Exä vei lapset ulkomaille kysymättä
Meillä on tässä tuore sopuero monen vuoden liitosta, josta kaksi alle kouluikäistä lasta. Nyt kuulin toiselta lapselta, että isä oli vienyt heidät parin yön ulkomaan reissulle viime viikolla. Tämä siis kysymättä minulta onko ok. En olisi antanut lupaa, koska mielestäni nyt Koronapandemian aikana ei matkustella turhaan, vaikkei riskiryhmään kukaan heistä kuulukaan. Meillä on siis yhteishuoltajuus viikko-viikko -rytmillä. Olenko pikkumainen jos huomautan tästä ja pyydän tästä lähtien kysymään minulta ensin? Miten teillä muilla yhteishuoltajilla on sovittu nämä ulkomaanreissut? Isä on siis erittäin hyvä, luotettava ja huolehtiva, siitä ei ole kyse. Passit on lapsilla toisessa kodissa, sillä itse muutin sieltä ulos eron jälkeen.
Kommentit (47)
Suomalaisnaiset on kyllä sairaita päästään
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko mieleen, että ap.lle ei ole kerrottu, koska toinen vanhempi tietää, että ap estäisi/yrittäisi estää matkan.
Me teimme juuri näin. Lähdimme matkaan, ja kerroimme kun palasimme. Ex on sellainen, joka ei koskaan halua mitään kivaa muille. Pilaa kaikki reissut, juhlat, juhlapyhät. Kunnon ilonpilaaja, joka ei itse nauti elämässä muusta kuin kaljasta.
Siksi emme kertoneet. Sitä paitsi, huoltajuus on yksin minulla!
Jos huoltajuus on yksin sinulla, niin lupaa ei tarvitsekaan kysyä. Ap:lla ilmeisesti yhteishuoltajuus, niin silloin tarvitaan kirjallinen lupa lasten maasta pois viemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä se omaan elämäänsä sinun lupiasi tarvitse. Lapsiinhan korona ei edes tartu.
Kerro tuo sille 11v tytölle joka kuoli koronaan.
Tällaisia tapauksia on ihan muutamia koko maailmassa. Suomessa ei yhtäkään.
Mitäs sillä Suomen tilastolla on väliä, jos lapset lähtee ulkomaille? Koetko, että suomalaisiin ei sitten tartu korona, olivatpa he missä hyväänsä?
Toivottavasti mieskin alkaa yhtä paskamaiseksi. Ja oikein vielä sopuero. My ass
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko mieleen, että ap.lle ei ole kerrottu, koska toinen vanhempi tietää, että ap estäisi/yrittäisi estää matkan.
Me teimme juuri näin. Lähdimme matkaan, ja kerroimme kun palasimme. Ex on sellainen, joka ei koskaan halua mitään kivaa muille. Pilaa kaikki reissut, juhlat, juhlapyhät. Kunnon ilonpilaaja, joka ei itse nauti elämässä muusta kuin kaljasta.
Siksi emme kertoneet. Sitä paitsi, huoltajuus on yksin minulla!
Jos huoltajuus on yksin sinulla, niin lupaa ei tarvitsekaan kysyä. Ap:lla ilmeisesti yhteishuoltajuus, niin silloin tarvitaan kirjallinen lupa lasten maasta pois viemiseen.
Ei minulta ole koskaan kysytty mitään lupia ja olen lasten kanssa reissannu aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa jos lapsia on mukana ulkomailla tulee olla molemmilta lupa. Kirjallisena siltä joka ei ole mukana.
Suomen lain mukaan jos lapsi on vanhempiensa yhteishuollossa, päättävät he yhdessä kaikista lapsen asioista, eikä toisella huoltajalla (tai muulla henkilöllä) ole oikeutta viedä lasta ulkomaille ilman toisen huoltajan (huoltajien) suostumusta. Suomen laissa ei ole erityisiä säännöksiä siitä, miten suostumus tulee ilmaista
Lupaa ei tarvitse kysyä, mutta hyviin tapoihin kuuluu mielestäni edes ilmoittaa.