Sikiön lyhyt reisuluu ja olkavarsi rv 37+1 APUA!?!
Kävin synnytystapa arvioinnissa ja lääkäri vaan tokaisi että sikiön olkavarsi ja reisiluu ovat 4-5vk jäljessä, paino oli 3kg.
Mutta lääkärillä oli vaikeus saada mittoja huonon näkyvyyden takia, ja sai mitattua vain toiselta puolen.
Rakenne ultrassa ei ollut mitään hämminkiä.
Pitäisikö nyt olla huolissaan, mittasiko rakenne ultraaja väärin vai pimittikö tietoja? Onko meille tulossa kuitenkin down lapsi vaikka down riski on 1:15000
Kertokaa kokemuksia ja lääkäreiltä myös odotan vastauksia...
Tämä äskeinen ultraaja ei kyllä sanonut mitään muuta kuin että synnytyksen jälkeen katsotaan tilanne.
Argh itkettää kun en tiedä mitä pitäisi ajatella... :'(
Kommentit (23)
Meillä oli keskimmäisellä lyhyt reisiluu. Syntyi persjalkaiseksi. Siis jalat oli todella lyhyet! Tai siis on ne vieläkin. Voi olla että teillä ei ole saatu mitattua kunnolla.
Kun joka puolella tuntuu lukevan että down vauvoilla on nuo luut lyhyet.. :'(
Se voi olla ds-lapsi tai sitten ei. Mulla on ds-tenava ja koko raskausajan yksi lääkäri mittaili lyhyttä reisiluuta yms ja kolme muuta ei ultratessa nähneet mitään erikoista.
Meillä tuli niskaturvotuksen takia down-riskiksi 1:130 ja reisiluu jätätti joka ultrassa reilun viikon.Lapsi on kuitenkin täysin terve!
Ihan sama mitä sieltä tulee, se on jokatapauksessa maailman ihanin ja paras vauva. Tuloksia on yhtämonta kun mittaajia. Jollei tee ultrauksia päivittäin , ja useampia, en panis mitään painoarvoa tän päivän mittauksiin.
Noo, mun ystävättärelle muutama erikoislääkäri väitti, että lapsi on lievästi vammainen ja aborttia suosittelivat!
Aborttia ei tehty vaan synnytti vain pienen vian omaavan lapsen. Tämäkin vika korjaantui parissa vuodessa itsestään! Että silleen!
Oisko tästä jotain apua. Mulla oli pojan paperit sattumalta tossa lähellä ja katsoin, että fl on ollut 65 vk39+2. Painoarvio ollut 2,7kg. Onko sulla paperia niistä mitoista?
[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 17:47"]Oisko tästä jotain apua. Mulla oli pojan paperit sattumalta tossa lähellä ja katsoin, että fl on ollut 65 vk39+2. Painoarvio ollut 2,7kg. Onko sulla paperia niistä mitoista?[/quote]
Tämä oli siis kolmonen(persjalkasen äiti)
No ehkäpä tässäkin tapauksessa olisi parempi vaikkapa soittaa lääkärille takaisin eikä kysellä av:lta syntyykö sulle down-lapsi. Ihan totta, täältä et tähän kysymykseen saa mitään oikeaa vastausta vaan saat pelkästään lietsottua itsellesi hysteerisen olon. Nyt järki käteen ja lääkärille soittamaan, mars!
Kuule ap jos se ultraaja ei ollut joku yliopistosairaalan seniorilääkäreistä, mitat voivat olla oikeasti jotain ihan muuta. Oletan, ettei ollut seniorilääkäri, koska hän olisi sanonut muutakin? Oletko itse pyöreä? Runsaiden vatsapeitteiden läpi mittaaminen on hankalampaa.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 18:57"]Kuule ap jos se ultraaja ei ollut joku yliopistosairaalan seniorilääkäreistä, mitat voivat olla oikeasti jotain ihan muuta. Oletan, ettei ollut seniorilääkäri, koska hän olisi sanonut muutakin? Oletko itse pyöreä? Runsaiden vatsapeitteiden läpi mittaaminen on hankalampaa.[/quote]
Ei ollut kun n.30-35v lääkäri nainen. Olen pyöreä, ylipainoinen. Niinhän tuo sano että näkyvyys huono..
