Myin terveen koiran, joka sairastui uudessa kodissa
Olenko velvollinen maksamaan koiran eläinlääkärin? Kuinka kauan ostaja voi perua kaupan? Tuntuu todella ikävältä, että minun pitäisi ottaa takaisin sairastunut koira ja paluttaa rahat.
Kommentit (17)
[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 20:58"]
jospa tavarassa on piilevä virhe
[/quote]
Mutta kyseessäähän oli tapaturma. Mutta ei se kyllä estä ihmisiä tähän vetoamasta. Olen itse lopettamassa 22-vuotista kennelnimellisen kasvattajan uraani, osasyynä juuri pettymys pentujen ostajiin.
Yksi osajoukko niitä joihin olen pettynyt on nämä joiden mielestä kaikki on "piilevä virhe", loputtomiin. Esimerkiksi viime syksynä minulle soitti 7-vuotiaan minulta ostetun koiran omistaja, ja vaati 1500 euron korvauksia koiran eläinlääkärikuluista. Koira oli ollut siihen asti täysin terve ja läpäissyt rodulle kuuluvat terveystarkastukset puhtain paperein. Mutta koirapuistossa tämän kasvattini oli sotkenut 3 * sitä painavampi koira, seurauksin että koiralla meni polvesta ristiside. Ja tämä ostaja väittää, että kyseessä oli piilevä vika, ettÄ ei kuulemma mene ristiside vaikka 40-kiloinen koira jyräisi päältä niin että pikkukoira pyörähtää ympäri, jos ei ole PIILEVÄÄ VIKAA. Äyh...
[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 11:23"]
Ap on siis myynyt koiran, joka on ollut myytäessä terve. Ei myyjä (tai kasvattaja) ole mitenkään vastuussa siitä, jos koiralle uudessa kodissa tapahtuu tapaturma, tai jos se sairastuu tavalla joka ei johdu esim. perinnöllisistä syistä tai ole todennäköisesti ollut piilevänä koiralla jo vanhassa kodissa.
MUTTA koiraa kyllä nyt käy vähän sääliksi, jos on joutunut kotiin missä sitä ei tahdota viedä (ilmeisesti rahasyistä) eläinlääkäriin, vaikka se on ollut hoitoa vaativassa tapaturmassa. Millaistahan tämän koiran hoito tulee olemaan jatkossakaan tuossa kodissa? Itse kasvattajan taitaisin mielellään purkaa kaupan jos omistaja sitä toivoo ja etsiä koiralle paremman kodin.
[/quote]
Tämä stoori kuulostaa niin pimeältä, että hyvinkin voi olla "syy" myyjässä. Mikä ihmeen tapaturma on kyseessä, mikä aiheuttaa sairauden, joka vaatii eläinlääkärikäyntejä?? Ei kuulosta ihan niin mustavalkoiselta...
Asia on selvitetty ja koira hoidettu. Kylläpä alkoi tässäkin ketjussa taas jotkut ampua yli. Missään vaiheessa en ole sanonut, että koiraa ei hoidettaisi. Kysymys oli vain kustannuksista jotka hoitaa uusi omistaja. Koirassa ei ole mitään piilevää vikaa. Asia mietitytti koska kaupasta mennyt näin vähän aikaa. Älkää siis huolehtiko, koira on eläinlääkärin hoidossa.
Mikä sairaus ja kauanko koira on ollut uudessa kodissa? Onko se kivaa, jos uusi koti vie koiran piikille sairauden takia?
Koiralle on mahdollisesti tullut tapaturma. Koira on ollut uudessa kodissa 3 viikkoa. Kuinka kauan ostajalla on oikeus kaupanpurkuun ja miten tällaisessa tapauksessa muutenkin toimitaan. Miten minä voisin olla vastuussa enää koirasta ja sille tulevista tapaturmista tai akuuteista sairauksista?
Jos kyseessä on tapaturma, on se luonnollisesti uuden kodin vastuulla, mikäli tapaturma on tapahtunut silloin kun koira on ollut jo heidän hallussaan. Se on sitten eri asia, jos aikovat tästä syystä lopettaa tai jättää hoitamatta koiran ja haluat pelastaa sen hengen etkä tapella periaatteista.
