Päiväkoti - laadukasta varhaiskasvatusta?
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013060317104428_uu.shtml
Vieläkö joku viitsii puolustella päiväkodin hyvyyttä lapsen hoidossa? Tai paremmuutta kotihoitoon verrattuna? Meillä ainakin 1- ja 2-vuotias ovat puoleen päivään mennessä ulkoilleet reippaasti liikkuen 2-2,5h sen päiväkodin 24 minuutin sijaan.
Kommentit (14)
Minäkin mietin, onko se ulkoilu laadukkuuden tae. Meillä lapset ulkoilevat vielä päivähoidon jälkeen 1-2 tuntia. Päiväkotimme painottaa ulkoilua ja liikkumista ja aamupäivisin ulkoillaan 1-2 tuntia ja iltapäivisin 1-2 tuntia. Pahimmillaan siis vain 2h/päivä. Eikö vastuu tässäkin asiassa ole vanhemmalla?
[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 08:55"]http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013060317104428_uu.shtml
Vieläkö joku viitsii puolustella päiväkodin hyvyyttä lapsen hoidossa? Tai paremmuutta kotihoitoon verrattuna? Meillä ainakin 1- ja 2-vuotias ovat puoleen päivään mennessä ulkoilleet reippaasti liikkuen 2-2,5h sen päiväkodin 24 minuutin sijaan.[/quote]
Ai täällä taas jokin syyllisyydentuntoinen kotilehmä ammuu?
Voi kuule, jää sä vaan sinne kotiisi homehtumaan ja siivoamaan paskoja. Ja anna meidän muiden käydä töissä ja viedä lapsemme päiväkotiin.
Sääliksi käy lapsiasi kun on noin pässinpää äiti.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 09:07"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 08:55"]http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013060317104428_uu.shtml
Vieläkö joku viitsii puolustella päiväkodin hyvyyttä lapsen hoidossa? Tai paremmuutta kotihoitoon verrattuna? Meillä ainakin 1- ja 2-vuotias ovat puoleen päivään mennessä ulkoilleet reippaasti liikkuen 2-2,5h sen päiväkodin 24 minuutin sijaan.[/quote]
Ai täällä taas jokin syyllisyydentuntoinen kotilehmä ammuu?
Voi kuule, jää sä vaan sinne kotiisi homehtumaan ja siivoamaan paskoja. Ja anna meidän muiden käydä töissä ja viedä lapsemme päiväkotiin.
Sääliksi käy lapsiasi kun on noin pässinpää äiti. [/quote]
:-D Meillä on kotona lastenhoitaja hoitamassa lapsia ma-pe 8-16, sillä aikaa kun äiti tekee omia töitään, myös kotona. :-D
Sulle tais kolahtaa syyllisyydentunto omaan nilkkaan, sen verran katkeralta kuulostat.
Minä vien näin hyvillä säillä lapset puistoon päiväkodista suoraan (klo 15 jälkeen), jossa ollaan 1-2 h nälästä/vessahädästä/säästä riippuen. Sitten kotiin syömään ja kotipihalle ulos ainakin klo 19 asti, jonka jälkeen illallinen, iltahommat ja nukkumaan. Talvisin tietysti vähemmän ulkoilua. Toinen lapsista liikkuu reippaasti koko ajan, toinen töröttää paikoillaan. Ja kyllä, vastuu lapsen liikkumisesta on minulla eikä päiväkodilla, tässäkin asiassa.
Minä en kyllä saa noita alle 3v lapsia liikkumaan suositusten mukaisesti. Vauhdikkaita leikkejä jaksavat max. 15min jos sitäkään. Pitäisikö heitä retuuttaa kädestä pitäen ympäri leikkikenttää, jopa niin että itkevät?
Meillä on sitten varmaan tosi omituiset lapset. Hiekkiksellä jaksavat istua ehkä 5 minsaa, sitten taas painelevat pitkin pihatietä ja nurmikkoa, poikkeuksetta aina juosten. Mitä te mammat itse teette ulkoillessa, seisotte kädet taskussa pihalla? o_O
ei niitä retuuttaa täydy. mitäs jos ottaisit asiaksesi liikunnalliset pihaleikit ja metsä/ kävely retket. jos 3 v terveenlapsenlapsen peruskunto on niin huono , ettei jaksa jolsta kun 15 m inuuttia olisin huolissani.
Ja huom. kirjoittaja ei maininnut lapsellaan olevan mitään liikuntaa estävää sairautta , joten e- lasten vanhemmat tämä kommentti ei koske teitä.
Minähän kirjoitin että jaksavat max 15min niitä ohattuja leikkejä!!!!!!!!!!
[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 09:29"]ei niitä retuuttaa täydy. mitäs jos ottaisit asiaksesi liikunnalliset pihaleikit ja metsä/ kävely retket. jos 3 v terveenlapsenlapsen peruskunto on niin huono , ettei jaksa jolsta kun 15 m inuuttia olisin huolissani.