No eipä sitä lääkärikään varmasti osaa sanoa sen paremmin kuin av. Eikä tässä vaiheessa asialle voi enää muuta kuin synnyttää. Ehkä ei nyt kannata maalata piruja seinille. Ei jokainen pikkunuhakaan enteile piilevää syöpää. Tässä on varmasti monta vaihtoehtoa:
a) lapsella on down tai joku muu vakava sairaus
b) lapsella on lyhyet raajat, mutta muutoin normaali
c) mittaaja erehtyi ja syntyy terve lapsi
Vaikka vaihtoehto c on vain suhteella 1/3 33%, on varmaan aika todennäköistä että näin käy alkutietojesi pohjalta (ylipaino, mittausongelmat, riskiluku, aiempi ultra ok). Minun tytölläni näkyi ultrissa lyhyempi reisiluu, mutta mikään vikaa hänessä ei ollut.
Hei,
Toinen raskaus menossa. Olen nyt rv30 ja vauvalla kaikki on hyvin asiat paitsi että olkavarren- ja reisiluut vastavat 3viikkoa pienemmät. Lapsi nyt painaa n. 1,330. Lapsivesitutlimus on tehty, tulokset oli kaikki normaalit. Just tänään kävin ultrassa vieläkin noi luut näyttävät, että olisivat lyhähköt. Osaako joku sanoa, että pitääkö olla kovin huolissaan? Itsekin olen aika lyhyt ja siro. En oikein pystynyt kysymään lääkäriltä mitään 😕
Ap ei osaa yhdyssanoja. Miten voi olla raskaana? Siis äidiksi tulossa? Mitä aikoo opettaa lapselleen? Vähän vastuullisuutta ennen lasten hankkimista, kiitos.
Miksi ihmiset eivät kysy tarkemmin lääkäriltä siitä, mitä tulokset merkitsevät tai voivat merkitä? Täältäkö se vastaus sitten löytyy? Ja mitä apua siihen nyt voi ylipäänsä saada. Raajat ovat sen mittaiset kuin ovat, eivätkä ne siitä pidemmäksi muutu millään pillerillä. Joka tapauksessa kun lasta alkaa laittamaan, niin pitää varautua siihen, että sieltä tulee, mitä tulee. Ehkä tulee normaali persjalkainen tai lyhytkasvuinen tai kehitysvammainen tai ei mitään näistä.
Minna1 kirjoitti:
Hei,
Toinen raskaus menossa. Olen nyt rv30 ja vauvalla kaikki on hyvin asiat paitsi että olkavarren- ja reisiluut vastavat 3viikkoa pienemmät. Lapsi nyt painaa n. 1,330. Lapsivesitutlimus on tehty, tulokset oli kaikki normaalit. Just tänään kävin ultrassa vieläkin noi luut näyttävät, että olisivat lyhähköt. Osaako joku sanoa, että pitääkö olla kovin huolissaan? Itsekin olen aika lyhyt ja siro. En oikein pystynyt kysymään lääkäriltä mitään 😕
Saako kysyä, miksi tehty lapsivesitutkimus?
Vierailija kirjoitti:
Noo, mun ystävättärelle muutama erikoislääkäri väitti, että lapsi on lievästi vammainen ja aborttia suosittelivat!
Aborttia ei tehty vaan synnytti vain pienen vian omaavan lapsen. Tämäkin vika korjaantui parissa vuodessa itsestään! Että silleen!
Ei sitä aborttia koskaan suositella, vaan väläytellään vaihtoehtona.
Itse odottaessani Downia, niin mielummin kallistuivat puheissaan pitämisen puolelle, kun abortin.
Meillä lääkäri havaitsi yliaikaisseurannassa lapsella sydänvian ja epämuodostumia sisäelimissä. Aikaisemmissa tutkimuksissa ei näkynyt mitään epätavallista.
Saatiin kuitenkin täysin terve tyttö!
Onko raskauden aikana ollut anaaliseksiä?
Mistä sä ton downin siihen vetäsit? Raajat voivat olla vialliset vaikka pääkoppa tai kromosomit oliskin ihan ok.