Sinä, jolla on ulkomaalainen kumppani!
Minkä maalainen hän on? Kauanko olette olleet yhdessä ja osaako hän suomea vai millä kielellä kommunikoitte yleensä? Oletko joutunut kohtaamaan näkyvää paheksuntaa valintasi johdosta? Ottiko perheesi hänet hyvin vastaan?
Kertokaa kokemuksianne!:)
Kommentit (227)
Mies britti, asumme Englannissa, olemme olleet yhdessä 5v, kommunikoimme englanniksi, mies osaa muutaman sanan suomea. Emme ole kohdanneet ennakkoluuloja täällä tai Suomessa.
Amerikkalainen. Asumme Suomessa. Ollaan oltu naimisissa 15v, lapsia kaksi. Aluksi puhuttiin puhtaasti englantia, mutta nykyään itse puhun hänelle suomea ja hän vastaa englanniksi. Hän oppi kielen nopeasti, puhuu muitakin kieliä hyvin. Lapsille hän puhuu englantia.
Mies on musta (tosin vaalean värinen), ei akateeminen, mutta asiantuntijatyössä jolla elättää meidät molemmat.
Aluksi kohtasimme paheksuntaa nopean naimisiinmenomme johdosta (alle 6kk sisään ensitapaamisesta), erilaisen sosiaalisen aseman johdosta ja Suomessa yllättävää kyllä johtuen miehen rodusta. Onneksi lapset ns käyvät valkoisesta, joten he eivät joudu kohtaamaan onneksi suoraa rasismia, ainakaan joka päivä. En tiedä minne tässä muuttaisi, koska usassa tilanne ei ole ainakaan parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko nämä "brittimiehet" ja "amerikkalaiset" akateemisiä (M.Sc+} valkoihoisia?
Oma amerikkalaiseni on tohtori kolmannessa sukupolvessa ja valkoinen.
Usein kyllä amerikkalasilla "valkoisillakin" monirotuiset geenit, kun niin paljon erimaalaisia samassa maassa.
Oman käsitykseni mukaan Yhdysvaltojen hyväosaiset eivät todellakaan sekoitu. Asuvat eri alueilla, käyvät eri koulut ja yliopistotkin.
Kyllä ne on 500 vuodessa aika paljon sekoittuneet tosin alueelliset erot on isoja, amerikamustat on 70% afrikkalaisia 27% eurooppalaisia ja 0.8% intiaaneja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko nämä "brittimiehet" ja "amerikkalaiset" akateemisiä (M.Sc+} valkoihoisia?
Oma amerikkalaiseni on tohtori kolmannessa sukupolvessa ja valkoinen.
Usein kyllä amerikkalasilla "valkoisillakin" monirotuiset geenit, kun niin paljon erimaalaisia samassa maassa.
Oman käsitykseni mukaan Yhdysvaltojen hyväosaiset eivät todellakaan sekoitu. Asuvat eri alueilla, käyvät eri koulut ja yliopistotkin.
Kyllä ne on 500 vuodessa aika paljon sekoittuneet tosin alueelliset erot on isoja, amerikamustat on 70% afrikkalaisia 27% eurooppalaisia ja 0.8% intiaaneja.
Ovat sekoittuneet varsinkin aiemmin paljon. Minunkin mieheni on sekoitus afrikkalaista, eurooppalaista, latinoa ja amerikan alkuperäsiväestöä (tehtiin geenitesti), mutta koska äitinsä oli etnisyydeltään musta niin on mieskin (usassa syntymätodistukseen merkittiin etnisyys äidin perusteella) vaikka isänsä on eurooppalainen.
Minullakin on jenkkimies, tavattiin 2013 OkCupidissa. Asutaan Suomessa ja puhutaan englantia. Miestä on peloteltu niin paljon suomen kielen vaikeudesta, ettei ole edes uskaltanut opiskella. Ennakkoluuloja ei ole pahemmin ollut, tosin äiti ei tykännyt siitä että mentiin äkkiä naimisiin. Maassaololupa oli kuitenkin saatava. Yhdessä ollaan edelleen ja perkeleen onnellisia. Kulttuurierot on tosi pieniä meidän välillä, ja halutaan elämältä samoja asioita. Ollaan ku paita ja peppu. Jenkkeihin ei ole kummallakaan mitään hinkua, ihan kamala paikka asua. Ihan tiedoksi myös, että miehellä on (ylihintainen) korkeakoulututkinto ja työ.
Mun mies on espanjalainen, ollaan oltu yhdessä vajaat pari vuotta ja puhutaan pääosin enkkua, mutta myös vähän espanjaa ja suomea. Minkäänlaisia ennakkoluuloja en ole kohdannut. Oma perhe otti hänet erittäin lämpimästi vastaan, eivät reagoineet mitenkään "ulkomaalaisuuteen". Aiemmin olin saksalaisen kanssa, silloin sai kuulla kyllä kaikenlaisia "vitsikkäitä" Lapin polttamis -juttuja...
Vierailija kirjoitti:
Niilo22 kirjoitti:
Yrjistä matupatjoille, naiset on virallisesti pilalla.
Moni tämän ketjun naisista asuu ulkomailla miehen kotimaassa, joten äijähän se patja on.
Ja ei kummankaan kotimaassa asuvilla on oikein kahden patjan liitto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niilo22 kirjoitti:
Yrjistä matupatjoille, naiset on virallisesti pilalla.
Moni tämän ketjun naisista asuu ulkomailla miehen kotimaassa, joten äijähän se patja on.
Ja ei kummankaan kotimaassa asuvilla on oikein kahden patjan liitto.
Jenkkisänky tuplapatjoilla, jos asuvat jenkkilässä.
Norjalainen. Puhun hänelle ruotsia/norjaa, hän mulle norjaa. Yhdessä 7v.
Vierailija kirjoitti:
Vaimoni on Venäläinen. Olemme ollet naimisissa pian kolme vuotta. Hän on rakastava huolehtiva ja aivan uskomattoman hieno ihminen. Täytyy sanoa, että Venäläisillä on uskomattoman hyvä asenne elämään. Perheeni otti hänet vastaan hyvin, eikä kukaan ole ainakaan suoraan tullut minulle paheksumaan valintaani. Selän takana pahan puhumisesta en sitten osaa sanoa. Kommunikoimme englanniksi. Tosin vaimoni on opiskellut hieman suomea ja minä venäjää. Tällä hetkellä emme asu kuitenkaan Suomessa, ja en näe erityisen tärkeänä sitä, että vaimoni pitäsi opiskella suomea. Miluummin vahvistetaan englannin kieltä ja muita käyttökelpoisia kieliä joita tarvitaan maailmalla. Olen hyvin onnellinen.
Missä tapasitte? Kiinnostaisi myös venäläinen kumppani.
Olen etänä naimisissa skotin kanssa, tavattu 2012. Ei osaa sanaakaan suomea mutta oma englantini natiivin tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimoni on Venäläinen. Olemme ollet naimisissa pian kolme vuotta. Hän on rakastava huolehtiva ja aivan uskomattoman hieno ihminen. Täytyy sanoa, että Venäläisillä on uskomattoman hyvä asenne elämään. Perheeni otti hänet vastaan hyvin, eikä kukaan ole ainakaan suoraan tullut minulle paheksumaan valintaani. Selän takana pahan puhumisesta en sitten osaa sanoa. Kommunikoimme englanniksi. Tosin vaimoni on opiskellut hieman suomea ja minä venäjää. Tällä hetkellä emme asu kuitenkaan Suomessa, ja en näe erityisen tärkeänä sitä, että vaimoni pitäsi opiskella suomea. Miluummin vahvistetaan englannin kieltä ja muita käyttökelpoisia kieliä joita tarvitaan maailmalla. Olen hyvin onnellinen.
Missä tapasitte? Kiinnostaisi myös venäläinen kumppani.
Rosebrides on täynnä venäläisiä naisia. Myös Viron puoli kannattaa tsekata sieltä löytyy vironvenäläisiä.
Puoliksi argentiinalainen ja puoliksi suomalainen. Puhuu erinomaisesti suomea ja olen yrittänyt opetella myös espanjaa. Perhe ottanut erinomaisesti vastaan, joskus tuntematomat huutelevat jne (luulevat ulkonäön perusteella arabitaustaiseksi kai).
Vierailija kirjoitti:
Puoliksi argentiinalainen ja puoliksi suomalainen. Puhuu erinomaisesti suomea ja olen yrittänyt opetella myös espanjaa. Perhe ottanut erinomaisesti vastaan, joskus tuntematomat huutelevat jne (luulevat ulkonäön perusteella arabitaustaiseksi kai).
Unohtui sanoa, että 27 vuotta ollan oltu yhdessä.
Venäläinen. Kaikki ottivat mieheni hyvin vastaan, paitsi muutamat iäkkäämmät sukulaiset, jotka heti kokivat oikeudekseen ryss itellä selän takana. No heilläkin ääni kellossa muuttui, kun tapasivat tämän koulutetun, sivistyneen ja sydämellisen mieheni.
Puhumme englantia keskenämme, lapsille omia äidinkieliämme. Mies osaa myös melko sujuvasti suomea.
Vierailija kirjoitti:
Moderaattori voisi poistaa henkisesti sairaiden suomalaisnaisten thainaisia koskevat vihakommentit.
Kaikki vihakommentit voisi poistaa. Myös miesten.
Menin savolaisen kanssa naimisiin, hyvin on pärjätty kielimuurista huolimatta.
Hän on Pakistanista ja yhdessä olemme olleet 8 vuotta (naimisissa 7 vuotta). Aluksi puhuimme englantia pari vuotta ja nykyään suomea. Pari kertaa olen kokenut ennakkoluuloisuutta, mutta olen sanavalmis ja lopettanut heti puppupuheet alkuunsa. Perhe on ottanut puolisoni hyvin vastaan vain yksi oli suhdettamme vastaan aluksi, mutta tutustuessaan paremmin puolisooni hänen mielipiteensä muuttui ystävälliseksi. Muutoinkin sukulaisista löytyy muitakin kuin pelkästään suomalaisia ja joulupöydässä istuu toisinaan 3 eri uskontoon kuuluvaa ja ateisteja.
Vierailija kirjoitti:
Saksassa mies on vielä monessa paikassa perheen pää ja oletetaan, että nainen tekee ruokaa ja ne ns. kotityöt. Saksalaiset miehet eivät ala mitään olohuoneen nurkkaa imuroimaan vaan leikkaavat nurmikkoa tai hoitavat etupihaa ja autoa, että naapuri ei pääse huomauttamaan, että autoa ei ole pesty. Siinä missä suomalainen mies menee tossun alle niin saksalainen mies avaa olutpullon Öttingeriä ja sanoo, että ole hyvä ja imuroi itse. Ei sovi av-mammoille.
Eipä voi kyllä yleistää tätäkään.
Suurinosa itseellisistä naisista käy töissä. Eri asia on nämä Tinder siementäjät, joihin en aio ottaa mitään kantaa. Pitäisikö työssäkäyvän naisen pidellä miestään kädestä kiinni tämän jäädessä työttömäksi, miksi? Mullakin on plan b siltä varalta etten pystykään työllistymään omalle alalle ja tiedostan laskujen tulevan kuten ennenkin. Toimeentulotuki ei riitä kattamaan koko perheen menoja, ellei siirrytä käyttämään leipäjonoja tai hakemaan melkoisen epäterveellisiä ylijäämäkasseja mitä nykyään voi ostaa esim. ResQ kautta.