Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokralainen ei maksanut vuokria, nyt irtisanoin sopparin ja..

Vierailija
20.07.2020 |

Oikeusjuttuhan tästä tulee ja häätö.. todella surullista. Tämä ihminen vaikutti niin mukavalta ja normaalilta. Miten tällaiseen tilanteeseen ajaudutaan, että vuokrat jäävät maksamatta?? Tiedän että on rahahuoli varsinkin näin korona-aikaan ja joustin jopa kolme kuukautta. Sovimme että tässä kuussa 15pv maksaa kaikki kolme vuokraa. Halusin olla ymmärtäväinen, mutta tiesin minä kait sisimmässä että eihän hänellä yhtäkkiä kolmeen kuukauteen varmasti varaa ole..
Onko tietoa kauan tuollaisessa prosessissa menee oikeudessa? Kokemuksia? Ennen kuin saan rahat itselleni.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitsen vuokralaiseni tosi tarkkaan, ei ole sattunut tälläistä näiden yli 15v aikana. Toki voi sattua, harmillista. Joku sanoisi, että omistavan luokan murheita.

Joo mäkin kuvittelin olevani hyvä ihmistuntija. En enää vuokraa, en yksinkertaisesti jaksa.

Vierailija
22/46 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin 19-vuotiaana puolisen vuotta vuokralla yksityisellä. Tästä on aikaa jo ~15 vuotta. Vuokranantaja oli todella mukava nainen, ja meillä synkkasi hyvin. Olin juuri muuttanut opintojen perässä uuteen kaupunkiin ja aloittanut opintojen ohella puhelinmyyntityöt. Kelan tukia sain muistaakseni juuri sen vuokran verran. Pari kuukautta sinnittelin, ennenku oli pakko myöntää että eihän tässä rahat riitä mitenkään. Ruokaa oli pakko saada ja sähkö- ja puhelinlasku maksaa. Olin nuori ja tyhmä, enkä uskaltanut kertoa kenellekään enkä tiennyt mistä pyytää apua tilanteeseen. Jätin pari vuokraa maksamatta, aina siinä tyhmässä uskossa, että kohta saan puhelinmyyntityöstä sellaista palkkaa, että voin kuitata ne rästit pois. Sitä päivää ei ikinä tullut. Lopulta sain häädön ja hyvä niin. Vuokranantaja sai rahansa kyllä ulosoton kautta lopulta takaisin, mutta ihan järkyttävästi edelleenkin hävettää tämä keissi. Oon monta kertaa miettinyt, että ottaisin yhteyttä ja pyytäisin anteeksi.

Kohtalotoveri täällä!

Otin omissa nimissä 18-vuotiaana lainaa ja pikavippejä silloisen mieheni takia.

Lopulta ajauduin hirveisiin velkoihin ja opiskelin ja asuin vuokralla. Olin hirveässä stressissä ja häpeässä ja en kyenyt maksamaan parin kuukauden vuokraa ja sain häädön. Maksoin vuokrat isäni tuella ja maksoin hänelle myöhemmin takaisin.

Kävin itseasiassa myöhemmin viemässä vuokranantajani työpaikalle kukkalähetyksen ja kortin jossa kerroin kuinka pahoillani olin.

Onneksi tilanne päättyi lopulta hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ap tietää etukäteen, että häätö tulee , eihän hän ole edes vielä irtisanonut vuokralaistaan.

Ja vuokralainen voisi ihan hyvin hommata sossusta uuden asunnon, jolloin häntä ei tarvitse häätää mihinkään.

Mistä pirusta näitä pölvästien provoja oikein sikiää!

Vierailija
24/46 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onneksi vuokralaisen luottotiedot menevät, joten ei voi huijata seuraavaa samalla tavalla. Olisi hoitanut asiansa ajoissa. Jos tulot ovat pienet, saisi asumistukea yms. 

