Aion kokeilla elämistä brittiläisenä. Mitä brittien elintapoihin kuuluu?
Viiden tee. Englantilainen aamupala. Sydämen asialla. :D Olen tosissani. Aloitan elämään brittiläisenä huomenna.
Kommentit (1537)
Asuttiin aikanaan Britanniassa ex-miehen työn takia. Enkä kyllä kaipaa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Roskapussit viedään jalkakäytävän reunaan odottaa jätekeräystä.
Eikö ole ristoriitaa kun profiloituneet vihreiksi ja Ilmastomuutosasioissakin...? Jätteita ei lajitella edes...
Kyllä ne lajitellaan, kierrätettävät menee eri pusseihin ja viedään sinne kadunvarteen eri päivinä. Tai ne voi viedä muutaman korttelin välein sijaitseviin kierrätystoskiksiin milloin vain.
Toki kerrostaloissa on yleensä ihan kunnon roskikset eikä jokainen vie yksittäisiä pusseja kadulle.
Meillä (Lontoon alue) laitetaan yhteen astiaan kaikki sekajäte ja toiseen kaikki kierrätettävät. Eli lasi, metalli ja paperi menee kaikki samaan. Ilmeisesti sitten jätekeskuksella lajittelevat ne paremmin.
Tämähän on monessa maassa kierrätyssysteemi. Metalli kuten juomatölkit erotellaan kierrätysaineksesta magneetilla. Paperi saadaan keveämpänä ilmavirran avulla eroteltua, siis tavallaan imuroidaan sieltä seasta pois. Optiset lukijat tunnistavat eri muovilaatuja ja keräävät muovit pois. Linjan loppuun jää lasi, joka kestää kaikki em. jutut.
Vuokran määrä Briteissä ilmoitetaan monesti viikkovuokrana, mutta ei sitä makseta viikoittain.
Ehkä minä olen sitten sisäisesti brittiläinen, kun monet jutut joita täällä yritetään pilkkahengessä vääntää on minusta ihania. Rakastan kananmunia että sekin uppoaisi, ja voisin sopivissa olosuhteissa innostua swinger-tapaamisestakin. 🤣
Hanajuttu on kyllä totta, jossain voi yhä nähdä erilliset kylmä- ja kuumavesihanat. Kyllä Briteissä on viimeiset vuosikymmenet laitettu sekoittimella varustettuja hanoja joita meilläkin käytetään, mutta hanat mallia kasari voi olla ammeessa ja käsienpesualtaassa kylmä ja kuuma erikseen. Niihinkin on kyllä sekoittajalla ja termostaatilla varustettu suihku asennettu. Mutta paljon täällä tunnutaan pyörivän aika wanhoilla mielikuvilla!
Monessa terveydenhuoltojutussa näen, että Britannia on siellä missä meillä tullaan jonkun vuoden päästä olemaan. Terveydenhuollossa on siis molemmissa maissa (ja monessa muussakin maassa toki on) työvoimapulaa, mutta Briteissä tehdään julkista perusterveydenhuoltoa niukemmilla resursseilla.
Meillä oli vielä varaa siihen, että koronarokotuksiin haalittiin isot läjät sairaanhoitajia. Briteissä influenssa- ja oikeastaan vähän kaikki muutkin rokotukset saa nykyisin apteekista, läheltä ja ilman ajanvaraustakin. Farmaseutti voi myös todeta ja antaa lääkkeet naisten virtsatietulehdukseen, joten sen vaivan kanssa saa koko hoidon yhdellä pysähdyksellä. Briteissä on myös vapautettu reseptiltä useita lääkkeitä, joihin meillä pitää olla resepti.
Varmaan on joka systeemillä huonotkin puolensa, mutta juuri näitä uudistuksia kaipaisin kyllä pikaisesti Suomeenkin.
Hanki egg coddler ja tee haudutettuja munia.
Oikeasti herkullista! Siinä hauduttamisessa on joku taika.
Mulla on niitä kaksi ja useinkin valmistan aamisismunani niillä.
Vierailija kirjoitti:
Kävitkö katsomassa Charlesin kruunajaisia Lontoossa? Jos et, niin sinulla ei ole toivoakaan tulla kunnon britiksi.
Emigrantiksi on varmaan jakoa sillä, että katsoin ne telkasta alusta loppuun. 🤣 Nyt juuri telkassa menossa kruunajaiskonsertti.
Homeinen kokolattiamatto, kylpyamme, asunnon lämpötila talvella 12-15 astetta, kuumavesipullo lämmittää öisin. Käyt pubissa useampana päivänä viikossa. Teetä ja paahtoleipää.
Vierailija kirjoitti:
Homeinen kokolattiamatto, kylpyamme, asunnon lämpötila talvella 12-15 astetta, kuumavesipullo lämmittää öisin. Käyt pubissa useampana päivänä viikossa. Teetä ja paahtoleipää.
Ja taas joku hupiveikko, joka viihdyttää kertomalla samat jutut kuin edelliset hupiveikot ovat 24 kertaa listanneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako yhteiskuntaluokkaa luokkaa niillä on?
Periaatteessa kolme, työväenluokka, keskiluokka ja yläluokka, mutta nämä jakautuvat vielä pienempiin ryhmiin.
Työväenluokka kolmeen ryhmään, ns underclass joka elää sosiaalituilla eikä kukaan ei ole moneen sukupolveen käynyt töissä. Unskilled työväenluokka joka tekee hanttihommia ilman koulutusta eikä omista kotiaan, skilled working class eli putkimiehet, rakennusalan ihmiset yms. Usein omistavat kotinsa ja laittavat lapsensa yliopistoon.
Keskiluokka, lower middle class, middle class ja upper middle class ja sitten yläluokka jossa siinäkin alalajinsa riippuen oletko aatelinen, rikas ja aatelinen vai ihan vaan rikas.
Onnistuuko siellä luokkamatkailu?
Ei kovin hyvin, luokkien sisällä helpommin ja esim skilled working classistä keskiluokkaan hyppääminen ei ole kauhean vaikeaa.
Näin ulkomaalaisena luokkamatkailu on suht helppoa koska et kuulu mihinkään kategoriaan.
Itse olen kasvanut duunariperheessä Helsingissä mutta opiskelin brittiyliopistossa ja menin naimisiin brittiläiseen aatelissukuun kuuluvan miehen kanssa, tosin elämme aika keskiluokkaista elämää. Miehen yläluokkaisuus näkyy lähinnä sen aksentissa ja itsevarmuudessa ja toki tulee vesiselväksi joka kerta kun käydään anoppilassa.
Ensi vuonna hopeahääpäivä.
Ok, en halua olla ilkeä, mutta miten ihmeessä joku tavallinen suomijuntti on tavannut brittiaristokraatin? Ja miten ihmeessä miehen perhe on vieläpä hyväksynyt sen? Olen lukenut varmaan kaiken, mitä brittiaristokratiasta on koskaan ikinä kirjoitettu( tiedän kaikki tunnetut suvutkin) ja uskallan sanoa, että he menevät naimisiin melkein aina oman yhteiskuntaluokasta olevan kanssa. Jo keskiluokkaisuus saa heidät nyrpistämään nenänsä. Jos olet todella naimisissa aristokraatin kanssa, niin ei voi muuta sanoa kuin että joillakin käy kyllä todellinen tuuri.
Voihan se olla että sillä Britti-aristokraatilla on käynyt tuuri kun on saanut vaalean ja sivistyneen suomalaisen.
Öh, taitaa hyväuskoisilla suomitytöillä olla vähän liian suuret luulot itsestään. Suominaiset luetaan siellä helppoihin ja halpoihin itänaisiin
Vierailija kirjoitti:
Asuttiin aikanaan Britanniassa ex-miehen työn takia. Enkä kyllä kaipaa takaisin.
Miksi? Ex-mies oli britti?
Bubikulttuuri. Koiratkin saa ottaa mukaan. Teetä maidolla.
Tatu522 kirjoitti:
Britit on vieläkin kateellisia jenkeille siitä, et jenkit vei niiltä maailmanherruuden nenän edestä, ja vieläpä niin, että sitä kaikista briteintä/irkuinta ainesta amerikkalaisista (ns. hillbillyjä) nykyään vaan ignoorataan. Sen tähden ne ei jauha purukumejakaan, saati sitten vaihda vesiputkijärjestelmäänsä läntisempiin malleihin. Kun ns. "guido/guidette"-muoti geelitukkaisine ja oranssinaamaisine Ed Hardy-jätkineen oli huipussaan U.S.A.:ssa 2000-luvun alussa, brittinuoriso haistatti sille pehmeet peet painamalla yökerhoissa kirurgintakeissa ja saunalakeissa. Olin itse paikalla todistamassa tuota touhua, ja voi kiesus sitä brittiläisen alaluokan kännistä uhoa ja mölötystä! Keskisormet vilkkui ohikulkijoille siinä missä (lievästi sanoen) väljästi puettujen naikkosten stringinnarutkin, oksennus haisi kaikkialla ja ylimielinen aksentti raikui yötä myöten - osa piereskeli avoimesti.
Alaluokalla ylimielinen aksentti?
Vierailija kirjoitti:
Bubikulttuuri. Koiratkin saa ottaa mukaan. Teetä maidolla.
Mistä sanasta bubi tulee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako yhteiskuntaluokkaa luokkaa niillä on?
Periaatteessa kolme, työväenluokka, keskiluokka ja yläluokka, mutta nämä jakautuvat vielä pienempiin ryhmiin.
Työväenluokka kolmeen ryhmään, ns underclass joka elää sosiaalituilla eikä kukaan ei ole moneen sukupolveen käynyt töissä. Unskilled työväenluokka joka tekee hanttihommia ilman koulutusta eikä omista kotiaan, skilled working class eli putkimiehet, rakennusalan ihmiset yms. Usein omistavat kotinsa ja laittavat lapsensa yliopistoon.
Keskiluokka, lower middle class, middle class ja upper middle class ja sitten yläluokka jossa siinäkin alalajinsa riippuen oletko aatelinen, rikas ja aatelinen vai ihan vaan rikas.
Onnistuuko siellä luokkamatkailu?
Ei kovin hyvin, luokkien sisällä helpommin ja esim skilled working classistä keskiluokkaan hyppääminen ei ole kauhean vaikeaa.
Näin ulkomaalaisena luokkamatkailu on suht helppoa koska et kuulu mihinkään kategoriaan.
Itse olen kasvanut duunariperheessä Helsingissä mutta opiskelin brittiyliopistossa ja menin naimisiin brittiläiseen aatelissukuun kuuluvan miehen kanssa, tosin elämme aika keskiluokkaista elämää. Miehen yläluokkaisuus näkyy lähinnä sen aksentissa ja itsevarmuudessa ja toki tulee vesiselväksi joka kerta kun käydään anoppilassa.
Ensi vuonna hopeahääpäivä.
Ok, en halua olla ilkeä, mutta miten ihmeessä joku tavallinen suomijuntti on tavannut brittiaristokraatin? Ja miten ihmeessä miehen perhe on vieläpä hyväksynyt sen? Olen lukenut varmaan kaiken, mitä brittiaristokratiasta on koskaan ikinä kirjoitettu( tiedän kaikki tunnetut suvutkin) ja uskallan sanoa, että he menevät naimisiin melkein aina oman yhteiskuntaluokasta olevan kanssa. Jo keskiluokkaisuus saa heidät nyrpistämään nenänsä. Jos olet todella naimisissa aristokraatin kanssa, niin ei voi muuta sanoa kuin että joillakin käy kyllä todellinen tuuri.
Voihan se olla että sillä Britti-aristokraatilla on käynyt tuuri kun on saanut vaalean ja sivistyneen suomalaisen.
Öh, taitaa hyväuskoisilla suomitytöillä olla vähän liian suuret luulot itsestään. Suominaiset luetaan siellä helppoihin ja halpoihin itänaisiin
Hah, joku oli kaivanut mun vanhan kommentin.
Miksi aatelissukuun kuuluvan kanssa naimissa olo on jotenkin hyvää tuuria?
Ei mun arkeen ainakaan se että mieheni isällä on aatelisarvo vaikuta millään tavalla. Se auttoi aikoinaan ehkä vähän lasten koulupaikoissa, mutta pääsykokeet he joutuivat siitäkin huolimatta läpäisemään,
En ole vaalea, en hyväuskoinen, enkä todellakaan juntti. Suomalaisia naisia ei lueta täällä helppoihin ja halpoihin itänaisiin vaan pohjoismaalaisiin ja meitä arvostetaan sekä tyontekijöinä, ystävinä että puolisoina. Voin myös kertoa ettei ne itänaiset jotka itse täällä tunnen ole helppoja (sanan missään merkityksessä), eikä halpoja.
Aristokraatit eivä enää nykypäivänä mene välttämättä naimisiin omasta yhteiskuntaluokasta tulevan kanssa, ei vaan ole tarpeeksi vaihtoehtoja ja hekin tapaavat usein puolison esim työpaikalla, kavereiden kautta tai opiskeluaikana ihan niin kuin taviksetkin. Esimerkkinä vaikka kaikki kuningatar Elisabetin lapset ja lapsenlapset, yhdelläkään ei ole aristokraattista puolisoa.
Löysin k-kaupasta Pipers -made by farmers- Burrow Hill cider vinegar & sea salt crisps ...oli tarjouksessa 50 senttiä....
Ei ollut minun makuun....jotenkin kalsa maku ;D
Nyt alkaisi parhaat brittisäät.
Nostoa ketjulle!
Vierailija kirjoitti:
Kato pokka pitää -sarjaa ja ota oppia joko hyacintista tai oswaldista
Tai Onslowsta...
Kaivoin tämän ketjun esiin ihan siksi, että haluan kysyä asiaa juuri tässä ketjussa. 🤣 Olen nimittäin jäänyt koukkuun Brittien Tanssii tähtien kanssa -ohjelmaan eli Strictly Come Dancing. Jopa niin paljon, että ajattelin hommata VPN:n jotta voin katsoa BBC:n playerin kautta jaksot. Että suositelkaapas minulle omaa VPN-palveluanne jos se on hyvä ja kertokaa mitä minun pitää nyt muuta tehdä. 🤣
Kuninkaan kumartelu ja hovin valheiden uskominen.