Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö mennä koronatestiin, jos saa flunssan?

Vierailija
20.07.2020 |

Kysymys oli jo otsikossa. Minulla on siis maailman tavallisin räkätauti, ja vointi on olosuhteisiin nähden hyvä. Mutta periaatteessa oireet toki sopisivat koronaankin: kova yskä, kurkkukipu jne.

Pitäisikö olla johonkin yhteydessä? Mulla on tämä viikko vapaata joten voin köllöttellä kotona, enkä aio lähteä kylille ketään tartuttamaan.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lieväkin korona voi aiheuttaa oireita monen kuukauden ajan, mutta testi voi näyttää positiivista vain muutaman päivän ajan oireiden alkamisesta. Eli jos näitä ihme oireita alkaa tulemaan, lääkäri ottaa sinut herkemmin todesta, jos sinulla on se positiivinen koronatesti otettuna.

Vierailija
22/32 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tavallinenkin flunssa kestää aina 3-6 viikkoa... Eli aina kipeänä joutuu menemään takaisin töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronatestiin pitää mennä kaikistaflunssaoireista, jotta tartuntaketjut pystytään selvittämään ja altistuneet eristämään.

Korona on tartuttava jopakaksi päivää ennen oireiden alkamista. Jos koronatestisi on positiivinen, pitää jäljittää kaikki lähikontaktisi tuolta ajalta. Heidät laitetaan karanteeniin, jotta tartuntaketju saadaan tyrehtymään.

Kukaan ei voi tietää varmaksi pelkistä oireista onko kyseessä flunssavai korona.

Ainakin HUS-alueella pääsee testiin, jos on vain yksi oire. Nythän pyritään testaamaan mahdollisimman paljon ihmisiä.

Vierailija
24/32 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai pitää. Mistä sinä sen voit muuten tietää onko se perinteinen nuha vai korona?

Mitä sillä tiedolla edes tekee? Jos vointi on hyvä ja pysyttelee kotona estäen näin muiden tartuttamisen?

Jos se on koronaa, joutuu olemaan eristyksissä huomattavasti pidempään kuin muun kuumeflunssan yhteydessä. Se on näet joillekin hengenvaarallinen ja tässä on vähän niin kuin yritetty sitä tukahduttaa.

Googlailin ja 2 vrk oireitten loppumisesta voi mennä terveydenhuoltohenkilökuntakin töihin. Lähde THL. Kyseessä ei siis ole mikään tavanomaista huomattavasti pidempään oleva eristys.

T. Ap

Normaalissa flunssassa riittää yksi kuumeeton päivä kotona. Eli silloin ei tarvitse jäädä ollenkaan kotiin, jos ei ole kuumetta ja yleisvointi on sellainen, että jaksaa töitänsä tehdä. Pieni nuha ja yskä ei normaalissa flunssassa estä töihin menoa. Ellei sitten ole jossain syöpäosastolla hoitajana.

Normaalisti näin. Mutta koronan myötä ohje on, että edes pienessä nuhassa ei mennä töihin. Koska se, että on lievä flunssa ei ole tae siitä, että ei ole korona. Monilla korona on ollut nimenomaan oireiltaan kuten lievä flunssa. Ja tälläinen voi tartuttaa jollekin, joka saakin taudin vakavan muodon.

Vierailija
25/32 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päässyt testiin, kuumetta 38, nuha ja yskä. Ei ole varaa käydä omalla kustannuksella niin ollaan nyt sitten testaamatta. Reilun viikon verran tartuttaa lieväoireisena niin sitten voi mennä ulos, näin ohjeistettiin.

Vierailija
26/32 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koronatestiin pitää mennä kaikistaflunssaoireista, jotta tartuntaketjut pystytään selvittämään ja altistuneet eristämään.

Korona on tartuttava jopakaksi päivää ennen oireiden alkamista. Jos koronatestisi on positiivinen, pitää jäljittää kaikki lähikontaktisi tuolta ajalta. Heidät laitetaan karanteeniin, jotta tartuntaketju saadaan tyrehtymään.

Kukaan ei voi tietää varmaksi pelkistä oireista onko kyseessä flunssavai korona.

Ainakin HUS-alueella pääsee testiin, jos on vain yksi oire. Nythän pyritään testaamaan mahdollisimman paljon ihmisiä.

Itse en mennyt sen takia kun en ollut kenenkään kanssa tekemisissä pariin viikkoon. Ainoastaan olin kaupoissa käynyt. Ei olis ollu jäljiteltävää.

Vierailija
27/32 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lieväkin korona voi aiheuttaa oireita monen kuukauden ajan, mutta testi voi näyttää positiivista vain muutaman päivän ajan oireiden alkamisesta. Eli jos näitä ihme oireita alkaa tulemaan, lääkäri ottaa sinut herkemmin todesta, jos sinulla on se positiivinen koronatesti otettuna.