Ja huom. kirjoittaja ei maininnut lapsellaan olevan mitään liikuntaa estävää sairautta , joten e- lasten vanhemmat tämä kommentti ei koske teitä.[/quote]
Mä en ymmärrä miten joissain perheissä EI täyty se vähintään 2h/pvä. Meillä päikkä ulkoiluttaa lapsia ainakin sen 2h/päivä. Omani liikkuu juosten. Ei kävele minnekkään.
Sen jälkeen mennään oman pihan puistoon, jossa välillä lapset makaa nurtsilla, tekee hiekkalinnoja tai tutkii kasveja. Muuten menevät kuin ellunkanat trampoliinilla, juoksevat, kiipeilevät jne. kahdeksaan asti illalla. Välillä käyvät kauhomassa jotain suuhunsa.
Kirjoitit kyllä vauhdikkaista leikeistä. Ettekö te kävele koskaan mihinkään? Metsään/metsässä, pyöräteillä, puistoon? Autolla joka paikkaan?
En mä yhtään ihmettele tuota huolta lasten liikkumattomuudesta. Ystäväni äiti on perhepäivähoitaja ja hän joutuu ihan ensimmäiseksi opettamaan hoitoon tulevat lapset KÄVELEMÄÄN. Siis 2-3-vuotiaat lapset. Kun ovat vaan kulkeneet autolla joka paikkaan ja sitten ulkoilleet vain vaunuissa/rattaissa. Ettei vaan kompastu ja tule skraduja.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 09:37"]Minähän kirjoitin että jaksavat max 15min niitä ohattuja leikkejä!!!!!!!!!!
[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 09:29"]ei niitä retuuttaa täydy. mitäs jos ottaisit asiaksesi liikunnalliset pihaleikit ja metsä/ kävely retket. jos 3 v terveenlapsenlapsen peruskunto on niin huono , ettei jaksa jolsta kun 15 m inuuttia olisin huolissani.
Ja huom. kirjoittaja ei maininnut lapsellaan olevan mitään liikuntaa estävää sairautta , joten e- lasten vanhemmat tämä kommentti ei koske teitä.[/quote]
[/quote]
MIstähän tuo Sari on taas tuon "tutkimustietonsa" saanut? Samasta osoitteesta kun se Lohjan phoito-keskustelu tuossa taannoin? Joka ei sitten, oho, pitänytkään paikkaansa.. Ja ULKOILU liikuntako se tärkeintä on? Että ei se, että liikutaan vaikka salissa ohjatusti? Että marraskuussa toppakamat + kurikset päällä pihalle veisateeseen on parempi kuin shortseissa musiikkiliikuntaa sisätiloissa.. et silleen. Kolme lasta on päiväkodissa mulla ollut ja (lähes säästä riippumatta) ulkoilua on ollut päivittäin aamupäivällä reilu tunti ja iltapäivällä klo 15-15.30 alkaen. Eli jos haen lapsen klo 16.30, lapsi on ulkoillut päivän aikana 2,5. Eiköhän tuolla nyt pärjää? Kun on ollut sitten muutakin: musiikkituokio, lorutusta, ohjattua leikkejä, vapaata leikkiä, päivälepo ja kolmet ruuat. Ja kaikki tämä 8 tunnin sisään.
Ihan ohiksena, millos luulette että Sari itse viimeeksi on vienyt pkotipäivän jälkeen omia lapsiaan ulos? Tai muuten liikkumaan?
Reipasta liikuntaa
Jutussa mainitaan noin! Mikä on esim. alle 2v lapselle reipasta liikuntaa?
Minä en pidä tuota liikunnan määrää minään ongelmana. Minusta pahempi ongelma on, että minusta tuonikäisten lasten vaan ei ole hyvä olla isoissa lapsiryhmissä ollenkaan, vaan rauhallisemmat olot olisivat heidän kehittymiselleen optimaaliset.
Itse en ole pystynyt ihannettani kotihoidosta toteuttamaan, koska olen perheen päätienaaja jonka palkalla maksetaan asuntolainat sun muut, mutta kyllä on sydäntä särkenyt viedä päiväkotiin ja nähdä miten ylikierroksilla ja stressissä lapset on päivän jälkeen.
En lukenut vielä juttua, mutta mietin vaan että se ulkoilu (reippaasti liikkuen)ko nyt sitten on se autuaaksi ja parhaaksi tekevä asia? Joo, oma kotihoidettu 1-vuotias lapseni ulkoilee ehkä tunnin päivässä ja senkin istuu pitkälti hiekkalaatikossa tai keinussa. Mielestäni hyvä hoito ei ole siitä kiinni vaan ihan muista asioista.