Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Data-analytiikka

Vierailija
20.07.2020 |

Mitä se oikein meinaa? Millaista on analyytikon työ?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan sitten mulle sovellu jos on jotain kuivaa ohjelmointia ja tilastotiedettä. Tässä pohdin työttömänä kurssituksia. Ap

Kyllä data-analytiikka vaatii melko paljon tilastollista ymmärtämistä, tilastomatematiikan osaamistakin sekä jos ei ihan koodausta niin käsitystä siitä, millä logiikalla analytiikkaohjelmat toimivat. Noh, tosin on se aika pitkälle koodauksen kaltaista niidenkin käyttäminen usein.

-BI-asiantuntija, joka enemmän toimii perinteisemmän raportoinnin kanssa. Data-analytiikka menee minultakin hitusen yli hilseen

Vierailija
22/39 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan sitten mulle sovellu jos on jotain kuivaa ohjelmointia ja tilastotiedettä. Tässä pohdin työttömänä kurssituksia. Ap

Kyllä data-analytiikka vaatii melko paljon tilastollista ymmärtämistä, tilastomatematiikan osaamistakin sekä jos ei ihan koodausta niin käsitystä siitä, millä logiikalla analytiikkaohjelmat toimivat. Noh, tosin on se aika pitkälle koodauksen kaltaista niidenkin käyttäminen usein.

-BI-asiantuntija, joka enemmän toimii perinteisemmän raportoinnin kanssa. Data-analytiikka menee minultakin hitusen yli hilseen

Millainen koulutus sinulla on, BI-asiantuntija? Oletko viihtynyt työssäsi ja miten se eroaa data-analyysistä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Kiitos paljon selkokielisestä ja konkreettisesta selostuksesta mitä data-analyytikkona työskentely voi olla.

Samaa olen kuitenkin miettinyt kuin pari edellistä, ettei markkinointimaailma yms.liiketalousala oikein tunnu itselleni merkitykselliseltä. Kiinnostaisi tietää, onko mahdollista tutkia data-analyytikkona jotain esim. yhteiskunnallisia, terveyteen liittyviä tai muita mielestäni merkityksellisiä ja oikeasti kiinnostavia asioita? En löydä tällaisia työpaikkailmoituksia ollenkaan, joten ei ilmeisesti. Missään ei kerrota "haetaan data-analyytikkoa analysoimaan yhteiskunnan ongelmakohtia" tai "mielenterveydellisten haasteiden luonnetta"... vaan aina tätä some-liiketoimintaa...

Vierailija
24/39 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietokantahakuja ja Exceliä.

Työ on törkeän ylipalkattua. En ole itse tehnyt juurikaan mitään tänäkään vuonna, mutta 6ke palkka juoksee. Saan kohta myös palkankorotuksen.

Työ vaatii sopivan koulutuksen, ei suinkaan sisältönsä puolesta, vaan koska firmat haluavat rehvastella henkilökuntansa akateemisilla meriiteillä. Mikä tahansa DI, tai sitten vähän matematiikkaa osaava KTM, tai sitten jonkin tason luonnontieteiden maisteri pääsee hommiin.

T. 20 vuotta data-analyst.

Vierailija
25/39 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei!

Olen data-analyytikko ja teen kyseistä työtä. Työni idea on yksinkertainen: työnantajallani on valtava määrä dataa, jota kertyy liiketoiminnassa (asiakkaiden ostokäyttäytymistä, myyjien tekemiä kontakteja, mainostamista eri lehdissä, somen käytöstä jne.). Minä seulon tätä dataa ja yritän löytää sieltä hyödyllisiä asioita koko liiketoiminnan kannalta. Miten tämä sitten käytännössä tapahtuu?

Käytännössä saan yleensä jostain muualta organisaatiossa jonkun "kysymyksen tai pulman", jota alan ratkomaan. Esimerkiksi kysymyksenä saattaa olla "Millä tavalla asiakkaan ostokäyttäytyminen eroaa liikkeiden X ja Y välillä" tai "meillä oli viime viikolla somekampanija, jossa mainotettiin tuotetta H. Näkyykö kampanija sen myynnissä?" Tämän jälkeen minä kerään firman rekistreistä tarvittavan datan ja analysoin sen. Lopputuloksena voi olla esimerkiksi powerpoint-esitys tai pdf-raportti tai firman sisäinen interaktiivinen sove

Tämä oli kiinnostava vastaus. Itse olen samassa toimessa. Minua kiinnostaa lähinnä alan tulevaisuus. Teen itse paljon asioita jo AI avusteisesti, kysymysten ja tutkimusasetelmien analysointia ja voin AI avusteisesti jo usein myös tuottaa tarvittavat koodit.

Pohdin, onko tämä miten automatisoitavissa jatkossa, varmaan paljonkin. Ja paljonko tulee olla ihmisiä jotka oikeasti ymmärtävät data-analytiikan logiikan?

Toisaalta trendit sanovat että tämä tarve vaan lisääntyy.. Toisaalta näen että automatisointi helpottuu. 

Minua itseäni vain kiinnostaa valtavasti logiikkaa ja matematiikka, Minua ei häiritse vaikka työpaikka menisi, sittenpä olisi aikaa koodailla omia juttuja. Mutta mitä mietitte muut alan ihmiset?

Vierailija
26/39 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei! Kiitos paljon selkokielisestä ja konkreettisesta selostuksesta mitä data-analyytikkona työskentely voi olla.