Et tietenkään maka mitään, ei sinulla ole mitään velvollisuutta.
Ei ole koiran hengestä kysymys. Tapaturma ei ole niin paha mutta vaatii eläinlääkärinhoitoa. Rahaahan siihen menee. En varmasti ala maksaa yhtään mitään jos ei lain mukaan ole pakko. Siksi täällä kyselenkin.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 11:02"]
Ei ole koiran hengestä kysymys. Tapaturma ei ole niin paha mutta vaatii eläinlääkärinhoitoa. Rahaahan siihen menee. En varmasti ala maksaa yhtään mitään jos ei lain mukaan ole pakko. Siksi täällä kyselenkin.
[/quote]
Mikä tämä tapaturma oli?
Et tietenkään maksa senttiäkään. Vai maksaako kasvattaja jos uusi omistaja ajaa polkupyörällä pennun päälle ja jalka menee poikki?
Kun olet myynyt koiran, omistuoikeus ja vastuu on siirtynyt uudelle omistajalle. Eri asia olisi, jos olisit tietänyt koirassa olevan jotain vikaa myyntihetkellä, ja olisit ehkä jopa salannut sen uudelta omistajalta. Silloin sinun voisi katsoa olevan kustannusvelvollinen koiran sairauden ilmetessä.
Jos ymmärsin oikein, että sairaus on yllättävä ja tapaturmainen, uusi omistaja maksaa kaikki kulut. Mikäli hänellä on itsellään joku vakuutus, joka kattaa eläimenkin sairauskulut, voi hän hakea korvausta sieltä. Ei sinulta.
Kaikkein eniten nyt tässä säälittää se koira, joka toivottavasti ei odottele hoitoon pääsyä vaan on hoidettu ja tässä etsitään lopullista maksajaa laskulle (joka kuuluu uudelle omistajalle).
Tässäpä yksi syy, miksi koira kannattaa aina hankkia LUOTETTAVALTA kasvattajalta eikä miltään randomityypiltä tai huonolta kasvattajalta.
Ap on siis myynyt koiran, joka on ollut myytäessä terve. Ei myyjä (tai kasvattaja) ole mitenkään vastuussa siitä, jos koiralle uudessa kodissa tapahtuu tapaturma, tai jos se sairastuu tavalla joka ei johdu esim. perinnöllisistä syistä tai ole todennäköisesti ollut piilevänä koiralla jo vanhassa kodissa.
MUTTA koiraa kyllä nyt käy vähän sääliksi, jos on joutunut kotiin missä sitä ei tahdota viedä (ilmeisesti rahasyistä) eläinlääkäriin, vaikka se on ollut hoitoa vaativassa tapaturmassa. Millaistahan tämän koiran hoito tulee olemaan jatkossakaan tuossa kodissa? Itse kasvattajan taitaisin mielellään purkaa kaupan jos omistaja sitä toivoo ja etsiä koiralle paremman kodin.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 11:18"]
Tässäpä yksi syy, miksi koira kannattaa aina hankkia LUOTETTAVALTA kasvattajalta eikä miltään randomityypiltä tai huonolta kasvattajalta.
[/quote]
Ei "luotettava kasvattaja" maksa koiran eläinlääkärilaskuja jos itse ostajat ovat koiran loukanneet. Haloo.
Kyllä se raja meni ihan siinä kaupantekohetkellä. Sen jälkeen et ole vastuussa koiran eläinlääkärikuluista jos kyse on tapaturmasta tai jostain muusta sairaudesta jonka voi olettaa tulleen uudessa paikassa.
Esim minun koirallani todettiin silmä- ja korvatulehdus ihan parin päivän päästä kun koira oli tullut kotiin. Soitin kasvattajalle kertoakseni että tietää varautua jos on tarttunut muihin ja hän ehdotti että entä jos maksaa hoidon kun oletettavasti tulehdus on ollut jo koiran tullessa minulle. Eläinlääkärintarkastuskin oli tehty sen verran aikaisin että ei ne siinä vielä näkyneet kun minun haku viivästyi. Reilu peli, mutta ei minulle tullut mieleenkään itse pyytää korvausta, eikä ole tullut yhdenkään koiran kanssa.
jospa tavarassa on piilevä virhe