesusta ja viinibaaria Espan puistossa lähellä missä juutalaiset pitää viinibaaria kappelissa ja muita . Muslimit on perinteisesti viinamyyjiä baarissa tarjoilijoita. Eiköhän nämä synnit ole kaikille ihan samat esitetään uskontoa ja tehdään syntejä .
Heissä on alkoholia käyttäviä, mutta ehkä eivät terassilla, eikä ainakaan kotipaikkakunnalla.
Vaparit polttaa salaa tupakkaa ja huumeita .
En ole minäkään lestadiolainen, enkä juurikaan käy ravintoloiden terasseilla. Pakko kuitenkin sanoa, että kylläpä oli asenteellinen ja ennakkoluuloinen kommentti. Terassilla voi myös seurustella sivistyneesti, nauttia alkoholittomia juomia ja hei, voi ottaa ihan vaan drinkin tai kaksi. Ei ole pakko vetää perseitä. Miltäpä se kuulostaisi? Tai ehkä oletkin eksynyt vääränlaiseen seuraan, vääränlaiselle terassille? Toki räkälöitäkin löytyy ja humalahakuista juomista, mutta on ihan turha väittää että kuvaamaasi meno olisi tyypillistä kaikkialla. Päinvastoin vaikuttaisi siltä, että suomalaisten juomatavat on siistiytyneet huomattavasti.