Samaa olen kuitenkin miettinyt kuin pari edellistä, ettei markkinointimaailma yms.liiketalousala oikein tunnu itselleni merkitykselliseltä. Kiinnostaisi tietää, onko mahdollista tutkia data-analyytikkona jotain esim. yhteiskunnallisia, terveyteen liittyviä tai muita mielestäni merkityksellisiä ja oikeasti kiinnostavia asioita? En löydä tällaisia työpaikkailmoituksia ollenkaan, joten ei ilmeisesti. Missään ei kerrota "haetaan data-analyytikkoa analysoimaan yhteiskunnan ongelmakohtia" tai "mielenterveydellisten haasteiden luonnetta"... vaan aina tätä some-liiketoimintaa...

Nuo on enemmän akateemisia tutkimushommia mitä haet takaa

Vierailija
27/39 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Data-analyytikko pyrkii muodostamaan suurista tietomassoista sellaista informaatiota, josta pystytään tekemään hyödyllisiä johtopäätöksiä liiketoiminnan kehittämiseksi. Data-analyytikko voi työskennellä monilla eri toimialoilla, ja työtehtävät vaihtelevat yrityksen ja toimialan mukaan. Verkkoliiketoiminta, terveydenhuolto, peliyritykset, pankit, kaupat ja lähes kaikki yritystoiminta hyötyvät datan ymmärtämisestä.

Kuukausipalkkahaitari on noin 3 500 5 000 euroa.

Vierailija
28/39 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tilastotieteen sovellusala. En suosittele, jos kiinnostusta tilastotiedettä kohtaan ei ole.

29/39 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole alan miehiä, mutta voisi kuvitella, että akateemisen tutkimuksen lisäksi esimerkiksi valtiot, kunnat, laitokset tai virastot työllistäisivät jonkin verran data-analyytikkoja tehtävissä, jotka liittyvät yhteiskunnallisiin asioihin, mutta jotka eivät sinänsä ole tieteellisesti hirveän kiinnostavia. Esimerkiksi kunnat voisivat ehkä haluta yhdistellä tai käsitellä väestödataansa, tai virastot palveluidensa kulutusta ja käyttäjiä.

Vierailija
30/39 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaajia tarvitaan nykyään paljon tuonne puolelle joten sinänsä järkevä suuntautuminen esim. ammattina. Minusta vaan ollut aina kaikkein kuivikkain ja tylsin osa tietojenkäsittelytieteen asioita. Nykyään ei enää perus työelämässä ole niin vaativaa kuin enne, kun on valtavasti asiaan tarkoitettuja apuvälineitä.

Kiitos! Lapseni opiskelee alaa.

Vierailija
31/39 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että OF on sinulle suorempi polku työllistymiseen.

Vierailija
32/39 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
33/39 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on tilastotieteen sovellusala. En suosittele, jos kiinnostusta tilastotiedettä kohtaan ei ole.

Ei todellakaan ole niitä varten, joita ei matematiikka ja ongelmanratkaisu kiinnosta. Kaupallisilla aloilla varmaan on myös niitä, jotka keskittyvät enemmän tarinointiin kuin analysointiin.

Vierailija
34/39 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole niitä varten, joita ei matematiikka ja ongelmanratkaisu kiinnosta. Kaupallisilla aloilla varmaan on myös niitä, jotka keskittyvät enemmän tarinointiin kuin analysointiin.

No minä olen koodari ja ongelmanratkaisu kiinnostaa kyllä, matikka ei lainkaan.

Vierailija
35/39 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en varsinainen analyytikko ole, mutta seuraan kyllä työopaikan verkkokaupan dataa. Softat kertoo paljon, mutta kyllä siinä joutuu omia päätelmiä tekemään. Koska mehän haluamme asiakkaan käyttäytyvän verkkokaupassa niin, että se jättää mahdollisimman paljon rahaa firmaan. Ei se AI sitä suoraan kerro, miten meidän pitäisi se tehdä. Toki siltä saa vinkkejä.

Vierailija
36/39 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et ymmärrä matematiikkaa tulosten takana, et myöskään ymmärrä miksi tulos on sellainen kuin on. Hyvä analyytikko ymmärtää eri parametrien vaikutukset lopputulokseen.

Vierailija
37/39 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et ymmärrä matematiikkaa tulosten takana, et myöskään ymmärrä miksi tulos on sellainen kuin on. Hyvä analyytikko ymmärtää eri parametrien vaikutukset lopputulokseen.

En ole analyytikko.

Vierailija
38/39 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kai. Huoh, en löydä itselleni mitään ammattia joka kiinnostaisi ja olisi käytännössä mahdollinen. 36-v. ja pari amk-tutkintoa jo takana, vähän mietityttää haluanko lähteä opiskelemaan tutkijaksi kun ei edes ole kovin vakaa ja varma homma, ja sisäänpääsy vaikeaa ja epätodennäköistä tässä vaiheessa, vaikka yliopisto sinänsä kiinnostaisi. Kaikki työpaikkailmoitukset ja koulutusmahdollisuudet kahlattu läpi, olen jumissa työssä joka ei enää sovi minulle.

Vierailija
39/39 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi ottaa jättikokoiset kumipallot ja kuvata nuorempien poikien kanssa nussimista, jotkut maksaa siitä :D