Kiitos huolenpidosta. 😊 Minulla on mainio omalääkäri, ja saan ottaa hänen omaan puhelinnumeroonsa milloin tahansa yhteyttä. En siis oikein pidä mahdollisena, etteikö minua otettaisi tosissaan tai ettenkö pääsisi tarvittaessa hoitoon.

Selailin tuossa allakkaa, ja itse asiassa minulla oli hieman vuotava nenä jo viime torstaina, mutta kurkku kipeytyi vasta eilen, enkä ole koko asiaa ennen sitä ajatellut. Tuo testin etsikkoaika on siis kohdallani jo mennyt, ja sen herkkyys tuntuu muutenkin olevan vain 50-80 %.

T. Ap

Vierailija
28/32 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on nyt flunssa enkä testiin edes pääse kun ei ole kuumetta, ei köhää. Ihan vaan nokka tukossa ja paska olo. Keuhkoihin tai rintaan ei satu, eikä muualle.

Eikö nykyään pitäisi päästä jo pienimmästäkin oireesta? Omat tuttuni ovat ainakin päässeet heti.

Vierailija
29/32 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos huolenpidosta. 😊 Minulla on mainio omalääkäri, ja saan ottaa hänen omaan puhelinnumeroonsa milloin tahansa yhteyttä. En siis oikein pidä mahdollisena, etteikö minua otettaisi tosissaan tai ettenkö pääsisi tarvittaessa hoitoon.

Selailin tuossa allakkaa, ja itse asiassa minulla oli hieman vuotava nenä jo viime torstaina, mutta kurkku kipeytyi vasta eilen, enkä ole koko asiaa ennen sitä ajatellut. Tuo testin etsikkoaika on siis kohdallani jo mennyt, ja sen herkkyys tuntuu muutenkin olevan vain 50-80 %.

T. Ap

No mikä siihen testiin menemisessä on niin vaikeaa? 

Vierailija
30/32 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai pitää. Mistä sinä sen voit muuten tietää onko se perinteinen nuha vai korona?

Mitä sillä tiedolla edes tekee? Jos vointi on hyvä ja pysyttelee kotona estäen näin muiden tartuttamisen?

Jos se on koronaa, joutuu olemaan eristyksissä huomattavasti pidempään kuin muun kuumeflunssan yhteydessä. Se on näet joillekin hengenvaarallinen ja tässä on vähän niin kuin yritetty sitä tukahduttaa.

Googlailin ja 2 vrk oireitten loppumisesta voi mennä terveydenhuoltohenkilökuntakin töihin. Lähde THL. Kyseessä ei siis ole mikään tavanomaista huomattavasti pidempään oleva eristys.

T. Ap

Normaalissa flunssassa riittää yksi kuumeeton päivä kotona. Eli silloin ei tarvitse jäädä ollenkaan kotiin, jos ei ole kuumetta ja yleisvointi on sellainen, että jaksaa töitänsä tehdä. Pieni nuha ja yskä ei normaalissa flunssassa estä töihin menoa. Ellei sitten ole jossain syöpäosastolla hoitajana.

Aloituksessa nimenomaan sanoin olevani tämän viikon kotona, joten en ole menossa ketään tartuttamaan. Enkä muuten ole koskaan tarvinnut sairaslomasääntöjä flunssan vuoksi. Jos olo ei ole työkykyinen, niin silloin täytyy jäädä kotiin.

T. Ap

Eikyse ole pelkästään siitä että sinä et tartuta, vaikka se on tietenkin tärkeintä. Että pysyt eristyksissä niin kauan että on aivan varma ettet lähetä virusta eteenpäin. Kyse on myös siitä, että ketjujen tukahduttamisen takai pitää päästä haarukoimaan mistä mahdollisesti olet tartunnan saanut ja arvioimaan ehditkö altistaa joitain ennen sairastumistasi.

ELI JOS ET MENE TESTIIN OLET LAISKA JA ITSEKKÄÄSTI  PIITTAMATON.

Vierailija
31/32 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole ihme, että se leviää, kun kaikki vaan vähettelevät oireitaan. Sitten painellaan menemään kuitenkin kaupoissa, hoplopeissa ja laivoilla normaaliin tapaan ja tartutetaan muutkin... 

Vierailija
32/32 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

Eli olet ollut tartuttava viime tiistaista alkaen (tartuttaminen korkeimmillaan 1vrk ENNEN oireiden ilmaantumista) eikä sinua voisi vähempää kiinnostaa keitä on mahdollisesti vuoksesi altistunut ja mahdollisesti levittävät tartuntaa eteenpäin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan