Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkomailla asuvat, kokemuksia tänne!

Vierailija
20.07.2020 |

Asutko tai oletko asunut ulkomailla? Missä asut/asuit? Asutko yksin vai perheen kanssa? Kauanko asutte? Miksi muutitte? Oliko muutto helppo? Miten kuljetitte tavaranne? Mitä pitää ottaa huomioon muutossa? Oliko sopeutuminen helppoa?

Meillä on muutto ensi vuonna edessä Jenkkeihin, miehen työn perässä, joten kaikki kokemukset ja muut huomioon otettavat asiat ovat todella tervetulleita! Mukaan lähtee minun ja mieheni lisäksi 5 lasta, iältään 1-16v.

Kommentit (84)

Vierailija
81/84 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asutaan puolison kanssa Alankomaissa, ei lapsia (ollaan vajaa 40v, ei ole eika tule). Muutettiin 3v sitten, molemmat hakivat tyon ensin, sitten muutettiin. IT-alan paikat oli helppo loytaa, verrattuna suomeen josta en saanut edes haastattelukutsuja vuosiin.

Nettopalkka on tupla suomeen verrattuna, laitan saastoon saman mita suomessa tuli nettona kateen. Elinkustannukset keskimaarin samat kuin suomessa, yhteiskunnan palvelut huomattavasti paremmat (dink-parille, lapsiperheiden palveluista en tieda kun en tarvitse). En puhu hollantia enka ole kiinnostunut opettelemaan, ammattitasolle oppiminen veisi niin kauan etta ollaan jo ehditty muuttaa maasta pois ennen kuin edes perusasiat voisi tyossa hoitaa. Plus firmassani hollantilaisia on vahemmisto joten tyokieli on jokatapauksessa englanti. Ymmarran tarpeeksi perussanastoa etta jos esim. kaupan kassa tai huoltomies ei puhu englantia, selvian kuuntelemalla hollantia ja vastaamalla englanniksi.

Ei ole aikeita palata suomeen, sori, mutta en kaipaa sielta mitaan.

Osaatko hollannin kieltä? Pärjääkö siellä työelämässä englannin kielellä ja minkälainen palkkataso assistenteilla/sihteereillä?

Kerroin jo kielestä, ihan tuossa lainaamassasi viestissä. En työskentele sihteerinä joten en tiedä, mutta oletan että luetun ymmärtäminen pitää olla vähän paremmalla tasolla ennen kuin kannattaa edes hakea, palkasta riippumatta.

Vierailija
82/84 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana lukea näitä kokemuksia. Olen haaveillut ulkomaille muutosta pitkään, toivottavasti toiveeni pian toteutuu!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/84 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Australiassa asumme, minä, mieheni ja 4 lasta. Muutimme 2015, kun mieheni pääsi tänne töihin. Muutto oli mielestäni melko helppo, toki vei aikaa jonkin verran. Lapset tottuivat helposti ja kieli tarttui heti. Vaikeinta itselle on ollut oppia vasemman puoleinen liikenne sekä joulun viettäminen keskellä kesää😂. Tsemppiä ap:lle, kaikki sujuu hyvin, jos tekee asiat rauhassa ja huolellisesti.

Vierailija
84/84 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Australiassa asumme, minä, mieheni ja 4 lasta. Muutimme 2015, kun mieheni pääsi tänne töihin. Muutto oli mielestäni melko helppo, toki vei aikaa jonkin verran. Lapset tottuivat helposti ja kieli tarttui heti. Vaikeinta itselle on ollut oppia vasemman puoleinen liikenne sekä joulun viettäminen keskellä kesää😂. Tsemppiä ap:lle, kaikki sujuu hyvin, jos tekee asiat rauhassa ja huolellisesti.

Itsekin asuin Australiassa 5v, enkä varmaan koko aikana tottunut kunnolla vasempaan liikenteeseen. Joulut olin Suomessa, joten tuosta kesäjoulusta ei ole kokemusta.