Aivolisäkkeen vajaatoiminta? Onko kellään ollut?
Mulla todettiityöterveyslääkärillä kilpirauhasen paha vajaatoiminta. Mutta se on kuulemma sentraalinen ja aivolisäkeperäinen ja harvinainen ja lääkäri lähetti mut yliopistosairaalaan endokrinologille. Eli sekä TSH että T4V ovat molemmat todella matalat. Olenkin ollut viime aikoina aivan tajuttoman väsynyt. Olen googlettanut asiaa, mutta asia on monimutkainen. Nyt huomenna kamala määrä labroja. Ilmeisesti tähän liittyy myös kortisolin, prolaktiinin ja muiden hormonien vajaatoimintaa? Aivojen magneetti on ensi viikolla. Ja häiriö voi ilmeisesti olla ylempänäkin hypotalamuksessa? Ottaa päähän ja jännittää koko asia. Mutta toivottavasti saisin tähän väsymykseen pian apua. Haluaisin vain nukkua koko ajan.
Onko jollain kokemuksia samasta tilanteesta?
Kommentit (2)
Kiitos vastauksesta. Kohonneen aivopaineen yleisin syy on likvorkierron häiriö, joka johtuu tuumorista... En halua edes ajatella asiaa. Netistä löytää pääasiassa kasvaimiin viittaavaa luettavaa ja ajatus aivojen operaatiosta kauhistuttaa. Siksi en uskalla enempää googlata vaan odottelen ensi viikon lopulla olevaa aikaa endokrinologille, jossa saan sitten kuulla vastaukset.
Ajattelin väsymyksen johtuvan vain "kevätväsymyksestä", työstressistä jne. Työterveyslääkäri ihmetteli, että miten olen päässyt edes ylös sängystä kun T4V oli vähän yli 2. Yleensä olen aika energinen ihminen, mutta nyt jälkiviisaana olisi pitänyt mennä aikaisemmin lääkäriin... Iho kuivui, samoin hiukset, hengästytti ja olo oli kokonaan uupunut. Paino alkoi myös laskea, en oikein jaksanut syödä ja oli kamala ummetus. Lääkäri selitti, että pahassa kilpirauhasen vajaatoiminnassa paino putoaa lähes aina, vaikka luulin, että paino nousee niin kuin täällä usein kirjoitetaan. AP
Mulla vastaava johtuen kohonneesta aivopaineesta. Kun paine laski, aivolisäkkeen toiminta normalisoitui.