E-pillereitä lääkkeeksi vaihdevuosioireisiin, kokemuksia?
Olen juuri 45v täyttänyt nainen ja kärsinyt vähän yli puoli vuotta oireista, jotka miellän selviksi vaihdevuosioireiksi. Rintakehää kuumottaa öisin, kuukautiset niukentuivat yhtäkkiä ja jääneet pari kertaa pois, libido muuttunut eli kadonnut täysin, iho palaa kiehuen auringossa, sydämen tykytys, mieliala tosi alhaalla, fyysinen voimattomuus, aivosumu, lihaskato ja rasvan kertyminen vatsaan jne. FSH on vielä normaali ja follikkeleita on kuulemma ihan hyvin jäljellä, joten gynekologi ei suostunut kirjoittamaan estrogeeniä. Ainoa mitä pystyi, niin kirjoittamaan minulle e-pillerit, joita olen nyt syönyt 5 viikkoa. Osa oireista on poistunut kuten yöllinen rintakehän kuumotus ja auringossa palaminen yms. Toivottavasti muutkin oireet pian. Vähän tässä mietityttää kun e-pillerit aiheuttaa kuitenkin osalle masennusta. En nimittäin meinaa nykyään päästä sängystä ylös.
Kysymys kuuluu: onko tällainen e-pillereiden käyttäminen vaihdevuosioireisiin ihan normaali käytäntö?? Ja kuinka kauan muilla on kestänyt, että alakulo häviää kun saa taas kehoon estrogeeniä pillereistä? Se alakulo ja aivosumu ovat tässä ihan pahimmat!
Kommentit (30)
Onko muilla kokemusta, että hoito vaikuttaa todella hitaasti?
Vierailija kirjoitti:
Kokemusta ei ole, mutta kun vaihdoin Qlairan Zoelyyn, eka kuukausi oli ihan hirveä, siis aivan kamala. Oli niin hermo pinnassa koko ajan, ihan kuin koko persoonani olisi vaihtunut. Ja sitten kaikki tasaantui ja olo muuttui tavalliseksi. Eli voisin näin maallikkona kuvitella, että kaikki hormonaaliset jutut eivät tapahdu yhtäkkiä eli varmaan voi odotella rauhassa.
Tämä odottaminen on aika tuskaisaa puuhaa. Aika monessa lähteessä on sanottu tuo 3 kk aika. Joo täällä sama, haluaisin että persoona palaa takaisin omaksi itseksi. :) Sitä on vaikea selittää ympärilläoleville joilla ei kokemusta tästä ole. Jää ilman tukea kyllä....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokemusta ei ole, mutta kun vaihdoin Qlairan Zoelyyn, eka kuukausi oli ihan hirveä, siis aivan kamala. Oli niin hermo pinnassa koko ajan, ihan kuin koko persoonani olisi vaihtunut. Ja sitten kaikki tasaantui ja olo muuttui tavalliseksi. Eli voisin näin maallikkona kuvitella, että kaikki hormonaaliset jutut eivät tapahdu yhtäkkiä eli varmaan voi odotella rauhassa.
Tuon perusteella pystyy hieman ymmärtämään miten hitaista asioista on kyse. Jotenkin hämmentävää, että pelkän merkin vaihtaminen voi vaatia noin pitkän totuttelun. Hyvä tietää! Voi kun tämä olisi täällä huomattu nopeampaa, alkuun meni turhaa aikaa kun tsekattiin muita veriarvoja ym.
Mistä syystä teillä on päädytty merkin vaihtamiseen?
He, keillä merkkiä on vaihdettu, mitä syitä ne oli? Liittyikö mielialaan?
Tähän ei juuri ole vastailtu, joten vastaan itse jos vaikka joku etsii tietoa ja apua aiheeseen.
Eli e-pillerit tehosivat voi sanoa täydellisesti, mutta siihen meni 4 ja puoli kuukautta. Psyykkiset oireet olivat ennen tätä todella pahat, olin aivan kuin joku toinen ihminen. Kolmen kuukauden jälkeen alkoi vähäsen helpottaa ja neljännen kuukauden jälkeen olo alkoi olla aika ok.
Fyysiset oireet katosivat viikossa, osa hitaammin, mutta aika nopeasti kuitenkin. Psyykkiset oireet lähtivät niin hitaasti, että usko elämään meinasi mennä. Uskomatonta lässytystä joissain artikkeleissa, että estrogeenin vaikutusta mielialaan ei ole löydetty. Jo pelkästään wikipedian avulla löytyy tieto siitä, että estrogeeni vaikuttaa aivojen dopamiini- ja serotoniiniaineenvaihduntaan. Gynekologin mukaan monille määrätään mielialalääkkeitä vaihdevuosiin. Ja aivan turhaan kyllä mielestäni.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Tähän ei juuri ole vastailtu, joten vastaan itse jos vaikka joku etsii tietoa ja apua aiheeseen.
Eli e-pillerit tehosivat voi sanoa täydellisesti, mutta siihen meni 4 ja puoli kuukautta. Psyykkiset oireet olivat ennen tätä todella pahat, olin aivan kuin joku toinen ihminen. Kolmen kuukauden jälkeen alkoi vähäsen helpottaa ja neljännen kuukauden jälkeen olo alkoi olla aika ok.
Fyysiset oireet katosivat viikossa, osa hitaammin, mutta aika nopeasti kuitenkin. Psyykkiset oireet lähtivät niin hitaasti, että usko elämään meinasi mennä. Uskomatonta lässytystä joissain artikkeleissa, että estrogeenin vaikutusta mielialaan ei ole löydetty. Jo pelkästään wikipedian avulla löytyy tieto siitä, että estrogeeni vaikuttaa aivojen dopamiini- ja serotoniiniaineenvaihduntaan. Gynekologin mukaan monille määrätään mielialalääkkeitä vaihdevuosiin. Ja aivan turhaan kyllä mielestäni.
Ap.
Hienoa, että lopulta sentään auttoi!
Olen se, joka vaihtoi Qlairan Zoelyyn ja syynä oli se, että gyneni mukaan (ja häneen luotan kuin vuoreen) Zoely on vielä "luonnollisempi", vähähormonisempi. Nykyisin, sen yhden hirveän kuukauden jälkeen olen tyytyväinen Zoelyn käyttäjä. Täytyy kyllä mainita, että vuosi sitten piti väliin syödä yksi kuukausi Qlairaa, kun Zoelya ei saanut mistään. Kumma kyllä, tämä ei aiheuttanut mitään ihmeempiä oireita.
Onko kellään 40+ tai muillakin tullut Zoelystä ruokahaluttomuutta ja sen jälkeen liiallista syömistä, kun on välillä vähällä ravinnolla? Vähän hakuammuntaa kysyä mutta ois kiva jos joku ois tämän ratkaissut. Oon miettinyt onko hormonit syynä.
Miten nopeasti muilla on yhdistelmäehkäisypillerit auttaneet vaihdevuosioireiluun? Entä miten äkkiä hormonikorvaushoito?
-ap