Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tekisittekö lapsia jos yhteiskunta ei tukisi lainkaan?

Vierailija
03.06.2013 |

Jos lasten tekemisen taloudellinen vastuu olisi täysin yksilöiden harteilla tulisitteko toimeen? Jos yhteiskunta ei tukisi lapsiperheitä, niin kuinka moni jättäisi lapset tekemättä?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin yhden. Tosin teen vain yhden nytkin, kun tukia on olemassa.

Vierailija
2/42 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisät tulisi olla tuloperusteiset ja muut perhetuet minimiin. Aiheuttaja maksaa -periaate käyttöön lasten kohdalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin saattanut jättää lapset tekemättä. Jos yhteiskunta ei lapsiperheitä tukisi, ois se meidän tapauksessa mahdollisesti tarkoittanut sitä että toisen vanhemmista, todennäköisesti mun, ois pitänyt luopua työstä ts. oisin ollut taloudellisesti täysin riippuvainen miehestä. En missään nimessä ois muutenkaan halunnut jättäytyä työelämän ulkopuolelle, kotirouvan ura ei vaan houkuta.

Jos yhteiskunta ei lapsiperheitä tukisi, ois päivähoitomaksut tonnin per lapsi. Meillä ei olis varaa siihen.

Vierailija
4/42 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmaan tekisi, tuskin miehenikään siinä vaiheessa. Eihän tuossa vaiheessa muilla kuin rikkailla olisi varaa lisääntyä. Ja melko vääristynyttä maailmaa loisi työelämään, kun ihmiset, jotka niitä lapsia haluaa hinnalla millä hyvänsä, suostuisivat omia etujaan polkien ihan minkälaisiin duuneihin tahansa, millä ehdoilla tahansa. Kunhan vain tulee palkkaa että saisi perheen. Ja akateemiset ihmisethän eivät halua lisääntyä yhtä paljon, kuin vähemmän koulutetut (karkeasti sanottuna). Kävisi kato veronmaksajista.

Vierailija
5/42 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yksi lapsi jonka "teko" ei ollut kiinni yhteiskunnan tuesta joten vastaus on kyllä.
Jos mulla olisi parempi palkka sekä luotettavampi mies niin saattaisin "tehdä" toisenkin ilman niitä tukia joita ei muuten lapsilisää lukuunottamatta/päivähoitoa palkan saaja saa.
Vai tarkoititko yhteiskunnan tuilla myös ilmaista koululaitostakin etkä vain lapsilisiä ja päivähoitoa?

Vierailija
6/42 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin. Mutta silti miettisin, mihin yhteiskunta panee rahaa... lapsiperheiden tuki ei varmasti ole huonoimmasta päästä investointeja, jos mietitään yhteiskunnan kokonaisetua ja uusien veronmaksajien syntymistä.
Kannattaa tajuta, että yhteiskunta on 1990-luvun alun laman jälkeen koko ajan heikentänyt lapsiperheiden palveluita ja perheiden olosuhteet ovat kehittyneet monessa asiassa huonompaan suuntaan:
- kodinhoitajia ei enää riitä lapsiperheiden avuksi akuuteissa tilanteissa, koska heidän määränsä on pudonnut yli puolella ja loput ovat kiireisiä huonokuntoisten vanhusten kotihoidossa.
- erityislasten terapioita on leikattu
- erityisopetuksesta on karsittu
- päiväkodeissa kytätään täyttöasteita ja pinta-alaksi lasketaan käytävätkin
- äitien eli nuorten naisten pätkätyö on yleistynyt selvästi parissa vuosikymmenessä
- työtahti työpaikoilla on kiristynyt
- jo kertaalleen taistelluista eduista ollaan ihan jopa naisten omasta toimesta valmiita luopumaan, vrt. keskustelu subjektiivisesta hoito-oikeudesta ja lapsilisistä...

Joo, olen vähän pessimisti, minusta lapsilisää ei pidä poistaa, eikä panna tulosidonnaiseksi, koska siitä tulisi jälleen uusi tuloloukkutekijä keskituloisille perheille, jotka muutenkaan eivät saa mitään tukia ja maksavat kaikesta kalliimman kautta.

Vierailija
7/42 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat tukemisella? Jos en saisi äitiysnevolaa, lastenneuvolaa, päivähoitoa, koulua jne., niin ei meillä olisi varaa lapseen siinä tapauksessa tai sitten pitäisi saada veroprosentti todella alas.