Vierailija
25/46 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän että tälläinen asia suututtaa ihmisiä ja etenkin vuokraajia. Kuitenkin pitää muistaa että ihmiset ovat vain erehtyväisiä ja nuoret varsinkin. Täälläkin kahdelta nuorena erehtyneeltä järkeviä vastauksia joka ainakin minulla nostattaa empatian heille. Toivottavasti pärjäävät nyt paremmin. Joskus elämä voi saattaa vaikeaan tilanteeseen.

Vierailija
26/46 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sulla ap on ainakin parin kuukauden tai yhden kuukauden vuokravakuus takanasi, siitä et huomannut mainita mitään provo aloituksessasi.

Vierailija
27/46 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka vaikeaa on ymmärtää irtisanomisen ja purkamisen erot... Näköjään äärimmäisen...

Vierailija
28/46 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on molemmissa sijoituskämpissä vuokralaisena aina kaunis nuori nainen juuri siltä varalta että jos on rahan kanssa tiukkaa niin voidaan sopia korvaavia maksutapoja väliaikaisesti.

Vierailija
29/46 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli provo tai ei, niin mua ihan aidosti kiinnostaa että miksi vuokralainen

a) hajotit asunnon

b) jätit vuokrat maksamatta

Miksi, mitä ihan tarkkaan tapahtui?

Vierailija
30/46 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
31/46 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käy hakemassa huoneistosta kaikki kallis kama: hyvä elektroniikka, kultakorut, design-tuotteet. Pidät ne, ellei rahaa ala kuulumaan vaikka 3 viikon sisään ja tilaat HE:n "muuttoporukan" tekemään huoneiston tyhjennyksen.

Koska jos 3kk vuokra on rästissä niin kultakoruja löytyy?

Varmaan löytyy. Veikkaan, että on kalliit kansallispuvutkin. Viihde-elektroniikkaa löytyy ainakin. Kuitit voi kyllä olla kadoksissa.

Vierailija
32/46 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole provo, mutta myönnän kyllä että olen aika amatööri näissä asioissa. Kyse ensimmäisestä vuokralaisesta ja ehkä en ole tarpeeksi tietoinen niinkuin pitäisi. Tuon takuuvuokran on kuitenkin tarkoitus kattaa mahdolliset korvaukset asunnossa sekä sitten tuo viimeinen vuokra.

No toivon kuitenkin tälle vuokralaiselle onnea jatkoon ja kaikkea hyvää. Meidän perhe pärjää kuitenkin, vaikka rahoja ei tulisi.

Kiitos parille henkilöille teidän tarinoistanne! Auttavat asettumaan teidän asemaanne. Nuoresta vuokralaisesta on minullakin kyse.

Ap

Vierailija
33/46 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän että tälläinen asia suututtaa ihmisiä ja etenkin vuokraajia. Kuitenkin pitää muistaa että ihmiset ovat vain erehtyväisiä ja nuoret varsinkin. Täälläkin kahdelta nuorena erehtyneeltä järkeviä vastauksia joka ainakin minulla nostattaa empatian heille. Toivottavasti pärjäävät nyt paremmin. Joskus elämä voi saattaa vaikeaan tilanteeseen.

Ymmärrän ihan hyvin että elämäntilanteet on joskus vaikeita. Mutta en ymmärrä että niistä ei kerrota vuokraisännälle ennen kuin kuu on lopussa. Vuokraisäntä joko sanoo sori sun on sitten muutettava, tai laskee vuokraa tai antaa maksuaikaa.

(En ymmärrä kyllä sitäkään että kun vuokraisäntä tulee vastaan ja antaa vuoran anteeksi tai laskee sitä, se kämppä pitää silti vetää säleeksi.) 

Vierailija
34/46 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tuskin olet vuokranantaja. Silloin tietäisit oikeat termit.

No jos irtisanoit, niin ootat varmaan sen 6 kk irtisanomisajan ja kai sinulla on validi syy irtisanomiseen...

Vuokranantaja saa irtisanoa asunnon ilman mitään "validia" syytä, kunhan tuota irtisanomisaikaa vaan noudatetaan.

Vierailija
35/46 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi odotit kolme kuukautta?? Lain mukaan kaksi jo riittäisi irtisanomiseen.

