Sen, mikä sinulle tänään on tärkeää, näkee lapsistasi vuosien jälkeen.
Kommentit (12)
Minulle on tärkeää saada ylipäätään lapsia, joten toivottavasti niitä on 15 vuoden kuluttua.
Terveiset lapsettomuushoidoista
Ei tuu lapsia. Elän ennemmin itse kuin lapsen kautta.
Parhaani yritin, lapsi psykiatrisessa hoidossa.
t. lukeva, leikkivä, läsnä oleva kotiäiti
En koe, että lapseni on pärjännyt hyvin minun ansiostani tai huolimatta minusta. Jotenkin hänestä vaan on tullut niin mahdottoman fiksu. Itse en ole kummoinenkaan äiti.
numero 7: tsemppiä, varmasti olet tehnyt parhaasi. Minä syytin vuosia itteeni lasten ongelmista, osittain olikin totta. Mutta elämä on kummallisten sattumusten sarja, ikinä ei voi tietää mihin kenenkin tie johtaa teki niin tai näin. Murheensa kullakin, pienetkin...
No, minulle on tärkeää läheisyys, yhdessä vietetty aika, omien onnistumisten ja virheiden kautta oppiminen, kiireettömyys, terveys, hassuttelu ja silmästä silmään kohtaaminen arjen keskellä. Toivon että lapseni arvostavat tätä isoina, että vikk usein on kiire ja hermo kireällä niin osataan myös hellittää, hassutella, nauttia toistemme seuradta ja lähisyydestä.
Dunno. Kaikkeen ei voi kasvatuksellakaan vaikuttamaan. Tottakai lapset imevät vaikutteita vanhemmistaan, mutta ihan hyvin lapsestani saattaa tulla kerskakuluttaja, kristitty, väkivaltainen tai vaikka eläintenvihaaja, vaikka itse pyrin elämään vaatimattomasti, olen luonnonuskossa, en kannata väkivaltaa ja rakastan eläimiä.
Ei tässä vaiheessa voi kuin toivoa, että lapsesta tulee hyvä ihminen. Erityisesti nuoret kun ovat ryhmäpaineelle alttiita ja helposti siitä kiltistä lapsesta tuleekin ryyppäävä, lintsaava ja väkivaltainen jos kaveriryhmän muutkin nuoret ovat sellaisia. Minä annan yleiset elämiseen liittyvät moraaliset ja eettiset ohjeet, mutta on lapsieni käsissä että noudattavatko he samoja ohjeita, vai viisveisaavatko niistä.
Tuli minustakin pakana vaikka äitini kiihkokristitty.
Dunno. Kaikkeen ei voi kasvatuksellakaan vaikuttamaan. Tottakai lapset imevät vaikutteita vanhemmistaan, mutta ihan hyvin lapsestani saattaa tulla kerskakuluttaja, kristitty, väkivaltainen tai vaikka eläintenvihaaja, vaikka itse pyrin elämään vaatimattomasti, olen luonnonuskossa, en kannata väkivaltaa ja rakastan eläimiä.
Ei tässä vaiheessa voi kuin toivoa, että lapsesta tulee hyvä ihminen. Erityisesti nuoret kun ovat ryhmäpaineelle alttiita ja helposti siitä kiltistä lapsesta tuleekin ryyppäävä, lintsaava ja väkivaltainen jos kaveriryhmän muutkin nuoret ovat sellaisia. Minä annan yleiset elämiseen liittyvät moraaliset ja eettiset ohjeet, mutta on lapsieni käsissä että noudattavatko he samoja ohjeita, vai viisveisaavatko niistä.
Tuli minustakin pakana vaikka äitini kiihkokristitty.
Vastaan käänteisesti eli se, mikä oli minulle tärkeää 15 vuotta sitten, näkyy nyt lasten todistuksissa, hymypatsaissa ja kaveripiirissä. Olin se äiti, jonka maailma pysähtyi muutamaksi vuodeksi lasten äärelle. Olin äiti, joka kannusti lukemaan ja luki lapsille . Olin myös äiti, joka kielsi vähän ja kulki rinnalla paljon, joten kaikenlaista sai kokeilla puuhun kiipeämisestä kuralammikossa istumiseen, mutta toisaalta lapset oppivat ottamaan muita huomioon.
Lapseni olivat onnellisia ja ovat sitä tänään, vanhimmat jo muuttaneet pois kotoa. Vahva perusturvallisuus on tärkeintä, mitä saatoin antaa.