Sen sijaan lapsen olisin tehnyt, vaikkei äitiyspäivärahaa olisi. Lapsilisääkään en siinä mielessä tarvi, vaikka sen mielelläni otankin.

Vierailija
8/42 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muuten täällä ei nyt näy kappalejako ollenkaan?

Olen niitä tehnyt kirjoitukseeni kyllä, mutta lopputuloksessa ne eivät näy.

Mystistä.

-6-

Vierailija
9/42 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni ovat jo aikuisia, mutta ei olisi vaikuttanut asiaan. En minä edes tiennyt mitään tukihommeleista äitiyspäivärahaa lukuunottamatta, kun lapsen sain. Olin jäämässä työttömäksi firman kaatumisen yhteydessä joka tapauksessa eli rahaa ei olisi kuitenkaan tullut mistään, joten eipä se olisi paljon vaikuttanut.

Vierailija
10/42 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olisin, mutta vasta vanhempana. Vasta 33-40 vuotiaana olisi ollut varaa.

Vierailija
11/42 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksipäs ei. Tosin ehkä olisi lapsiluku jäänyt yhteen kahden sijasta, jos ihan kaikki päiväkoteja ja kouluja myöten täytyisi omasta pussista kustantaa. Toisaalta, jos valtio ei näitä tukisi niin ei kai se niistä voisi verottaakaan, joten aika paljon enemmän jäisi kuukaudessa käteenkin. Jos kyse taasen oli pelkästään näistä tilille saapuvista sosiaalietuuksista, niin sitten olisi kyllä varaa vaikka kolmaskin pyöräyttää,

Vierailija
12/42 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en tietenkään tekisi. Ei olisi lapsille infrastrukstuuria, ei kouluja, ei päivähoitoa. Tosin tuollainen yhteiskunta kuolisi aika nopeasti. ja ihmiset myös.

Vierailija
13/42 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen yhteiskunta olisi kivikautinen, sillä sitten ihmisillä ei olisi koulutusta ja voisimme kilpailla Bangladeshin kanssa halvimmasta työvoimasta, emmekä korkean teknologian osaamisesta.
Oikeudenmukaista olisi tietysti, että lapsettomat maksaisivat itse vanhuutensa kulut, kaikki täyden maksut vanhustenhuollosta, sairaalapäivistä, proteeseista, kuulolaitteesta, kotiavusta ym. sillä he eivät ole tuottaneet tänne uusia veronmaksajia.

Vierailija
14/42 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvalla olis edes ollu varaa synnyttää...

Vierailija
15/42 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltaisiin ap varmaan pommitetussa Sarajevossa? Tätäkö tarkoitit? Vaiko vain hoitovapaata.

Vierailija
16/42 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhteiskunnan tuki tarkoittaa kaikkea, mitä yhteiskunta lapselle/perheelle maksaa (terveydenhuolto, koulutus, päivähoito, erinäiset rahalliset avustukset ym.) niin en. Olen pienipalkkainen yh, eikä mulla ole varaa maksaa esim. lapsen koulua. Tällä hetkellä ainoa rahallinen tuki mitä saan yhteiskunnalta, on lapsilisä. Jos se jäisi pelkästään pois, niin olisin tehnyt tämän yhden ja ainokaisen, enempää ei ole tuettunakaan saanut.

Vierailija
17/42 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuet eivät vaikuta minun lasten hankintaan.

Vierailija
18/42 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tässä saa kun lapsilisän ja sekin loppuu suyyskuussa

Vierailija
19/42 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin tarkoituksella aika avoimet kysymykset, että saadaan useita näkökulmia asiaan. T. ap

Vierailija
20/42 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 17:21"]Sellainen yhteiskunta olisi kivikautinen, sillä sitten ihmisillä ei olisi koulutusta ja voisimme kilpailla Bangladeshin kanssa halvimmasta työvoimasta, emmekä korkean teknologian osaamisesta.
Oikeudenmukaista olisi tietysti, että lapsettomat maksaisivat itse vanhuutensa kulut, kaikki täyden maksut vanhustenhuollosta, sairaalapäivistä, proteeseista, kuulolaitteesta, kotiavusta ym. sillä he eivät ole tuottaneet tänne uusia veronmaksajia.[/quote]

Joo, ja sun autisti/vammainen/adhd saisi omasta pussistaan maksaa omat ongelmansa.