Kaksi myöhästynyttä maksua riittää purkamiseen, missä ei ole edes mitään irtisanomisaikaa vaan välittömästi pitäisi muuttaa pois. Mutta useimmiten nämä luuserit jäävät notkumaan asuntoon ja heidät pitää käräjien kautta häätää. Siinä menee 2-6 kk.

Vierailija
36/46 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englantilainen TV-ohjelma "Ulosottomiehet" on kyllä avannut silmäni. Maahan lappaa ympäri maapallon väkeä, joille sossu takaa tietyn asumistuen ja kun se loppuu, eletään yhtä leveästi, kunnes yksityinen vuokranantaja vie asian oikeuteen. Yksityisen vuokranantajan etuja ei kukaan puolusta. Pummeille pitäisi antaa kaikki ilmaiseksi, vaikka vuokranantajalla olisi asuntovelkaa ja korkoja maksettavana. Lisäksi nuo "vuokralaiset" pilaavat usein asunnot siivottomuudellaan.  

Vierailija
37/46 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai sulla ap on ainakin parin kuukauden tai yhden kuukauden vuokravakuus takanasi, siitä et huomannut mainita mitään provo aloituksessasi.

Etkö tiedä kuinka järkyttävän kauan siinä voi mennä että saa vuokralaisen pois asunnosta? Ei se parin kuukauden takuu mihkään riitä, varsinkaan jos asunnossa on hajalla kaakelit ja lattiat, ja tapetit repaleina.

Vierailija
38/46 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englantilainen TV-ohjelma "Ulosottomiehet" on kyllä avannut silmäni. Maahan lappaa ympäri maapallon väkeä, joille sossu takaa tietyn asumistuen ja kun se loppuu, eletään yhtä leveästi, kunnes yksityinen vuokranantaja vie asian oikeuteen. Yksityisen vuokranantajan etuja ei kukaan puolusta. Pummeille pitäisi antaa kaikki ilmaiseksi, vaikka vuokranantajalla olisi asuntovelkaa ja korkoja maksettavana. Lisäksi nuo "vuokralaiset" pilaavat usein asunnot siivottomuudellaan.  

Todella. Olisinpa nähnyt tämänkin ohjelman ennen kuin annoin asuntoni vuokralle.

Vierailija
39/46 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vuokrasopimus irtisanotaan, niin siinä on silloin vuokralaisella 3 kuukauden tai 6 kuukauden aika vielä asua asunnossa. Riippuu siitä, onko asumista kestänyt irtisanomishetkellä alle vai yli vuoden.

Kun vuokrasopimus puretaan, niin asumisoikeus päättyy silloin siltä seisomalta ja jos lain kirjainta oikein pilkuntarkasti tulkitaan, niin silloin pitäisi myös muuttaa heti pois. Mutta tuo ei kuitenkaan juuri koskaan toteudu. Vuokranantajalla on myös oikeus antaa vuokralaiselle aikaa muuttaa pois ja viime kädessähän voi sitten hakea häätöä, jolloin ulosotto häätää vuokralaisen. Mutta se voi kestää kuukausiakin.

Vierailija
40/46 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy hakemassa huoneistosta kaikki kallis kama: hyvä elektroniikka, kultakorut, design-tuotteet. Pidät ne, ellei rahaa ala kuulumaan vaikka 3 viikon sisään ja tilaat HE:n "muuttoporukan" tekemään huoneiston tyhjennyksen.

Ai että sopimusrikkomuksen vuoksi pitäisi itse ryhtyä varkaaksi? Tuostahan saa syytteen ja tuntuvat sakot, ellei jopa ehdollista ja rikosrekisterin. Ymmärrän, että jotkut ajattelee kuten sinä, mutta fiksut ihmiset osaa välttää rikosten tekemistä.

Kyllä ne vuokrarahat siltä vuokralaiselta saa sitten joskus ulosoton kautta. Aina ei tietenkään, mutta se on sitten vain vuokranantajan oppikoulua. Harva nuori haluaa ryssiä tulevaisuuden kokonaan, joten toivoa on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme