Kaikille ansiosidonnainen
Mitä tämä nyt tarkoittaa? Onhan se kaikille tähänkin asti tullut jos vain on tajunnut liittyä kassaan. Vai tulisiko se nyt sitten ilman työssäoloehtoa/ kassaa?
Kommentit (61)
Mä en ymmärrä tätä. Liittoihin ei ole pakko kuulua ja pelkän kassan jäsenyys ei paljon vuodessa maksa. Tämä tietää vain kaikille sitten heikennyksiä. Onhan ansiosidonnaista jo lyhennetty. Varmasti lyhennetään entisestään ja korvauksia pienennetään.
Onhan tämä ollut nurinkurista, että kaikki kuitenkin maksavat palkastaan sitä työttömyysvakuutusmaksua, mutta sitten ansiosidonnaista saavat vain ne, jotka maksavat pieniä hiluja työttömyyskassaan. Mikään muu sosiaaliturva ei vaadi erillistä kassaa, ei ole asumistukikassaa, ei lapsilisäkassaa, ei hoitovapaakassaa jne. Yhteisistä verovaroista ne maksetaan ja kaikki osallistuu verojen kautta. Työttömyysturvassa sama juttu, kassa maksaa vain noin 5% joten on kohtuullista, että kaikilla on oikeus ansiosidonnaiseen.
Joo siis tosisaan tarkoittaa ettei olisi enää mitenkään kytköksissä kassoihin kuulumiseen.
Itse en ole koskaan kuulunut liittoihin tai kassoihin, ja minulle sopisi parhaiten se että olisi kokonaan kassaperustainen eli voisi minun tapaan valita ettei halua maksaa MITÄÄN ansiosidonnaisturvasta vaan ottaa riskin itse. Mutta nythän käytännössä joutuu silti maksamaan ansiosidonnaisesta koko ajan vaikkei kuulu kassaan, kassojen maksut kattaa vain 5% ansiosidonnaisesta, joten kyllä minusta meille kassaan kuulumattomillekin kuuluu ainakin se 95% ansiosidonnaisesta sitten, kun kerran siitä pakosta maksamme koko ajan.
Askel parempaan suuntaan, mutta liian pieni sellainen. Minä ja muut silpputyöläiset joudutaan jatkossakin maksamaan turhasta, kun oikeutta ansiosidonnaiseen ei kerry.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä ollut nurinkurista, että kaikki kuitenkin maksavat palkastaan sitä työttömyysvakuutusmaksua, mutta sitten ansiosidonnaista saavat vain ne, jotka maksavat pieniä hiluja työttömyyskassaan. Mikään muu sosiaaliturva ei vaadi erillistä kassaa, ei ole asumistukikassaa, ei lapsilisäkassaa, ei hoitovapaakassaa jne. Yhteisistä verovaroista ne maksetaan ja kaikki osallistuu verojen kautta. Työttömyysturvassa sama juttu, kassa maksaa vain noin 5% joten on kohtuullista, että kaikilla on oikeus ansiosidonnaiseen.[/
Työssäkäyvälle ilmeisesti mahdotonta maksaa jotain kassan maksua muutama kymppi vuodessa, että saisi ansiosidonnaisen? Nyt saadaan vain syy romuttaa koko homma.
Vierailija kirjoitti:
Askel parempaan suuntaan, mutta liian pieni sellainen. Minä ja muut silpputyöläiset joudutaan jatkossakin maksamaan turhasta, kun oikeutta ansiosidonnaiseen ei kerry.
Jep. Ihan kuin siinä ei olisi tarpeeksi, että tulot on muutenkin pienet kun vakituista kokopäivätyötä ei löydy. Eläke jää pieneksi ja ansiosidonnainen haaveeksi, ja bonuksena töiden jälkeen kotona odottaa toinen "työpäivä" työnhaun ja kouttautumisen merkeissä.
Ilman muuta ansiosidonnainen kaikille, työssäoloehdon pitää tietenkin täyttyä. Jokainen täysijärkinen ymmärtää kyllä, miksi liitot vastustavat tätä ajatusta.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä tätä. Liittoihin ei ole pakko kuulua ja pelkän kassan jäsenyys ei paljon vuodessa maksa. Tämä tietää vain kaikille sitten heikennyksiä. Onhan ansiosidonnaista jo lyhennetty. Varmasti lyhennetään entisestään ja korvauksia pienennetään.
Onhan nytkin ehtoja esimerkiksi pätkätyöläisille niin että ansiosidonnaista ei saa vaikka maksaisi kassamaksun ja vaikka kuuluisi ammattiliittoon. Muutama vuosi sitten taisi eläke alkaa kertyä vasta 23-vuotiaana vaikka eläkemaksut menivät palkasta automaattisesti.
Nuorten asema ei koskaan kuulunut ammattiliittoja kiinnostaviin asioihin. Onneksi Elina Lepomäki ja kokoomus ajavat tasa-arvoa Suomeen kun vasemmistoa ei huono-osaisten asia kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä ollut nurinkurista, että kaikki kuitenkin maksavat palkastaan sitä työttömyysvakuutusmaksua, mutta sitten ansiosidonnaista saavat vain ne, jotka maksavat pieniä hiluja työttömyyskassaan. Mikään muu sosiaaliturva ei vaadi erillistä kassaa, ei ole asumistukikassaa, ei lapsilisäkassaa, ei hoitovapaakassaa jne. Yhteisistä verovaroista ne maksetaan ja kaikki osallistuu verojen kautta. Työttömyysturvassa sama juttu, kassa maksaa vain noin 5% joten on kohtuullista, että kaikilla on oikeus ansiosidonnaiseen.
Mikä sitten on estänyt ihmisiä.maksamasta tätä "hilua" työttömyyskassaan? Luulen, että.pelkkä laiskuus ja tyhmyys.
Kaikki muutokset merkitsee kuitenkin loppujen lopuksi heikennyksiä, jotain p---aa tässäkin kuitenkin tavoitellaan. Ansiosidonnaista pienennetään ja sen maksuaikaa lyhennetään.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki muutokset merkitsee kuitenkin loppujen lopuksi heikennyksiä, jotain p---aa tässäkin kuitenkin tavoitellaan. Ansiosidonnaista pienennetään ja sen maksuaikaa lyhennetään.
Ansiosidonnaisen kestoa voidaan muuttaa aivan hyvin muutenkin, vaikka raha kiertäisikin kassan kautta. Valtio kuitenkin maksaa suurimman osan ansiosidonnaisesta. Ja lisäksi työkkäri päättää, onko hakija oikeutettu vai ei, kassa vain maksaa työkkärin päätöksen mukaan. Eli hallituksen armoilla tässä käytännössä ollaan joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Vaihtoehto voisi olla vapautus työttömyysvakuutusmaksusta jos ei kuulu liittoon tai kassaan ja silloin ei saisi ansiosidonnaista työttömyyskorvausta.
EK ja kokoomus ajavat ammattiyhdistysjärjestelmää alas. Jos ansiosidonnainen kuuluisi kaikille, ammattiliittojen jäsenmäärä vähenisi ja olisi helpompi romuttaa mm. työehtosopimusjärjestelmä . Sitä kautta sitten päästäisiin tilanteeseen, jossa työntekijät sopisivat palkasta ym. työsuhteen ehdoista suoraan työnantajan kanssa ja työnantajalla olisi enemmän valtaa päättää, koska sopimukset eivät sido eikä työntekijä saa tukea mistään. Toisaalta nykyiset ammattiliitot ovat kyllä aika munattomia ja pöhöttyneitä, kyllä sitäkin systeemiä pitäisi tuulettaa. Toivottavasti tämä saa pöhinää aikaan sielläkin suunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Perimmäinen tarkoitus työllisyysasteen nosto. Liian hyvä ansiosidonnainen korvaus ilman mitään aktivointikeinoja johtaa pitkään työttömyyteen ja työkyvyttömyyteen kun lähes saman rahan saa tekemättä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Vaihtoehto voisi olla vapautus työttömyysvakuutusmaksusta jos ei kuulu liittoon tai kassaan ja silloin ei saisi ansiosidonnaista työttömyyskorvausta.
Kannatan. Mun ei ole mitään järkeä maksaa työttömyysvakuutusmaksuja, koska
1) Alallani on todellinen työvoimapula.
2) Mulla on suhteita, joiden avulla töitä järjestyy varmasti.
Ottaisin mieluummin maksamani summan käteisenä, jolloin voisin ostaa osakkeita tulevaisuutta varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perimmäinen tarkoitus työllisyysasteen nosto. Liian hyvä ansiosidonnainen korvaus ilman mitään aktivointikeinoja johtaa pitkään työttömyyteen ja työkyvyttömyyteen kun lähes saman rahan saa tekemättä mitään.
Tuttavapiiriini kuuluu useampikin tällainen henkilö, joille ansiosidonnainen on muodostunut kannustinloukuksi. Heille tarjotut työt on ollut sen verran huonommin palkattuja, että ansiosidonnaisesta on jäänyt enemmän käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Ihan kuin siinä ei olisi tarpeeksi, että tulot on muutenkin pienet kun vakituista kokopäivätyötä ei löydy. Eläke jää pieneksi ja ansiosidonnainen haaveeksi, ja bonuksena töiden jälkeen kotona odottaa toinen "työpäivä" työnhaun ja kouttautumisen merkeissä.
Silpputyöläisten aseman parantamisen pitäisi olla prioriteettilistan kärjessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sitten on estänyt ihmisiä.maksamasta tätä "hilua" työttömyyskassaan? Luulen, että.pelkkä laiskuus ja tyhmyys.
Oletko sitä mieltä, että tyhmät ja laiskat ei ansaitse vastinetta maksuilleen?
Minua huolestuttaa, koska epäilen että taustalla yritys heikentää ammattiliittoja. Nyt jo työelämän vaatimukset koventuneet, monet ei pysy mukana. Mitä sitten kun ammattiliitot heikkoja eikä pysty ajamaan työntekijöiden asemaa senkään vertaa kuin nykyisin?
Mitä se maksaa yhteiskunnalle ja minkälaisen kahtiajaon synnyttää? Ja oikeasti kuka haluaa yhteiskunnan jossa palkalla ei tule toimeen ja muutamat rikkaat osakkeenomistajat ovat entistä rikkaampia?
Toki toivon että ammattiliiton jäsenmaksut laskevat ja ihmiset liittyvät niihin entistä innokkaammin.
Kokoomuksen tavoite on ensin pakottaa kaikille ansiosidonnainen ja ihan esim Lepomäki sanonut että sitten lyhennetään sen kestoa ja määrää. Tällöin ansiosidonnainen voisi olla pienempi kuin peruspäiväraha.